Senaste nytt

Första gången i San Francisco i februari – tips på område och hotell?

fred80

Medlem
Jag ska till San Francisco för första gången i februari (4 nätter) och reser ensam. Har inget särskilt syfte med resan – vill mest bara komma iväg, upptäcka en ny stad och njuta av några lediga dagar.

Jag undrar vilket område ni skulle rekommendera för en ensamresenär som vill bo tryggt, kunna promenera till restauranger och kanske ta ett glas vin eller en cocktail på kvällen utan att behöva åka långt.

Har kikat lite på Union Square, North Beach/Fisherman’s Wharf och Marina/Pacific Heights, men tar gärna emot tips om vad som faktiskt känns trevligt och säkert att bo i.

Jag är öppen för olika prisklasser just nu – vill mest hitta ett hotell som känns rätt för resan och läget. Bonus om ni har hotellförslag med en mysig bar eller lounge där man kan sitta själv på kvällen utan att känna sig malplacerad.

Alla tips uppskattas – både klassiska hotell och mer personliga ställen! Tack på förhand

• Gilla
Reactions: hco
Jag ska till San Francisco för första gången i februari (4 nätter) och reser ensam. Har inget särskilt syfte med resan – vill mest bara komma iväg, upptäcka en ny stad och njuta av några lediga dagar.

Jag undrar vilket område ni skulle rekommendera för en ensamresenär som vill bo tryggt, kunna promenera till restauranger och kanske ta ett glas vin eller en cocktail på kvällen utan att behöva åka långt.

Har kikat lite på Union Square, North Beach/Fisherman’s Wharf och Marina/Pacific Heights, men tar gärna emot tips om vad som faktiskt känns trevligt och säkert att bo i.

Jag är öppen för olika prisklasser just nu – vill mest hitta ett hotell som känns rätt för resan och läget. Bonus om ni har hotellförslag med en mysig bar eller lounge där man kan sitta själv på kvällen utan att känna sig malplacerad.

Alla tips uppskattas – både klassiska hotell och mer personliga ställen! Tack på förhand
Jag skall själv till SFO i februari, har varit där runt 10 gånger bor alltid runt Union Square, finns tre Hilton hotell dä m man föredrar den kedjan..
på den sidan av Market är det säkert, på andra sidan känns det inte 100% säkert, många personer som är påtända.
Runt Union Square är nära till kollektivtrafiken som tar dig runt SFO för en billig slant om du köper dagskort.

Trevlig resa och vistelse i San Francisco

Var där 4 dagar i månadsskiftet feb/mars i år. Bodde i Fisherman's Wharf, förvånad över hur lugnt det var där, vissa skulle nog beskriva det som lite tråkigt/dött. Kändes dock väldigt lugnt och tryggt, märkte inget av det sämre ryktet SF fått i det området. Union Square har bra utbud av hotell, men lite ruffigare områden i närheten. Beror såklart på vilken prisklass du söker men hade jag åkt igen hade jag nog kikat på att bo på IC Mark Hopkins istället för Fisherman's Wharf eller Union Square.

Bodde i Marina District senast jag var där (mars). Väldigt nöjd; lugnt område med ganska mycket trevliga restauranger. Nära parken/området Presidio om man vill ha lite grönområde nära inpå.

Har bott på flertalet hotel i SFO, och min preferens är Union Square, och den sidan av Market Street (det skrivet, Four Seasons ligger på Market Street väldigt nära Union Square, men det är på gränsen till "rätt" sida om man säger så). Det skrivet, jag gillar JW Marriott San Francisco Union Square, ja förutom FS då. Notera att det precis som Hilton, finns flera Marriott hotel runt om i det området - ex. Marriott Marquies (helt okej hotel om man tar rum på hög våning, men ligger lite väl off just för närvarande). Notera att det finns en hel del

Det nämnda Intercontinental Mark Hopkins är precis som bvs skriver inte direkt snäll mot benen om du gillar att gå i okej branta backar då det ligger på Nob Hill = backar runt om, bra hotel har bott där flera gånger men jag skulle inte välja det om jag vill gå. Poängen med just JW Marriott är att det ligger rätt nära tunnelbanan som går direkt från flygplatsen och som alltid kommer slå en taxi från flygplatsen om jag säger så (min värdering således).

Finns många bra platser att äta på, men precis något kvarter från JW Marriott finns "Mortons the Steakhouse" - lite kostsamt kanske, men det var bra senast jag var där (vilket är typ 5 år sedan dessvärre och 5 år är lång tid så mycket kan ha hänt således).

Vad gäller Fishermans Warf så klassar jag det lite som turistmagnet..... Det går nog bra om man vill se just det området, men det är off. Man kan dock tar rälsbuss till Union Square, eller då en klassisk Cable Car över berget som då går till just Union Square. Faktum är att det brukar vara mest kö vid Union Square på förmiddagen, och någon gång efter lunch blir det tvärt om fråm Fishermans Warf - således från Fishermans Warf går det utmärkt på förmiddag och en bit in på eftermiddagen (drygt lunch?) att slippa köa i Fishermans Warf osv. Och som sagt, man kan alltid åka rälsbussen dit det normalt inte är lika mycket kö.

Det kan vara poäng att ta en tur till Sausalito med båt. Ibland finns rätt bra kombo med sightseen som går från SFO pier 41 och då börjar med båt över till Sausalito, och sedan buss så man åker över Golden Gate en gång osv. Kan vara en bra kombo kanske? Alcatraz är ja en turismagnet men vill man gå där så okej - personligen tycker jag det är lite tråkigt minst sagt.

SFO är trots allt min favoritstad, efter New York (men det är mera för att jag gifte mig i New York - så lite annan anledning kanske vi kan säga). Man kan som sagt gå mellan allt. I t.ex. LA eller Austin eller någon annan sådan stad så är det tame17on omöjligt typ... Där krävs bil, och visst jag är bilnörd det skall jag erkänna, men....

Det kan vara poäng att ta en tur till Sausalito med båt. Ibland finns rätt bra kombo med sightseen som går från SFO pier 41 och då börjar med båt över till Sausalito, och sedan buss så man åker över Golden Gate en gång osv. Kan vara en bra kombo kanske? Alcatraz är ja en turismagnet men vill man gå där så okej - personligen tycker jag det är lite tråkigt minst sagt.

Vill man göra en lite mer aktiv version av denna så har jag en gång hyrt cykel i närheten av Fisherman's Wharf och cyklat bort längs vattnet och över Golden Gate-bron och ner till Sausalito och sen tagit färjan tillbaka därifrån till SF. Det är dock begränsat hur många cyklar de tar med per avgång, så finns en liten risk att man inte kommer med första båten.

Ja IC Mark Hopkins ligger typ ”mitt på kullen” så vill man undvika det är det en vettig poäng.
Vill man göra en lite mer aktiv version av denna så har jag en gång hyrt cykel i närheten av Fisherman's Wharf och cyklat bort längs vattnet och över Golden Gate-bron och ner till Sausalito och sen tagit färjan tillbaka därifrån till SF. Det är dock begränsat hur många cyklar de tar med per avgång, så finns en liten risk att man inte kommer med första båten.
Vi gjorde just så, beror såklart på vädret men tyckte att det var en trevlig tur. En liten fun fact, att hyra av 2 cyklar en dag var dyrare än att hyra bil (Polestar 2) en dag när vi var där. ;)

Stort tack alla för era svar. Det lutar åt att bli Union Square har dock lite tid till att bestämma mig.

Toppen