Senaste nytt

Första frågan i SAS-loungen: "Reser ni i PLUS?"

SAS loungepersonal på ARN är otroligt proffsiga. Jag förstår inte problemet, är det självförtroendet som blev skadat för att de frågade vilken biljettklass som köpts? Om man har rätt att komma in i loungen är det ju en ickefråga - bara le och var hövlig så kommer du att se vilka mirakel som händer.
Det kan ju faktiskt vara så att andra har upplevt saker annorlunda än du, och inte bara har ett underlägset självförtroende.. :rolleyes:

Det kan ju faktiskt vara så att andra har upplevt saker annorlunda än du, och inte bara har ett underlägset självförtroende.. :rolleyes:
Absolut, men samtidigt är det ju så att vi alla, oberoende om vi är Pandions, Diamonds eller Golds blir ifrågasatta. SAS personal känner inte igen alla medlemmar bara genom deras ansikten. Jag blir också ifrågasatt som Diamond och som gammal Pandion. Man måste acceptera att de inte alltid gör rätt bedömning. Lite som på Systembolaget - bara för att de vill se körkortet är inte livet över. :)

Absolut, men samtidigt är det ju så att vi alla, oberoende om vi är Pandions, Diamonds eller Golds blir ifrågasatta. SAS personal känner inte igen alla medlemmar bara genom deras ansikten. Jag blir också ifrågasatt som Diamond och som gammal Pandion. Man måste acceptera att de inte alltid gör rätt bedömning. Lite som på Systembolaget - bara för att de vill se körkortet är inte livet över. :)
Fast är inte frågan lite större än så? Flyget är minst sagt en konkurensutsatt marknad, inom Europa kan man i princip välja vilket bolag som helst medan SAS ska "satsa på de som flyger ofta", vilka det nu är.

Bör man då inte göra allt, eller åtminstone minimum, för att göra helhetsupplevelsen med SAS bra för att locka och bibehålla kunder?

Samma fråga, "reser du/ni i Plus?", kan få så väldigt olika reaktioner beroende på tonläge så det borde vara enkelt för personalen att bara öva in det med en positiv ton istället för med skeptisism.

Är enig med dig.

Samtidigt så borde SAS göra sitt yttersta att bemöta alla med en trevlig ton oavsett bokningsklass eller status. Att komma upp för trappan på Arlanda och mötas av en icke så välkomnande röst som säger att servicedisken är en trappa ned. Det är inte så man bemöter människor och framförallt inte en kund.

Fick samma bemötande i United loungen här i helgen i new york.

"Can I help you gentlemen?" och en kraftigt rynkad panna och skeptisk blick från madame bakom disken det första man får, bara för att man väljer t-shirt och shorts i 35 graders värme.
Upplevde samma. I Senatorloungen blev jag dock välkomnad som en kung och blev serverad öl och snacks när jag slog mig ner och kolla fotboll :)

Detta händer i stort sett varje gång man reser business, de jävlarna som står i början av kön på incheckningen ifrågasätter en. Antingen är det en massa lökar som går fel hela tiden och att de har satt en gubbe som stoppar det så de inte står i fel kö eller så är det en ren diskrimineringsåtgärd.
Jag minns när vi skulle gå genom security på ZRH, blev ifrågasatt och var tvungen att hiva upp boarding pass innan jag fick ställa mig i businesskön. Däremot den äldre damen bakom mig med minkpäls gled förbi utan problem.

Personen som påpekar dåligt självförtroende har fått detta om bakfoten. Det handlar om respekt och fördomslöshet oberoende av utseende. Förhoppningsvis är vi alla läskunniga och ställer oss i rätt kö men det finns många pappskallar också antar jag.

Gick in i en ICA affär igår, vid ingången stod en ICA anställd. Hon frågade: "Har du pengar eller ett giltigt kort?" Blev COOP istället:rolleyes:.

Häromdagen var jag på väg med min dotter i bärsele och går in till Loungen på Terminal 5 på Arlanda. Direkt när jag kommer in ropar en äldre herre till mig skeptiskt: "Reser du i plus?" Det kändes inte som en bra början på loungebesöket och resan vidare med sas.

Vad har hänt med välkommen och kan jag få scanna ditt boardingkort eller liknande? Nog för att jag som mamma med en bebis kanske inte passar in i mallen och blir dömd på förhand men är det inte dags att SAS förstår hur världen ser ut och att tillgång till loungen inte heller nödvändigtvis kräver en PLUS-bijlett?

Skriv om det i SAS facabookgrupp, brukar vara effektivt. Jag satt på JOhan & Nyström på ARN 4 för ett tag sedan och såg hur bagagepersonalen var ovanligt hårdhänt med bagaget (SAS). Jag skrev om det och la upp en bild i deras grupp och fick följande svar inom några minuter:
"Hej Magnus, det låter inte bra. Jag skickar din feedback vidare till ansvarig. Med vänlig hälsning, Andrew."

Toppen