Senaste nytt

Försenat bagage, vem är ansvarig / vem skall man rikta krav emot?

Jag kan bara sälla mig till Chris fråga. Mer specifikt så har jag ibland haft checkat bagage med 10-50000 SDR, ska man säga till vid incheck då?

(Och innan någon tycker att jag är heltokig så har jag separat transportförsäkring för denna typ av frakt, men vore ju inte fel att kunna claima från flera ställen om något går fel)

Hur beter man sig om man nu råkar flyga med högre värden än 1000 SDR? Vilket jag skulle säga är normalfallet om man har ett par kostymer, skor och lite skjortor nerpackade. Uppskattningsvis checkar jag nog alltid in minst dubbla den summan bara i värde på kläder.
Ersättningssumman är ju rätt låg, bara själva väskan kan ju lätt vara värd halva den summan. Nåväl. Är bagaget värt mer än 1131 SDR (c:a 11.000 SEK) och du vill vara fullförsäkrad säger du till om hur mycket det är värt vid bagage-incheckningen. Alternativt tecknar en egen försäkring separat. Flygbolaget kan ta ut en extra bagage-försäkringsavgift.

Förlorat bagage - Konsument Europa
"Värdefullt bagage
Om ditt bagage är värt mer än 1 131 SDR bör du meddela detta till flygbolaget när du checkar in bagaget. Genom att du gör en sådan så kallad ”särskild förklaring” kan du få högre ersättning om ditt bagage förloras. Då gäller i stället det belopp som du meddelar flygbolaget. Bolaget har rätt att ta ut en avgift av dig när du gör en ”särskild förklaring”. Du kan dock aldrig få högre ersättning än vad ditt bagage är värt."

Allmänna Transportvillkor - SAS
"8.3.6 Såsom anges i artikel 15.2.3 bör du, om värdet på ditt incheckade bagage överstiger vår högsta ersättningsskyldighet enligt artikel 15.2.2, informera oss vid incheckningen så att du kan vidta åtgärder för att försäkra ditt incheckade bagage till fullo före resan."
"15.2.3 Om värdet på ditt incheckade bagage är högre än vår högsta ersättningsskyldighet bör du informera oss vid incheckningen eller se till att det incheckade bagaget är fullt försäkrat före resan."

Lufthansa ® Sweden - Liability and insurance
Lufthansa ® Sweden - Excess and special baggage

General Conditions of Carriage | Legal | British Airways
"15e2) Our liability for damage to your baggage, including damage caused by delay, is limited by the convention to 1,131 SDRs (approximately £1,000) except where you prove that the damage resulted from an act or omission by us or our agents carried out either:
- with the intention of causing damage; or
- recklessly and with knowledge that damage would probably result, and you prove that our employees or agents responsible for the act or omission were acting within the scope of their employment.
15e3) If you complete a special declaration of higher value at check-in and pay the applicable fee, our liability shall be limited to the higher declared value."

Edit: växelkurs sdr/sek

Last edited:
Hur beter man sig om man nu råkar flyga med högre värden än 1000 SDR? Vilket jag skulle säga är normalfallet om man har ett par kostymer, skor och lite skjortor nerpackade. Uppskattningsvis checkar jag nog alltid in minst dubbla den summan bara i värde på kläder.

Beroende på vilket flygbolag det gäller, så kan man säga till vid incheckning så får man teckna en tilläggsförsäkring på överstigande värde. Fast vissa saker ersätter dom inte, kolla med flygbolaget.

Lite mer info: Know Your Rights: The Baggage Rules Airlines Have to Follow : Condé Nast Traveler

Ställde frågan i dag på SAS inchckningen på ARN i dag, och påpekade att mitt bagage var värt en del över maxbeloppet. Möttes av ett "Ehhh... Du får nog skaffa en privat försäkring för sådant". Det lät spontant som det var första gången hon fått frågan.

Montrealkonventionen | EUR-Lex - 22001A0718(01) - SV

"Artikel 19
Försening
Transportören ansvarar för skador till följd av försening vid lufttransporter av passagerare, bagage och gods. Transportören ansvarar dock inte för sådana skador om transportören visar att denne och dennes anställda eller uppdragstagare har vidtagit alla de åtgärder som rimligen kan begäras för att undvika skadorna eller att det var omöjligt att vidta sådana åtgärder.

Artikel 22
Ansvarsbegränsning beträffande försening, bagage och gods
1. För skador på grund av försening enligt artikel 19 vid transport av passagerare är transportörens skadeståndsansvar begränsat till 4150 särskilda dragningsrätter för varje passagerare.
2. Vid transport av bagage är transportörens skadeståndsansvar om bagaget förstörts, förlorats, skadats eller försenats begränsat till 1000 särskilda dragningsrätter för varje enskild passagerare, om inte passageraren, när det incheckade bagaget överlämnades till transportören, gjorde en särskild förklaring om det intresse som är knutet till att bagaget avlämnas på destinationsorten och betalade tilläggsavgift om en sådan begärdes. I sådant fall gäller det då uppgivna beloppet som gräns för transportörens skadeståndsansvar, om inte transportören kan visa att detta belopp är högre än värdet av passagerarens faktiska intresse av att bagaget avlämnas på destinationsorten."

