Senaste nytt

Försenat/borttappat bagage SAS (Försäkringar)

Jag har ett bagage som är på vift. Väskan är fortfarande bara försenad (15 dagar) och detta hände på hemvägen. Försäkringarna är ju inte där för försening påhemresan (förståeligt), men nu har jag åkt ut på resa igen och fick köpa en del nya saker.

Vad gäller med försäkring här? Om väskan aldrig kommer fram så får jag väl ersättning för det som var i väskan så då är det ju avklarat. Om väskan kommer fram har jag dubbletter av en del grejer.

Om detta har hänt någon av er, vilken ordning av ersättning/försäkringar använde ni er av?

Flygbolag
Amex kortförsäkring (eller annat kort)
Hemförsäkring

Något man ska tänka på när det gått 21 dagar och man sedan ska kontakta SAS igen.

Ha en trevlig dag.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Min tjänstereseförsäkring täcker även för försenat/borttappat bagage vid hemresa om nästa tjänsteresa sker inom kort tid efter man har kommit hem.

Jag vet inte om din resa är tjänsteresa eller ej, meb om det är så, kan du kolla med din chef eller den personen som tar hand om reseförsäkringen.
 

Homer

Medlem
Tack för svaren. Resan var privat. Det betyder alltså att jag i så fall kommer lösa allt med SAS och att försäkringarna inte kommer vara inblandade.
 

Gus

Medlem
Jag ska nästa vecka resa till Hong Kong med SAS: ARN-CPH-HKG. Bytestiden på CPH är 55 minuter. Är det generellt en kort bytestid för att bagaget ska komma på omvägar och inte komma med till Hong Kong? Om planet från Arlanda avgår sent så är det väl större sannolikhet att bagaget hinner med? Jag flyger väldigt sällan sträckan ARN-CPH så jag vet inte hur ofta de flighterna är försenade.
 

Berglund

Medlem
Jag flyger väldigt sällan sträckan ARN-CPH så jag vet inte hur ofta de flighterna är försenade.
”Konsultbussen” brukar hålla tidtabellen hyggligt. Är kanske den ”finaste” linjen SAS har, mellan bolagets två största hubbar. Det här är en prioriterad linje, som väldigt sällan strular.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Hej, väcker den här tråden lite igen eftersom att rubriken är klockren för min frågeställning.

SAS verkar ha tappat bort mitt specialbagage på en direktflight på min hemresa inom Europa. Vi kom hem för över 4 dygn sedan, så sannolikheten börjar se ganska låg ut (SAS säger ju själva att "95% av allt bagage hittas inom 24h").

Gäller nedan slutsats fortfarande enligt BC-expertisen?
Tack för svaren. Resan var privat. Det betyder alltså att jag i så fall kommer lösa allt med SAS och att försäkringarna inte kommer vara inblandade.

Jag har likt Robban1616 alternativen SAS, AmEx premium kortförsäkring alternativt hemförsäkring.
 

LPC123

Medlem
Hej, väcker den här tråden lite igen eftersom att rubriken är klockren för min frågeställning.

SAS verkar ha tappat bort mitt specialbagage på en direktflight på min hemresa inom Europa. Vi kom hem för över 4 dygn sedan, så sannolikheten börjar se ganska låg ut (SAS säger ju själva att "95% av allt bagage hittas inom 24h").

Gäller nedan slutsats fortfarande enligt BC-expertisen?


Jag har likt Robban1616 alternativen SAS, AmEx premium kortförsäkring alternativt hemförsäkring.
Sist vi fick försenat bagage (dock inte bort tappat) fick vi ut ersättning från flera (hemförsäkring och SAS MC) så dra det via dom olika och se vad du kan få igenom
 

Hachans

Medlem
Sist vi fick försenat bagage (dock inte bort tappat) fick vi ut ersättning från flera (hemförsäkring och SAS MC) så dra det via dom olika och se vad du kan få igenom

Självklart så försöker man inte lyfta ersättning från flera håll eftersom det är försäkringsbedrägeri. Och får ens bolag reda på att man gjort så kan man förvänta sig återkrav från båda.
 
Toppen