Intressant fråga. Jag har ingen som helst erfarenhet av detta dessvärre. Noterar att SAS skriver följande på sin hemsida.Hej, har försökt hitta svar min fråga i tidigare trådar men lyckas inte. På resa mellan Östersund och Gdansk med SAS via ARN och CPH försenades vårt incheckade bagage (3 kollin) med ca 24 h. Nödvändiga kläder och hygienartiklar till sällskapet (familjen ESNZ = 2 vuxna, 1 barn och 1 infant) köptes in - höll kostnader rimliga (ca 1500 per pers) och verkligen inga lyxartiklar. Claim till SAS vid hemkomst som inom en dag (bra där SAS!) svarar att de ersätter utläggen så fort kvitton mejlas in (de laddades tydligen inte upp i feedback-formuläret på sas.se). När SAS får kvitton ändrar de sig och drar av ca 25 % av yrkad ersättning med hänvisning till Montrealkonventionen artikel 22 och motiveringen att det rör sig om artiklar med "bestående monetära värden". Kan dock inte förstå hur de kan få vanliga vardagskläder från H&M samt blöjor och tandborstar m.m. att bestå i värde någon längre tid? Någon som har erfarenhet av liknande "avdrag" eller någon som kan Montrealkonventionen som kan ge tips? Är EBG och flög i Go (M-klass). Tack på förhand.
Intressant fråga. Jag har ingen som helst erfarenhet av detta dessvärre. Noterar att SAS skriver följande på sin hemsida.
"The exact definition of what is reasonable depends on the individual situation, the purpose and the length of your trip. SAS considers 75EUR/person per day is a reasonable amount during a baggage delay. Please note: it is your own responsibility to limit the expenses. You must try to mitigate your loss and should limit your expenses to reasonable necessities. The reimbursements of extra costs are always based on acceptable documentation, so remember to save all receipts. You need to prove the extent of your loss.
In case your baggage remains lost, any reimbursements that we have already paid out will be deducted from the final settlement.
To get reimbursement for your essential items, you must make a claim with us within 21 days from the time your baggage is available to you.
If your baggage is delayed on your trip home we trust you have access to the things you need. In these cases, the costs of essential items may not be covered by SAS."
Damaged and delayed baggage | SAS
Kan det inte också ha betydelse vilket land/stad man befinner sig utan sitt bagage ? Kostnadsläget varierar ju rätt mycket ute i världen och att handla för 1500 per person i t ex Indien är nog rätt överdrivet jmf med t ex om man befinner sig i Paris...eller ?EBD-supporten har i mail till mig skrivit att de normalt sett anser att €100 per dag är rimligt. Har jag spenderat mer så behöver jag motivera det.
Med det sagt så är siffran väldigt rörlig.
Kan det inte också ha betydelse vilket land/stad man befinner sig utan sitt bagage ? Kostnadsläget varierar ju rätt mycket ute i världen och att handla för 1500 per person i t ex Indien är nog rätt överdrivet jmf med t ex om man befinner sig i Paris...eller ?
/ TT
exempelvis en Ralph Lauren-piké