Senaste nytt

Förskottsbetala till SAS Eurobonus Mastercard för att höja kreditgränsen?

Talade med kundservice
Det är ditt första misstag.

Man kan ”generellt sett” inte diskutera ”poängoptimering” med kundtjänst då de dels måste svara det som står i regelboken och dels sällan själva har full koll på alla detaljer. Vissa saker gör sig dessutom ytterst dåligt i skrift på ett publikt forum, kom ihåg ”first rule of Fight Club...”.

Talade med kundservice för SAS MC Premium idag och där fick jag annan information.

Du kan maximalt handla för den kredit du har och inte "toppa" upp med extra pengar. Man kan enligt kundservice heller inte använda mer än sin kredit under en tvåmånaders-period. Dvs. Det hjälper inte att göra en extra inbetalning för att återställa redan utnyttjad kredit. För att sedan kunna handla mer på kortet igen om man överskridit sin kredit.

Villkoren kan ha uppdaterats sedan tråden skapades kanske?

Budord nummer 3..

Faktan stämmer inte.

Se min bild, jag har en kreditgräns på 25 000 Men har under senaste perioden handlat för betydligt mer än så som du kan se.
7C17D9AA-98A9-4658-8C59-12418754AEC7.jpeg

Det där stämmer inte med hur det fungerar i verkligheten. För två veckor sedan kunde jag betala delar av fakturan i förtid och omgående åter nyttja krediten.
Det lät ju betryggande. Uppkommande dubbla poäng-helgen såg mörk ut för min del. Så detta besked var glädjande.

Har du någon erfarenhet om hur många bankdagar det tar innan extra inbetalning registreras?

Det lät ju betryggande. Uppkommande dubbla poäng-helgen såg mörk ut för min del. Så detta besked var glädjande.

Har du någon erfarenhet om hur många bankdagar det tar innan extra inbetalning registreras?

Framgår tydligt av deras app vad ens köputrymme är och följaktligen att det ökar om man gör extra inbetalningar. Brukar ta ca två bankdagar.

Kan bekräfta att detta funkar fortfarande. Bara att betala som vanligt till deras bankgirokonto med ditt vanliga OCR-nummer (dina fakturor har alltid samma OCR nummer). Efter 2 bankdagar syntes inbetalningen i historiken på SAS MC och mitt disponibla belopp hade hoppat upp med det antal kronor jag betalade in.

Edit: Förtydligande, jag har alltså inte satt in pengar för att kunna köpa något som är dyrare än min kreditgräns som jag tror originalpostaren ville. Jag har bara gjort en extrainbetalning (som understiger det belopp jag spenderat hittills denna månad) för att under månaden totalt kunna spendera mer pengar än vad min kreditgräns är på. Kreditgränsen är oförändrad.

Last edited:
Nu har de blivit ännu mer nojigare..ringde och ville ah ok på ett köp för 100K, kreditgräns 120 K och 0 kr utnyttjat denna månad.
Dock ville jag kunna utnyttja kortet och köpa mer under den här dubbla poäng helgen, när jag ringde kundtjänst så fick jag igenom 70 tkr.
Motiveringen var att jag hade utnyttjat kortet mer än min sammanlagda årsinkomst senaste sex månaderna ;-)

Jag kontrade med att säga att jag varit egen företagare i flera år och faktisk också har besparingar. Dom hänvisade till kreditkortslagen :confused: och penningtvättslagen... I diskussion när jag hänvisade till besparingar så sade dom, "men de kan inte vi veta"...

Så överlag verkar det som dom är väldigt nojiga ang pengatvätt...
SÅ fortsatt så länge man INTE kontaktar dem går allt bra, men sedan verkar det en hel hönsgård...

Framgår tydligt av deras app vad ens köputrymme är och följaktligen att det ökar om man gör extra inbetalningar. Brukar ta ca två bankdagar.
@lunkens
Varje gång jag betalat in har beloppet dykt upp kvällen efter efter 2300 (om bankdag). Så jag brukar betala torsdag kväll för att maximera en sådan här kampanj, så kommer pengarna för mig in fredag kväll.

Någon som har tips på hur jag kan betala min bubbelpool? Fick den bara någon dag efter dubbla kampanjen var slut. Min kreditgräns på SAS MasterCard är endast 20 000 kr. Betalningen ska ske till Svea bank. Tror ni man kan fråga Svea bank lägga upp 5 betalningar á 20 000 kr styck?

Screenshot_2022-02-17-20-55-00-667_com.microsoft.office.outlook.jpg

Tror ni man kan fråga Svea bank lägga upp 5 betalningar á 20 000 kr styck?

Fråga kan man alltid göra. Har du 20 000 kr i kredit så blir det ganska dribbligt med att betala + betala in till Mastercard i 5 omgångar. Kanske kan vara klokt att prata med Mastercard också för att förklara läget. De kanske går med på en förskottsbetalning till Mastercard, eller tillfälligt kan höja kreditgränsen eller en kombination. Om du förklarar läget kanske du har tur.

Halloj,

Något som ändrats med SAS MC Premium eller kan man fortfarande betala in ett belopp (150k) utöver nuvarande limit inför ett större inköp?

Toppen