Senaste nytt

Förslag önskas: Economy till Nordamerika

Av praktiska skäl vill jag nog flyga västerut i varje fall. Österut skulle det ju kunna bli snudd på oändligt många stopp... :)

En resa med tre, fyra stopp skulle inte vara en nackdel. Ser ogärna att övernattningar behövs. Inga problem med obekväma avgångstider.

Har flugit DC-10-30, A330-300, B757-200, B747 och B777 över atlanten tidigare. Har svårt att inte förtrollas av 747'an. Skulle två val vara likvärdiga skulle jag välja det alternativ där det flygs 747. Men nya modeller värderas högre. Saknar ju bland annat 767, MD11, A340 och A380 på listan.

IFE/alkohol är oviktigt.

Priset bör ligga i typisk Economy TATL-härad. Och med det menar jag under SEK10000.

Vill du flyga MD11 så kör ju KLM från Amsterdam med den, borde passa på innan de skrotar den.
 
Vilka sitter inne med färska erfarenheter av Air Canadas Y-produkt?

Jag anser mig veta en hel del om den. Jag har flugit enbart i höst 3 long-haul med AC samt en del inom Nordamerika. Kommer imogon att sitta på AC CPH-YYZ.

Vad vill ni veta? Jag gillar produkten enormt:

-AVOD
-Måltiden är lite klen men smakar oftast okej
-Gratis öl/vin (tror inte de har starksprit i Y men har aldrig frågat heller)
-Nästan alla bokningsklasser ger 100% till EB (endast riktigt billiga biljetter inom Nordamerika samt några få klasser på long-haul ger inte det)
-Servicen lite sisådär. Ibland lysande, ibland riktigt surt
-Bra lounger, åtminstone i YYZ.

Och så om man skulle råka få en uppgradering till C så är det en av de bättre stolarna jag upplevt (vilket inte är mycket bör dock påpekas).

Man brukar hitta ofta ganska bra biljettpriser med många stopp, t.ex. via YUL på väg till YYZ osv.
 
Lufthansa 6140kr:
ARN-FRA-JFK / EWR-DUS-ARN så får du A380 på ditvägen och A340 hem. Går att få billigare med något andra datum. Vill du hellre till ngåon annan stad är det att lägga på ett par hundralappar och kan lägga till ett eller flera anslutningsflyg från NYC.

Annars kan du flyga ARN-DUS-EWR-SFO med A340 + B757 ut och SFO-FRA-ARN med A380 hem (LH/UA-pris). Gör du detta rekommenderar jag att inte byta, jag gillar inte att flyga hem från östkusten eftersom det blir så kort sömn då.
 
Kom på en annan idé; hur vore det med en kombination av litet och stort över Atlanten?

Air Canada flyger med en A319 (120 passagerare tror jag) mellan London och St Johns, detta kan du kombinera med lite Kanada-sighseeing så här:

Stockholm-London-St Johns-Halifax-Ottawa-Toronto (ARN-LHR-YYT-YHZ-YOW-YYZ), då åker du 0755 och landar 2201.
Hem flyger du sedan från New York med Lufthansas A380 (eller San Francisco).

Pris på dina datum cirka SEK 7095. Går lite upp/ner beroende på destination istället för Toronto (du kan också ha St Johns som slutdestination).


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Kom på en annan idé; hur vore det med en kombination av litet och stort över Atlanten?

Air Canada flyger med en A319 (120 passagerare tror jag) mellan London och St Johns, detta kan du kombinera med lite Kanada-sighseeing så här:

Stockholm-London-St Johns-Halifax-Ottawa-Toronto (ARN-LHR-YYT-YHZ-YOW-YYZ), då åker du 0755 och landar 2201.
Hem flyger du sedan från New York med Lufthansas A380 (eller San Francisco).

Pris på dina datum cirka SEK 7095. Går lite upp/ner beroende på destination istället för Toronto (du kan också ha St Johns som slutdestination).


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Intressant och annorlunda! Dock så har jag personligen svårt för att åka narrowbody en sån lång sträcka, speciellt i Economy. Vad tycker ni om narrow vs wide över Atlanten?
 
Intressant och annorlunda! Dock så har jag personligen svårt för att åka narrowbody en sån lång sträcka, speciellt i Economy. Vad tycker ni om narrow vs wide över Atlanten?

Har flugit narrow över Atlanten en gång. US Airways B757-200 från OSL till PHL. 3+3-konfigurationen i Y innebar att vi placerades bredvid en främmande person. Som drack sig till sömns med GT... Hade vi varit tre personer och haft en rad för oss själva hade det inte varit ett problem med just narrow-formatet.
 
St Johns (YYT) var faktiskt helt främmande för mig, både som flygplats och stad!:eek: Snabbaste vägen till Nordamerika iaf.

Man skulle routa en linje till YYT via KEF. Med den routingen kan man väl nästan använda vilket plan som helst, under 1300nm på delsträckorna
 
Toppen