Senaste nytt

Första nya ATR-72 i SAS målning

Det är stämmer ju Ryan och Norwegian flyger på TLL...men inga möjligheter till transfer (eller inga bra i varje fall om man vill resa ex vis GOT-TLL där är SAS avsevärt att föredra. Men DY får gärna starta GOT-TLL:)

Hmm... Ser riktigt snyggt ut i SAS färger... Men har svårt att frigöra mig ifrån att jag inte är nån fan av ATR... Det är nåt som känns udda med att sitt UNDER vingarna... Dessutom känns det som man sitter på marken eftersom markfrigången upplevs som mycket liten....

Dessa är MYCKET bekvämare än gamla ATR maskiner med 4 bladspropeller.
Nya moderna motorer med 6 propellerblad(bra för miljö och bränsleekonomi) och ett system som ruducerar bullret kraftigt i kabinen gör mycket för komforten för passagerare och ger förbättrad arbetsmiljö för kabinpersonalen.
Även SAAB 2000 & Dash 8 har detta system som reducerar bullret i kabinen.

Är de där få poängen verkligen värda så mycket? T o m Ryanair och Norwegian flyger ju till både TLL och RIX med ljusår högre komfort än denna föråldrade spaghettipippi.
Men knappast till högre pris...

737 är med detta synsätt en betydligt äldre grundkonstruktion än ATR ;)
Boeing 737 har flugit passagerare sedan 1968 och ATR-72 gjorde sin första flygning med passagerare...21 år sedare...1989.

Såvitt jag vet flyger inte Norwegian ARN-TLL.
DY flyger ARN-RIX med en ganska dålig tidtabell och få frekvenser.

SAS flög tidigare ARN-RIX/TLL med en mix av Dash 8, 737NG & Avro 85.

Många som klagar på ATR. Jag har flugit med Binter Canarias relativt nya ATR 72-500 som är ganska lika det planet som SAS kommer flyga och har absolut inget negativt att säga om flygplanet.

Det är fräscht ombord, man sitter bra (i klass med E190/E195) och bullret är inte mycket värre än en jet-kärra. Lite som att såga Norwegians 737NG för att JATs 733or är sunkiga. Ta gärna en tur först innan ni klagar.

Dessa är MYCKET bekvämare än gamla ATR maskiner med 4 bladspropeller.
Nya moderna motorer med 6 propellerblad(bra för miljö och bränsleekonomi) och ett system som ruducerar bullret kraftigt i kabinen gör mycket för komforten för passagerare och ger förbättrad arbetsmiljö för kabinpersonalen.
Även SAAB 2000 & Dash 8 har detta system som reducerar bullret i kabinen.
Kan tyvärr inte uttala mig om de gamla, men de nya upplevde jag som betydligt bullrigare än Saabeen och Dashen.
Och även i fart är den hopplöst föråldrad.
Och aft boarding är ju inte heller någon höjdare...

737 är med detta synsätt en betydligt äldre grundkonstruktion än ATR ;)
Boeing 737 har flugit passagerare sedan 1968 och ATR-72 gjorde sin första flygning med passagerare...21 år sedare...1989.

Såvitt jag vet flyger inte Norwegian ARN-TLL.
DY flyger ARN-RIX med en ganska dålig tidtabell och få frekvenser.

SAS flög tidigare ARN-RIX/TLL med en mix av Dash 8, 737NG & Avro 85.

Så sant, skillnaden är bara att 737 lyckats utvecklas i takt med tidens komfortkrav.
ATR hade sannolikt varit nedlagd för längesen om det inte vore för skenande bränslepriser.
Du har förstås rätt om DY och TLL. Missade att man måste ta vägen över OSL. Fast fan vet om det inte är värt det för att slippa ATR... :confused:

Vill inte skrämma upp någon SAS-fantast, men ni kanske noterat att det åter skett en svår olycka med ATR-72, nu i Laos...
Gissar att Dashplanen som SAS stoppade har betydligt bättre olycksstatistik.

Toppen