Senaste nytt

Förskottsbetala till SAS Eurobonus Mastercard för att höja kreditgränsen?

Du menar om du kan göra en förskottsbetalning till dem på 100 000 kronor, och sedan betala detta med kortet? Svaret är isåfall ja, men du kommer nog att behöva ringa till dem först och förbereda dem på att det kommer en stor transaktion så att de kan släppa igenom den.

Om jag förstår dig rätt nu.

Jag fick mitt SAS Eurobonus Mastercard World med posten idag, laddat med 50.000:- så jag kan till exempel köpa en tv för 10.000:- men göra en inbetalning på 20.000:- till mitt SAS Eurobonus Mastercard World och ha 60.000:- i kredit på kortet?

Undrar också, ersätter SAS Eurobonus Mastercard World mitt Eurobonus kort? Man vill ju inte gå runt med två kort så att säga. Har ett vanligt Eurobonus kort och nu SAS Eurobonus Mastercard World.

Om jag förstår dig rätt nu.

Jag fick mitt SAS Eurobonus Mastercard World med posten idag, laddat med 50.000:- så jag kan till exempel köpa en tv för 10.000:- men göra en inbetalning på 20.000:- till mitt SAS Eurobonus Mastercard World och ha 60.000:- i kredit på kortet?
Japp!

Undrar också, ersätter SAS Eurobonus Mastercard World mitt Eurobonus kort? Man vill ju inte gå runt med två kort så att säga. Har ett vanligt Eurobonus kort och nu SAS Eurobonus Mastercard World.
Japp! Medlemsnummer står på kortet. :)

Kanske att Ingemar nu har lärt sig att han inte ska lita på att hans Circle K-kort alltid fungerar utan har skaffat minst ett kort till?

Jahadu, och på vilket sätt är ett Circle K branded kort utgivet av SEB sämre än de andra korten som SEB ger ut?

Last edited:
Jahadu, och på vilket sätt är ett Circle K branded kort sämre än de andra korten som SEB ger ut?

När det gäller tillförlitlighet är det nog inte sämre på något sätt. Jag hade föregångaren Statoil MasterCard under mer än tio år och det brukade fungera bra. Men inte alltid. Därför är det riktigt dumt att helt förlita sig på ett enda kort då man riskerar att inte kunna betala precis som Ingemar.

Exakt varför SEB spärrade kortet framkommer ju inte riktigt i den något förvirrade Kvällspostenartikeln. Artikeln i Sydsvenskan som det refereras till kanske är bättre men är bakom en betalspärr.

Aftonbladets version är inte mindre förvirrad...

Mastercard tog 50 000
För att kortet skulle fungera igen tog Mastercard 50 000 av Ingemar,
som de sedan skulle föra över till ett annat konto på direkten, vilket de inte gjorde...

...Nu har Ingemar fått tillbaka pengarna. Från och med nu kan han bara ha drygt 45 000 kronor på kortet

Ingemars kort spärrades - hade för mycket pengar på kontot | Aftonbladet

De har även en telefonintervju med gubben som inte gör saken så mycket klarare
Hade för mycket pengar på sitt kort – spärrades

Talade med kundservice för SAS MC Premium idag och där fick jag annan information.

Du kan maximalt handla för den kredit du har och inte "toppa" upp med extra pengar. Man kan enligt kundservice heller inte använda mer än sin kredit under en tvåmånaders-period. Dvs. Det hjälper inte att göra en extra inbetalning för att återställa redan utnyttjad kredit. För att sedan kunna handla mer på kortet igen om man överskridit sin kredit.

Villkoren kan ha uppdaterats sedan tråden skapades kanske?

Dvs. Det hjälper inte att göra en extra inbetalning för att återställa redan utnyttjad kredit. För att sedan kunna handla mer på kortet igen om man överskridit sin kredit.

Villkoren kan ha uppdaterats sedan tråden skapades kanske?

Det där stämmer inte med hur det fungerar i verkligheten. För två veckor sedan kunde jag betala delar av fakturan i förtid och omgående åter nyttja krediten.

Toppen