Senaste nytt

Försenat/borttappat bagage SAS (Försäkringar)

Sist vi fick försenat bagage (dock inte bort tappat) fick vi ut ersättning från flera (hemförsäkring och SAS MC) så dra det via dom olika och se vad du kan få igenom
SAS MC täcker inte bagageförsening vid hemresa, och jag tror de flesta hemförsäkringar har samma policy.

Hur jag ska hantera bagageförsening har jag hyfsad koll på (det händer med jämna mellanrum). Däremot har jag aldrig varit med om förlorat bagage, så min fråga ligger mer i om best practise för ersättning av detta :)
 
Självklart så försöker man inte lyfta ersättning från flera håll eftersom det är försäkringsbedrägeri. Och får ens bolag reda på att man gjort så kan man förvänta sig återkrav från båda.
Det här påståendet är alldeles för kategoriskt. Det finns absolut tillfällen där ersättning kan ges från flera håll för samma skada/förlust. Så länge du spelar med öppna kort om försäkringssituationen (eventuella överlappande försäkringar) så kan du givetvis framställa fler än ett ersättningskrav visavi relevanta försäkringsgivare.
 

LPC123

Medlem
Självklart så försöker man inte lyfta ersättning från flera håll eftersom det är försäkringsbedrägeri. Och får ens bolag reda på att man gjort så kan man förvänta sig återkrav från båda.
Då kan jag informera dig om att Det är samma bolag som har SAS MC försäkring som min hemförsäkring och damen på hemförsäkringen var den som handhavde båda ärenden och var också den som ansåg att jag skulle begära ersättning från båda försäkringarna!
Jag hävdade att det inte var rätt men hon stod på sig och gjorde hela proceduren 2ggr.
Bedrägeri tror jag inte på!
 
Då kan jag informera dig om att Det är samma bolag som har SAS MC försäkring som min hemförsäkring och damen på hemförsäkringen var den som handhavde båda ärenden och var också den som ansåg att jag skulle begära ersättning från båda försäkringarna!
Jag hävdade att det inte var rätt men hon stod på sig och gjorde hela proceduren 2ggr.
Bedrägeri tror jag inte på!
Exakt så. Typiskt sett så är det speciellt schablonersättningar som går att kombinera med varandra och/eller ersättning för faktiska kostnader. Vid exempelvis personskada eller dödsfall (olycksfalls- och livförsäkring) så ersätts det regelmässigt från alla täckande försäkringar.

Vad gäller den specifika frågan här, se till exempel: Försenat eller försvunnet bagage – Ersättning för bagage | If
Kan jag få ersättning från flera reseförsäkringar?

Ja, schablonersättning du kan få för försenat bagage kan betalas ut från flera reseförsäkringar. Om du utöver hemförsäkringens reseskydd har en reseförsäkring genom ditt bank- eller kreditkort kan du få ersättning från båda försäkringarna. Du gör då en skadeanmälan till båda försäkringsbolagen.

@WarrenBuffett ^
 
Last edited:

CoooC

Medlem
SAS verkar vara riktigt krångliga att ha att göra med när det gäller borttappat bagage. 21 dagar har gått. Formulär ifyllda där inköpsår, nypris och begpris har fyllts i efter bästa förmåga. Nu vill de se kontoutdrag eller kvitto på samtliga prylar. Har redan lagt alldeles för mycket tid på detta. Någon som har några tips?
 
Toppen