Senaste nytt

Försenat bagage, vem är ansvarig / vem skall man rikta krav emot?

@Coalcandy Var det direkt från Dublin till Montreal? Alltså Sthlm -Dublin-Montreal och det taggades till Montreal så ska det vara ok enligt den information jag har. Kan givetvis ha skett något nyligen som jag inte har kunskap om.

Hoppas du får ersättning för dina utlägg samt att väskan hittar fram snart.

@Coalcandy Var det direkt från Dublin till Montreal? Alltså Sthlm -Dublin-Montreal och det taggades till Montreal så ska det vara ok enligt den information jag har. Kan givetvis ha skett något nyligen som jag inte har kunskap om.

Hoppas du får ersättning för dina utlägg samt att väskan hittar fram snart.
Ja precis - direkt DUB->YUL med AC819.
Tack för snabbt svar! Jag var helt inställd på att det borde vara så, men blev ändå lite nojjig när bagaget inte hittade fram.

Hej!
En fråga vi åkte på kryss för ca tre vecor sedan flög med Iberia Stockholm-London-Madrid-Puerto Rico,för att sedan ta Royal Caribbian men vi missade vårat flyg i Madrid pga att det tog längre tid genom kontrollen och byte av terminal .Vi vart då ombokade dagen efter till Boston och dom sa att vårat bagage skulle följa med den flighten .När vi kommer till Boston så är inte vårat bagage med.Då hade vi missat våran båt och vart flugna till Aruba för att gå ombord där.Sedan fick vi hjälp med bagaget å då var det sagt att det skulle finnas i Miami när vi skulle flyga hem.Väl framme i Miami så visade det sig att dom inte visste var bagaget var,kunde vara kvar i Madrid alt i Boston eller i San Juan men inte i Miami.så vi fock flyga hem utan det.Sedan vi kommit hem så har vi bråkat med Iberia som vägrar hjälpa oss ,så med hjälp av Swissport så har dom hittat väskorna i Puertro Rico . Så nu har dom flugits till Miami för sedan med lastbil köras till Boston för att sedan flygas till London och då kommer vi få åka dit och hämta dom,Frågan är hur gör man i detta fallet när dom har tappat bort 8st väskor .Vad för krav kan man ställa

Till att börja med - använd gärna stycken! Det blir mycket lättare att förstå då.

Du har väl i praktiken inte så mycket ersättning utöver utlägg att hämta från Iberia för detta. Vad har ni för försäkringar? Normalt sett brukar man ju ha diverse reseförsäkringar som täcker detta.

Jag förstår inte varför du ska behöva åka till London för att hämta väskorna. Här hade jag börjat med att be mitt försäkringsbolag hjälpa till.

Hör av dig till handlingbolaget/Lost luggage där väskorna befinner dig nu.
Förklara var du bor och be de skicka väskorna till din närmaste flygplats (spelar ingen roll om det är Trollhättan eller Gällivare) och be dem skicka väskorna dit och att du hämtar upp dem där själv (ingen utkörning från flygplatsen alltså)
Har aldrig varit med om nån nekad det (det kostar inget att skicka sent bagage med andra bolag) under mina 8 år som försvunnet-bagage-agent :)

Hej!
En fråga vi åkte på kryss för ca tre vecor sedan flög med Iberia Stockholm-London-Madrid-Puerto Rico,för att sedan ta Royal Caribbian men vi missade vårat flyg i Madrid pga att det tog längre tid genom kontrollen och byte av terminal .Vi vart då ombokade dagen efter till Boston och dom sa att vårat bagage skulle följa med den flighten .När vi kommer till Boston så är inte vårat bagage med.Då hade vi missat våran båt och vart flugna till Aruba för att gå ombord där.Sedan fick vi hjälp med bagaget å då var det sagt att det skulle finnas i Miami när vi skulle flyga hem.Väl framme i Miami så visade det sig att dom inte visste var bagaget var,kunde vara kvar i Madrid alt i Boston eller i San Juan men inte i Miami.så vi fock flyga hem utan det.Sedan vi kommit hem så har vi bråkat med Iberia som vägrar hjälpa oss ,så med hjälp av Swissport så har dom hittat väskorna i Puertro Rico . Så nu har dom flugits till Miami för sedan med lastbil köras till Boston för att sedan flygas till London och då kommer vi få åka dit och hämta dom,Frågan är hur gör man i detta fallet när dom har tappat bort 8st väskor .Vad för krav kan man ställa

baggage Service Centre- Iberia
Kanske du redan läst igenom. Annars kan det finnas lite matnyttigt

