Senaste nytt

Första steget mot drömresan - Var ska jag?

Uppdatering: Frun har bestämt att vi ska till Maldiverna, om det går. Så nu siktar vi in oss på det.

Rutten som jag snabbt hittar är ARN-FRA-BLR-MLE, där FRA-BLR förhoppningsvis är LH i First. Övriga två sträckor är bara 2 timmar så det spelar ingen roll alls vilken standard som erbjuds. Kollar jag 14 dagar framåt verkar det finnas rätt gott om platser i LH First, så det känns väl som ett rätt bra val om (mitt) prio är att flyga first snarare än destinationen? :)

Sen hemresan. Om jag förstår det rätt ligger Maldiverna och Indien i samma zon, vilket även ARN och FRA gör - och vi passerar alltså ingen tredjezon.. Innebär det att vi kan flyga via t ex ICN, HND eller BKK hem?

Uppdatering: Frun har bestämt att vi ska till Maldiverna, om det går. Så nu siktar vi in oss på det.

Rutten som jag snabbt hittar är ARN-FRA-BLR-MLE, där FRA-BLR förhoppningsvis är LH i First. Övriga två sträckor är bara 2 timmar så det spelar ingen roll alls vilken standard som erbjuds. Kollar jag 14 dagar framåt verkar det finnas rätt gott om platser i LH First, så det känns väl som ett rätt bra val om (mitt) prio är att flyga first snarare än destinationen? :)

Sen hemresan. Om jag förstår det rätt ligger Maldiverna och Indien i samma zon, vilket även ARN och FRA gör - och vi passerar alltså ingen tredjezon.. Innebär det att vi kan flyga via t ex ICN, HND eller BKK hem?
Air India kan vara lite trixiga att boka awards med av oklar anledning, det prissätts inte riktigt rätt de förvisso få gånger jag har försökt.
Numera är det inte zonerna som sätter gränserna för hur du får flyga. Sedan i somras är det ersatt av något luddiga ”mest resonabla rutt”. Vad det innebär är svårt att veta, och det beror säkerligen på dagsformen hos agenten du talar med. ICN och HND lär vara nära omöjligt tänker jag mig.

jasså, det lät jobbigt godtyckligt... Och till BKK går endast singapore inom SA, så det känns inte heller rimligt.
Såvitt jag kan se är det därmed kört att kunna boka en garanterad F-resa hem med någon av de med bäst produkt (ANA/Asiana/Thai)?

Om jag har rätt gör det ju hela lite enklare dock eftersom jag då bara behöver hitta Lufthansa C redan nu.. :)

Vi får se, det sista ordet är nog inte sagt än. Maldiverna är ju rätt dyrt så det påverkar också förstås.
Men Bali, då är väl Palawan (Filippinerna) minst lika bra ur alla perspektiv? Bali är säkert fantastiskt, men jag kan inte komma ifrån att det känns lite "svennigt" :)

Nu har vi lyckats sy ihop ett förslag. Lufthansa ARN-FRA-BLR t o r, och BLR-MLE med Air India. Två frågor:

1. Lufthansa Business class award finns i princip bara fram till mars enligt uniteds hemsida. Är det vanligt att dom släpper sina platser relativt sent?

2. Enligt ITA Matrix kostar ovan 9671kr per person i skatter och avgifter - kan det verkligen stämma att vi måste betala nästan 20 000kr utöver poängen?

Nu har vi lyckats sy ihop ett förslag. Lufthansa ARN-FRA-BLR t o r, och BLR-MLE med Air India. Två frågor:

1. Lufthansa Business class award finns i princip bara fram till mars enligt uniteds hemsida. Är det vanligt att dom släpper sina platser relativt sent?

2. Enligt ITA Matrix kostar ovan 9671kr per person i skatter och avgifter - kan det verkligen stämma att vi måste betala nästan 20 000kr utöver poängen?
1. Lufthansa brukar släppa på business 3 månader innan.
2. En Eurobonusresa brukar kosta drygt 3000 kr i skatter o avgifter.

Aha, hittade denna tråd: http://www.businessclass.se/forum/t...g-på-star-alliance-award-med-eurobonus.32501/
För att räkna ut rätt pris kör jag alltså hela rutten i ita matrix men byter ut YQ mot 116x2 EUR (per person)?
Jag får det då till 4463kr per person, viket är avsevärt bättre än 9671, men fortfarande saftigt tycker jag.

Lyckas förresten inte få fram hela resan exakt som jag vill ha den (First på FRA-BLR-FRA) i ITA Matrix. När jag skriver till "+CABIN 1" på dom två sträckorna får jag plötsligt att ingen sån resa finns. Men söker jag utan Air India-sträckorna (BLR-MLE-BLR) så är det inga problem att få fram F på FRA-BLR-FRA.. hmm...

Hursomhelst så verkar den här "gratisresan" gå loss på cirka 9000kr?

Toppen