Senaste nytt

Försenat bagage SAS

Instämmer, flög till för några år sedan till Argentina med Lufthansa och väska såg att blivit överkörd av en mindre truck. Undvik att packa ner datorn är mitt råd.

Dessutom "regelvidrigt", oavsett hade jag heller aldrig vågat!

Incheckat bagage - SAS

• Packa rätt. Ömtåliga eller värdefulla tillhörigheter (pass, datorer, pengar, medicin, smycken, kameror, musikinstrument, nycklar osv.) ska du packa ned i ditt handbagage. Större föremål skickas som frakt, t.ex stationära datorer, TV-apparater och microvågsugnar.

Hej, har försökt hitta svar min fråga i tidigare trådar men lyckas inte. På resa mellan Östersund och Gdansk med SAS via ARN och CPH försenades vårt incheckade bagage (3 kollin) med ca 24 h. Nödvändiga kläder och hygienartiklar till sällskapet (familjen ESNZ = 2 vuxna, 1 barn och 1 infant) köptes in - höll kostnader rimliga (ca 1500 per pers) och verkligen inga lyxartiklar. Claim till SAS vid hemkomst som inom en dag (bra där SAS!) svarar att de ersätter utläggen så fort kvitton mejlas in (de laddades tydligen inte upp i feedback-formuläret på sas.se). När SAS får kvitton ändrar de sig och drar av ca 25 % av yrkad ersättning med hänvisning till Montrealkonventionen artikel 22 och motiveringen att det rör sig om artiklar med "bestående monetära värden". Kan dock inte förstå hur de kan få vanliga vardagskläder från H&M samt blöjor och tandborstar m.m. att bestå i värde någon längre tid? Någon som har erfarenhet av liknande "avdrag" eller någon som kan Montrealkonventionen som kan ge tips? Är EBG och flög i Go (M-klass). Tack på förhand.

Hej, har försökt hitta svar min fråga i tidigare trådar men lyckas inte. På resa mellan Östersund och Gdansk med SAS via ARN och CPH försenades vårt incheckade bagage (3 kollin) med ca 24 h. Nödvändiga kläder och hygienartiklar till sällskapet (familjen ESNZ = 2 vuxna, 1 barn och 1 infant) köptes in - höll kostnader rimliga (ca 1500 per pers) och verkligen inga lyxartiklar. Claim till SAS vid hemkomst som inom en dag (bra där SAS!) svarar att de ersätter utläggen så fort kvitton mejlas in (de laddades tydligen inte upp i feedback-formuläret på sas.se). När SAS får kvitton ändrar de sig och drar av ca 25 % av yrkad ersättning med hänvisning till Montrealkonventionen artikel 22 och motiveringen att det rör sig om artiklar med "bestående monetära värden". Kan dock inte förstå hur de kan få vanliga vardagskläder från H&M samt blöjor och tandborstar m.m. att bestå i värde någon längre tid? Någon som har erfarenhet av liknande "avdrag" eller någon som kan Montrealkonventionen som kan ge tips? Är EBG och flög i Go (M-klass). Tack på förhand.
Intressant fråga. Jag har ingen som helst erfarenhet av detta dessvärre. Noterar att SAS skriver följande på sin hemsida.

"The exact definition of what is reasonable depends on the individual situation, the purpose and the length of your trip. SAS considers 75EUR/person per day is a reasonable amount during a baggage delay. Please note: it is your own responsibility to limit the expenses. You must try to mitigate your loss and should limit your expenses to reasonable necessities. The reimbursements of extra costs are always based on acceptable documentation, so remember to save all receipts. You need to prove the extent of your loss.

In case your baggage remains lost, any reimbursements that we have already paid out will be deducted from the final settlement.

To get reimbursement for your essential items, you must make a claim with us within 21 days from the time your baggage is available to you.

If your baggage is delayed on your trip home we trust you have access to the things you need. In these cases, the costs of essential items may not be covered by SAS."

Damaged and delayed baggage | SAS

Tack för snabba svar och för länken!

Nej, här heller aldrig varit med om att SAS försöker göra avdrag på liknande sätt utan har snarare alltid fått precis det som begärts i samband med bagageförsening - såväl när det rört sig om högre och lägre belopp per person.

Nu skriver dock SAS efter ytterligare en mejlvända att de av "välvilja" betalar ut även de återstående 25 procenten av den begärda ersättningen. Det satt inte så hårt inne med andra ord. Slutet gott.

Intressant fråga. Jag har ingen som helst erfarenhet av detta dessvärre. Noterar att SAS skriver följande på sin hemsida.

"The exact definition of what is reasonable depends on the individual situation, the purpose and the length of your trip. SAS considers 75EUR/person per day is a reasonable amount during a baggage delay. Please note: it is your own responsibility to limit the expenses. You must try to mitigate your loss and should limit your expenses to reasonable necessities. The reimbursements of extra costs are always based on acceptable documentation, so remember to save all receipts. You need to prove the extent of your loss.

In case your baggage remains lost, any reimbursements that we have already paid out will be deducted from the final settlement.

To get reimbursement for your essential items, you must make a claim with us within 21 days from the time your baggage is available to you.

If your baggage is delayed on your trip home we trust you have access to the things you need. In these cases, the costs of essential items may not be covered by SAS."

Damaged and delayed baggage | SAS

EBD-supporten har i mail till mig skrivit att de normalt sett anser att €100 per dag är rimligt. Har jag spenderat mer så behöver jag motivera det.

Med det sagt så är siffran väldigt rörlig.

EBD-supporten har i mail till mig skrivit att de normalt sett anser att €100 per dag är rimligt. Har jag spenderat mer så behöver jag motivera det.

Med det sagt så är siffran väldigt rörlig.
Kan det inte också ha betydelse vilket land/stad man befinner sig utan sitt bagage ? Kostnadsläget varierar ju rätt mycket ute i världen och att handla för 1500 per person i t ex Indien är nog rätt överdrivet jmf med t ex om man befinner sig i Paris...eller ? :rolleyes:

/ TT

Kan det inte också ha betydelse vilket land/stad man befinner sig utan sitt bagage ? Kostnadsläget varierar ju rätt mycket ute i världen och att handla för 1500 per person i t ex Indien är nog rätt överdrivet jmf med t ex om man befinner sig i Paris...eller ?

/ TT

Förstår hur du tänker, men är nog inte riktigt beredd att hålla med. Beror snarare på vad för sorts saker som behöver införskaffas.

Exempelvis så stack mina kostnader iväg nu när jag var i London, pga att jag behövde jobb + privata kläder.
Hade jag enbart varit där på semester så hade jag kunnat hålla nere kostnaderna lite. Dock så anser jag att jag ska kunna handla exempelvis en Ralph Lauren-piké oavsett om jag är i London eller Indien, även fast det går att komma billigare undan med andra sorts kläder i Indien.

exempelvis en Ralph Lauren-piké

Det här tycker jag är väldigt intressant. Hur brukar flygbolag generellt ställa sig till dyrare kläder? Vart går gränsen? Om min tröja från Brunello Cucinelli försvinner och jag köper en ny pga ett möte/restaurangbesök/whatever, ersätts den då? Eller hänvisar sas till en skjorta från hm? Vart går gränsen?

Finns inget universalt svar inser jag också och flygbolag är såklart olika, men intressant diskussion om någon har erfarenhet av detta.

Toppen