Senaste nytt

Försenat bagage, vem är ansvarig / vem skall man rikta krav emot?

palmen

Moderator
nä inte jag direkt som vill ha förtur. Tänker mest att man vill ha en förklaring på vad actionplan är för att lösa det. Om jag som resenär kan göra något så vill jag veta vad jag kan göra. Har flera bekanta som ska flyga och köra ner hit som skulle kunna ta med den väskan. Förutsatt att arlanda kan hitta den i havet av väskor och lämna ut den (vilket de inte kan för de har inte koll på havet med väskor). Drar iväg på roadtrip runt om i europa den 4/8, då blir det ännu mer kaos om väskan inte är framme tills dess och om den kommer fram till ALC men jag är i ett annat land.
Som sagt du kan inte göra något för att få väskan snabbare till dig. Kan ju vara så att alla planen dit ner går helt fullastade och att bagage från tidigare flighter då inte kommer med (detta är ren spekulation). Det borde inte vara omöjligt att få ut väskan på Arlanda om det är där den är, om någon kan hitta den vilket inte alltid är helt lätt.
Jag skulle helt klart se över försäkringar för vad du kan köpa i klädväg samt vad du ska göra om väskan inte kommer fram i tid för din vidare resa. Kan vara så att du kan bli ersatt för betydligt mer än det belopp du har fått på 4000. Då du är EBG skulle jag ringa SAS kundtjänst och fråga hur du ska hantera situationen och hur mycket du får köpa kläder för, se till att få detta skriftligt från dom (via mail). Sen får du claima tillbaka det efteråt.
 

agehall

Medlem
Det borde inte vara omöjligt att få ut väskan på Arlanda om det är där den är, om någon kan hitta den vilket inte alltid är helt lätt.
I praktiken kan det vara mer eller mindre omöjligt. Jag har försökt efter att mina föräldrars resväska suttit på ARN i 14 dagar...
 

Berglund

Medlem
Jag har ärligt talat väldigt svårt att tänka mig att man skulle avdela personal till att gå och söka i ”bagagehavet” efter en eller ett fåtal särskilda väskor. Tänker att det nog är ganska slimmat med personal i utgångsläget och i dessa sommartider tror jag knappast att det sitter folk i överflöd och degar i hörnorna. Att då avdela en resurs för att utföra arbetsuppgifter som inte är direkt nödvändiga, tja, jag kan inte föreställa mig att det står särskilt högt i prioritetsordningen.
 

Valley

Medlem
@PhNi
Har du betalt med kort kanske du har något där om bagageförsening. Det är väl i grunden det det handlar om. En bagageförsening. Är nog en god början att kolla där tror jag. Samma sak mot flygbolaget. Deras regler för bagageförsening.
Att de sedan vill skylla på allt och alla och kalla det för massa saker är tämligen irrelevant.
 

PhNi

Medlem
Kan vara så att du kan bli ersatt för betydligt mer än det belopp du har fått på 4000. Då du är EBG skulle jag ringa SAS kundtjänst och fråga hur du ska hantera situationen och hur mycket du får köpa kläder för, se till att få detta skriftligt från dom (via mail). Sen får du claima tillbaka det efteråt.
kontaktat dem flera gånger. De skyller bagageförseningen på åskvädret. Uppenbarligen något som personalen har blivit tillsagda att säga utan att kunna motivera varför åskan skall påverka möjligheten att köra ut en extra vagn med bagage till planet, då det kördes fram bagage. Inte allt bara. Har även en vän som jobbar på swedavia/arlanda som kan gott och väl intyga att det har verkligen inget med vädret att göra utan med personalen. Känns som ett billigt sätt för sas att ducka legitima ersättningskrav. Då sas har egen personal så är det de som har problem. Övriga bolag ska inte ha samma problem om ens något vad jag förstår. alltså inte relaterat till vädret..

Har du betalt med kort kanske du har något där om bagageförsening.
ja, betalade med amex premium kortet. Så eftersom det har fått 48h får jag totalt 4000kr att handla saker för. alltid någonting! Tur nog så har jag utökad reseförsäkringen på hemförsäkringen, blir extra 2000kr. Sen blir fighten med sas att ersätta med något, enligt deras hemsida kryddar dem med att de kan ersäta 75euro/dag som bagaget är försenat. Men eftersom de yrkar på force majeur pga vädret så ersätter de 0kr.

pratade med flygplatsen här på semestern igen. De bara skrattar då inget plan som har anländt med sas från ARN har haft bagage som ska ut till oss som väntar. De fyller inte planen med ordinarie bagage heller. ska vara ca 70-80 pers/dag som skapar PIR reklamationer sen 29/7 enligt dem.
 