Lite lat kanske. Gjorde ett snabbt försök att finna fram något grundläggande regelverk för hur detta skall hanteras.
Närmaste jag kom var IATA's - "The Passenger Services Conference Resolutions Manual"
Tyvärr kom jag bara åt Index över de ca 1 200 sidorna. Men man skriver lite om att det avser regler och rekommendationer.

Någon som vet om det finns en lagstiftning inom området eller om det är fritt till respektive flygbolag att bestämma ?

hej glada bc-läsare!

Flög ARN - ALC 29/7 vid 15 tiden (sk1571). Försenad flight pga åskvädret på arlanda. Faktiskt första gången jag är med om att de pausar allt arbete på marken för risk för blixtnedslag. Spännande att iakta ändå! (är frequent flyer)

Till saken. Det är som sagt många inställda avgångar som sker nu (hade ändå tur att min ej blev inställd). Men till min fasa fick jag inte mitt incheckade bagage. Likaså jag tillsammans med 15 andra personer (vi räknade) från samma flight (direkt från arn).

När jag gjorde PIRen så bekräftade personalen i ALC att detta händer på varje flyg som går från ARN nu. Enligt deras uppfattning så ställs ca 30% av planen in från ARN-ALC och på planen så är det ca 20% av bagagen som fattas. Det betyder att den "backlogg" som finns kvar i ARN inte heller lastas på. Denna information fick jag igår kl 21 på kvällen.

Jag ringer till Sas bagage service, som är helt oventande om problemet. Som informerar mig om att de inte har något större problem med bagagen, som inte kan svara på när jag -ish kan förvänta mig få se mina efterlängtade sommarkläder och rakapparat (Busken i ansiktet ser knappt ut som en buske längre). Nu blir man fundersam och börjar undra. Har läst på andra forum att det står flera vagnar kvar på ARN från söndagens flyg som fortfarande inte har hanterats.

Min fråga till forumet. Är det någon som kanske besitter på mer info om detta? Jag är inte själv om detta så någon som vet något mer man vill addera? inne på 3dje dagen utan bagaget. Det som betryggar i situationen är att vi ändå kan räkna ut med stor sannolikhet att bagaget är kvar hemma på ARN och inte ute på sin egna lilla resa på andra sidan jorden. Var såklart trevligt att kunna få 400 euro av reseförsäkringen att shoppa lite kläder för i rean här nere, men nu börjar tålamodet sina. Vem kan man vända sig till för att kräva en snabbare hantering? detta känns undermåligt av dess like. Har varit med om försenat bagage förut men detta toppar listan av oproffesionellt och inneffektivt agerande.

Vem kan man vända sig till för att kräva en snabbare hantering?
Vad jag vet finns det ingen du kan vända dig till. Det är bara att snällt vänta på att de behagar göra något åt det hela. Och varför skulle du ha rätt till prioritet över alla andra som troligen också väntat en bra stund på sitt bagage?

detta känns undermåligt av dess like. Har varit med om försenat bagage förut men detta toppar listan av oproffesionellt och inneffektivt agerande.
Japp, det får man allt hålla med om.

Och varför skulle du ha rätt till prioritet över alla andra som troligen också väntat en bra stund på sitt bagage?
nä inte jag direkt som vill ha förtur. Tänker mest att man vill ha en förklaring på vad actionplan är för att lösa det. Om jag som resenär kan göra något så vill jag veta vad jag kan göra. Har flera bekanta som ska flyga och köra ner hit som skulle kunna ta med den väskan. Förutsatt att arlanda kan hitta den i havet av väskor och lämna ut den (vilket de inte kan för de har inte koll på havet med väskor). Drar iväg på roadtrip runt om i europa den 4/8, då blir det ännu mer kaos om väskan inte är framme tills dess och om den kommer fram till ALC men jag är i ett annat land.

Toppen