Senaste nytt

Förslag: Destination Hong Kong– inofficiell guide för medvetna

When we visit Hong Kong, we try to eat at Tim Ho Wan at least once. Even though they have a branch in Singapore, the prices in HK are much cheaper! Here are some videos of our experience.

This is the Tim Ho Wan at 9 Fuk Wing Street, Sham Shui Po.

To get here, we took the MTR to Sham Shui Po, and walked.

This is the same Tim Ho Wan at Fuk Wing street, on an earlier visit.

Summary efter min helg i HongKong i Oktober 2015:
- snabb och enkel Immigration, då inte många flygplan landar så tidligt på HKG
- jag tog MTR, "metroen" til Central (100 HKD) och gratis hotel bus derifrån. Til flyplatsen tog jag taxi från hotellet, kostade ca. 350 HKD.
- Grand Harbor Hong Kong är mycket rekommenderad, specielt om man väljer et Club room, som ger adgang til Club loungen.
- Must sees: Victoria Peak (ta peak tram), Victoria Park var rett trevlig, Happy Hour time i Soho visar hur många västerländska som fortfarande finns i HK, annars mest att gå rundt i dom olika områden som ar mycket olika (Soho, Wan Chai, Kowloon etc)
- restauranter (alle michelin recommendations i Central/Soho): Kam's roasted goose, Shek Kee Kitchen, Kau Lee. Alle rett enkla ställen, god och billig mat
- andra tips: sunday brunch på Retoration, Pirata för lite italiensk modern mat, Jollibee för fried chicken fast food style

Glömde i första version:
Jag tycker at United loungen på HKG var bättre en Thai's, ungefär samma varma mat men bättre urval i dricka och snacks. Dom ligger nestan bredvid varandra, så man hinner prova båda.

Last edited:
Summary efter min helg i HongKong i Oktober 2015:
- snabb och enkel Immigration, då inte många flygplan landar så tidligt på HKG
- jag tog MTR, "metroen" til Central (100 HKD) och gratis hotel bus derifrån. Til flyplatsen tog jag taxi från hotellet, kostade ca. 350 HKD.
- Grand Harbor Hong Kong är mycket rekommenderad, specielt om man väljer et Club room, som ger adgang til Club loungen.
- Must sees: Victoria Peak (ta peak tram), Victoria Park var rett trevlig, Happy Hour time i Soho visar hur många västerländska som fortfarande finns i HK, annars mest att gå rundt i dom olika områden som ar mycket olika (Soho, Wan Chai, Kowloon etc)
- restauranter (alle michelin recommendations i Central/Soho): Kam's roasted goose, Shek Kee Kitchen, Kau Lee. Alle rett enkla ställen, god och billig mat
- andra tips: sunday brunch på Retoration, Pirata för lite italiensk modern mat, Jollibee för fried chicken fast food style

Låter toppen bokade ett lounge rum där v44 hur är vädret ? och hur var poolen ? Fikat ? mm.mm

Har du några bilder`?

Vädret var rett stabilt, ca. 26 grader och lite dimmigt. Testade aldrig poolen, men den såg fräck ut.

Lite bilder:
nr 1: view from Grand Harbour club lounge - evening
Grand Harbour Hong Kong - view from club lounge evening.JPG

nr 2: view from Grand Harbour club lounge - day time
Grand Harbour Hong Kong - view from club lounge.JPG

nr 3: Grand Harbour Hong Kong - harbour club premier harbour view room
Grand Harbour Hong Kong- harbour club premier harbour view room.JPG

nr 4: street view Sunday around Central - det kommer kanske inte så godt frem på bilden, men det er riktig många sydöst-asiatiske husholderskor i HongKong, och dom har 1 dag i veckan ledigt - Söndag. Då samlas många av dom rundt om Central för att träffas, handla, bytta varor etc. Stöjnivån var rekordhög, och man kände sig som en jätte.

Hong Kong Central - sunday chaos.JPG

Last edited:
Hur fungerar det med Amex i Hongkong? I vilken omfattning går det att använda det för betalningar?
Går jättebra att använda AMEX enligt min erfarenhet. Taxi och tunnelbana (Octopus card) måste betalas kontant dock, som tidigare nämnt.

Gällande lounge på HKG så rekommenderar jag Singapore Airlines lounge av den enkla anledningen att det finns Häagen-Dazs i en liten frys i hörnet.

• Gilla
Reactions: olo
Oj, hade helt missat den här tråden.

Hur är det då på berg och dalbanefronten i HK? Tyvärr är stor del av min information gammal, jag har inte varit där på 15 år. Då var det i princip vara Ocean Park som fanns, med en helt ok Arrow-byggd stålbana vid namn Dragon (fantasifullt namn...). Det finns en som heter Wild West Train också, som kan vara en av de banor jag någonsin åkt som har häftigast utsikt. Åkmässigt so-so, Zamperla gör inte de bästa banorna. Men utsikten!

Sedan dess vet jag att kan byggt en golvlös B&M (minns inte namnet nu) som ska vara riktigt bra. Redan 2000 var Ocean Park klart värd att besöka, och den lär ha blivit ännu bättre.

Den andra parken i HK är Disneyland, som dock inte är mycket att hurra över. Även om jag inte varit där själv har jag fått många rapporter. Väldigt liten park, ungefär hälften av Disneyland Paris. Har standarduppsättningen Big Thunder Mountain och den tråkiga versionen av Space Mountain. Har du varit på Disneyland någon annanstans, skippa den här.

Ett par tips som jag inte sett här ännu.
Peak tram kan betalas med octopuskort, då slipper man stå i kö för att köpa biljett.
Vill man åka linbanan till Ngong Ping så är det smart att boka biljett online på Hong Kong Ngong Ping 360 Official Website | Attraction of Lantau Tourism när vi var där så var det en och en halv timmes kö men dom som hade biljett gick bara rakt förbi.
Flygplatsen verkar vara det enda ställe där man kan betala octopus med kontokort, turistvarianten som gav en resa med airport express och tre dygn obegränsat åkande på MTR för 220 hkd kändes som bra valuta för pengarna. Passa på att lägga på lite pengar på kortet direkt så slipper man fylla på sen. Överskottet och depositionen på 50 hkd återbetalas på flygplatsen när man åker hem med undantag för en administrativ avgift på 9 hkd.

Toppen