Mina föräldrar flög samma dag som du fast GOT-ARN-MAN, vi har just fått SMS inatt om att bagaget nu är ankommet till MAN.

Försök att ringa Arlanda igår och Manchester idag har misslyckats, det är helt enkelt ingen som svarar (i fallet Arlanda efter 1 timme i telefonkö så ringde det i 10 minuter sen gav mina föräldrar upp då ingen svarade).

Vi vet därför nu inte när väskan faktiskt kommer ut, men mina föräldrar åker vidare till skottland om några timmar. Vi försökte ringa för att se om väskorna kommer levereras innan dess men eftersom ingen svarar vet vi inte. Just nu chansar vi på att vårt stopp antagligen är ganska tidigt på leveransrutten och hoppas det går en bil på förmiddagen (jag har tidigare flera gånger fått försenat bagage runt 11 på förmiddagen).

Kommer väskan när mina föräldrar åkt får den helt enkelt åka tillbaka till flygplatsen och sen får de lösa hur man ska ordna transport upp till skottland, men risken är väl att då tar den transporten så lång tid att det är lika bra att skicka väskorna tillbaka hem till Landvetter...


En titt på SAS facebooksida igår visar att det här är inget enskilt problem, påstods att det var över tusen väskor som inte kom med den 29 och jag kan tänka mig att det tar flera dagar att rensa upp det. Sen kan jag förvisso också tycka att i ett sånt här läge kanske man ska ta in någon extra person som kan svara i telefon... Inte särskilt nöjd med hur det hanterats av SAS den här gången.
 

PhNi

Medlem
Just nu chansar vi på att vårt stopp antagligen är ganska tidigt på leveransrutten och hoppas det går en bil på förmiddagen (jag har tidigare flera gånger fått försenat bagage runt 11 på förmiddagen).
håller tummar och tår att bagaget ska komma fram i tid för er!

Sen kan jag förvisso också tycka att i ett sånt här läge kanske man ska ta in någon extra person som kan svara i telefon... Inte särskilt nöjd med hur det hanterats av SAS den här gången.
jag tycker verkligen att de hanterar det undermåligt. Jag har förståelse för att saker och ting kan skita sig ibland. Vissa problem är lättare att lösa än andra. Men vad hände med transparens ut till resenärer och ett "normalt" fungerande informationsflöde? Sas kundservice och bagage service var minst sagt helt ovetande om situationen när jag ringde. tog dem dagar att få informationen att det var problem.
 

Valley

Medlem
kontaktat dem flera gånger. De skyller bagageförseningen på åskvädret. Uppenbarligen något som personalen har blivit tillsagda att säga utan att kunna motivera varför åskan skall påverka möjligheten att köra ut en extra vagn med bagage till planet, då det kördes fram bagage. Inte allt bara. Har även en vän som jobbar på swedavia/arlanda som kan gott och väl intyga att det har verkligen inget med vädret att göra utan med personalen. Känns som ett billigt sätt för sas att ducka legitima ersättningskrav. Då sas har egen personal så är det de som har problem. Övriga bolag ska inte ha samma problem om ens något vad jag förstår. alltså inte relaterat till vädret..

Det tar en rövare. Ni kom fram men inte bagaget, för det hade missats att lastas ombord. Vad skulle det vara om det inte är en bagageförsening. Att något annat inträffar när man i efterhand skall köra iväg bagaget är enbart en följdverkan.
Kollegan satt med liknande case när de blev fast pga några orkaner. Ordinarie plan hade ett tekniskt fel och kunde inte hämta dem. Under tiden ersättningsplan skulle letas upp blev det lite blåsigt och flygplatsen stängdes ner i några dagar.
Här försökte flygbolaget också skylla på force majeur vid första reklamationen. Men fick sedan ge upp och betala ut ersättning.

Håll ut så tror jag det löser sig.
 
håller tummar och tår att bagaget ska komma fram i tid för er!


jag tycker verkligen att de hanterar det undermåligt. Jag har förståelse för att saker och ting kan skita sig ibland. Vissa problem är lättare att lösa än andra. Men vad hände med transparens ut till resenärer och ett "normalt" fungerande informationsflöde? Sas kundservice och bagage service var minst sagt helt ovetande om situationen när jag ringde. tog dem dagar att få informationen att det var problem.

Det funkade uppenbarligen för väskorna kom fram samtidigt som föräldrarna var iväg och hämtade sin hyrbil, så i sista stund men det funkade!
 
Toppen