Fick just ett samtal från mina föräldrar i London att deras bagage ej kommit fram. De reste med Norwegian till London. Oturligt nog har jag betalat resan med mitt AMEX så min försäkring gäller ej. De har Länsförsäkringar och det verkar som om deras standardförsäkring ej täcker bagageförseningar. Vet någon här vilket ansvar Norwegian har och upp till vilka belopp (tidsintervall) som de eventuellt har rätt till?

Fick just ett samtal från mina föräldrar i London att deras bagage ej kommit fram. De reste med Norwegian till London. Oturligt nog har jag betalat resan med mitt AMEX så min försäkring gäller ej. De har Länsförsäkringar och det verkar som om deras standardförsäkring ej täcker bagageförseningar. Vet någon här vilket ansvar Norwegian har och upp till vilka belopp (tidsintervall) som de eventuellt har rätt till?
Se mitt inlägg på föregående sida.
Försenat bagage, vem är ansvarig / vem skall man rikta krav emot?

Det står även mer på Norwegians hemsida.
Bagageavvikelser - Norwegian

Det går att söka bagaget på WorldTracer.
https://wtrweb.worldtracer.aero/WTR...497C415_k7F036B24-8715-8F5F-5F9C-2906453A11C4

Om bagaget skulle försenas, försöker vi efter bästa förmåga hitta bagaget och skicka det till den angivna adressen. Det är viktigt att våra representanter på flygplatsen får din adress, telefonnummer och en beskrivning av det saknade bagaget. Du kommer då få ett kvitto (Property Irregularity Report) och detta kvitto måste du spara. Detta innehåller ett referensnummer för ditt bagage. Skulle du vilja begära ersättning för rimliga utgifter för förseningen, eller bagageutgifter om bagaget försvinner, skall detta originalkvitto bifogas inom 21 dagar.

OBS! Vid försening av bagage täcks endast det mest nödvändiga och primärt endast på utresan.

Klicka här om du vill veta om bagaget kommit till flygplatsen eller om du vill kontrollera att informationen är korrekt. Våra representanter på flygplatsen kommer att kontakta dig omedelbart när bagaget är klart att levereras eller om de behöver ytterligare information. Våra representanter på ankomstflygplatsen har ansvaret för att söka efter bagaget de första fem dagarna. Om du vill kontakta flygplatsen finns telefonnumret på efterlysningsrapporten. Om handlingsagenten inte kan ge dig svar på dina frågor, kontakta Norwegians bagageavdelning på telefon: 815 21 815 - inom Norge eller +47 2149 0015 - utanför Norge (måndag-fredag 09.00-18.00 CET).

Norwegian tillhör det världsomspännande bagagespårningssystemet World Tracer, vilket innebär att vi har kontakter med de flesta av världens flygbolag. Om vi inte hittat ditt bagage efter fem dagar, kommer Norwegians huvudkontor ta över ansvaret för efterlysningen. Vi kommer att söka i World Tracer och då behöver vi lite mer information om bagagets utseende och innehåll.

Passagerare vilka önskar begära ersättning för försenat bagage skall informera flygbolaget inom 21 dagar efter att bagaget kommit fram. Samtliga krav sänds per post tillsammans med original kvitteringar, originalrapporten från flygplatsen samt bankupplysningar (IBAN, BIC/SWIFT kod, kontohavarens namn och adress).

Norwegian Air Shuttle
Bagageavdelning
Box 115
1330 Fornebu
Norge

Last edited:
Väcker en gammal tråd,

Jag är i färde att byta hemförsäkring,
Vilken hemförsäkring har bäst reseskydd gällande förseningar/bagageförseningar?
Finns det någon försäkring som även täcker hemresan?

Väcker en gammal tråd,

Jag är i färde att byta hemförsäkring,
Vilken hemförsäkring har bäst reseskydd gällande förseningar/bagageförseningar?

Tror de är lika bra allihop. Haft några ärenden med både If och Trygg H inget bättre än det andra.
Har kört kortförsäkringen när det varit aktuellt

Jag har inte hittat någon vanlig försäkring som täcker detta, men Amex Premium och Platinum täcker i vissa fall. Det är lite avhängigt vad man tolkar som destinationsflygplatsen - destinationen i en biljett kan ju faktiskt vara hemorten och situationen kan vara sådan att Du ska iväg på nästa resa innan bagaget kommit tillrätta.

En annan variant i skaderegleringen är att Du t ex bor i Stockholm och reser till London. Från London reser Du på en biljett till Hong Kong med 20 h stopover i Stockholm. I London har Du fått bagaget "taggat" till Arlanda, med syftet att åka hem över natten och sedan tillbaka nästa dag för att fortsätta resan, men bagaget kom inte med första flyget. Situationen blir då att Du måste komplettera med nyinköpt bagage. En bra försäkring täcker detta och även senare komplettering när Du nått destinationen.

Toppen