Senaste nytt

Förslag på skandinavisk mat och dryck att servera ombord på SAS

Vad är det för mjölk i tetraförpackningen som man får till kaffet/te?

Ekologisk mellanmjölk naturligtvis ;)

K1169A13_Sas_Frukost-327.jpg

En underskattad rätt, som jag tror skulle fungera bra att tillaga ombord, är wallenbergare med potatispuré och rårörda lingon. Mycket skandinavisk smak.

De serverade faktiskt Wallenbergare på en flight härom veckan - tyvärr tog den slut redan efter några rader... så den var mycket populär:)

När SAS kommer att servera löjrom då behöver vi Skagenröra toast och norsk fiskkakor (ej svensk fiskfrikadeller) också.
Kantarellsoppa och norsk fisksoppa vore inte så dumma heller.

En annan förbättring de kan göra är att publicera säsongens och kommande säsongens meny på webbsidan. Även om det inte är förbättring av menyn i sig.
Jag vet inte hur ofta byter SAS menyer ombord men t ex ANA, JAL och Singapore Airlines byter var tredje månad. (ANA och JAL byter menyn varje månad på inrikesflyg på utvalda rutter)

En annan förbättring de kan göra är att publicera säsongens och kommande säsongens meny på webbsidan. Även om det inte är förbättring av menyn i sig.
Jag vet inte hur ofta byter SAS menyer ombord men t ex ANA, JAL och Singapore Airlines byter var tredje månad. (ANA och JAL byter menyn varje månad på inrikesflyg på utvalda rutter)
Sas byter meny 4 ggr per år för longhaul så det verkar vara som andra bolag i det avseendet.

Med tanke på all bra yoghurt som finns i Sverige, så är det ju katastrof den sura konstiga rackaren som serveras till frukost (är med på bilden ovan). Den bör bytas ut omedelbums.

Wallenbergare eller köttbullar tycker jag vore en utmärkt standard-rätt att ha i utbudet. Renkött som i klämman känns också klockrent. Varför inte lite korvstroganoff, också enkelt att värma upp utan att det tappar i kvalité/smak. När vi är inne på korv, om de kunde få till servering av korv med bröd skulle det nog vara uppskattat. Lite bostongurka och bra senap på det så börjar man ju flyga SAS oftare direkt. Det svenskaste av allt, kan bli svårare att få till dock - kebabpizza.

Toppen