Senaste nytt

Försenat bagage bonusresa amex elite

Alla har vi väl någon gång önskat att en försening ska bli lite längre?
Inget är mer retsamt än 3 timmar och 30 minuter försening.. Noll ersättning, men fortfarande lika plågsamt som 4 timmar.

Veckopendlade till Stockholm för ett par år sedan och upplevde en hel del förseningar. Fastnade sommartid i ett svinvarmt Snälltåg i Nässjö. Kom fram till Stockholm 3 timmar och 50min försent.
Till råga på allt hade jag inte handlat med mitt EC Platinum med möjlighet till ersättning redan efter 2 timmar, utan med SAS Amex Premium som i princip har sämre reseförsäkring än Coops kreditkort för 195kr/år.

Det är nog största dilemmat jag har när jag ska välja kort att betala med om det så är för en tv eller en resa.
Bra försäkring men noll poäng eller Dålig försäkring och gott om poäng.

Alla har vi väl någon gång önskat att en försening ska bli lite längre?
Inget är mer retsamt än 3 timmar och 30 minuter försening.. Noll ersättning, men fortfarande lika plågsamt som 4 timmar.

Veckopendlade till Stockholm för ett par år sedan och upplevde en hel del förseningar. Fastnade sommartid i ett svinvarmt Snälltåg i Nässjö. Kom fram till Stockholm 3 timmar och 50min försent.
Till råga på allt hade jag inte handlat med mitt EC Platinum med möjlighet till ersättning redan efter 2 timmar, utan med SAS Amex Premium som i princip har sämre reseförsäkring än Coops kreditkort för 195kr/år.

Det är nog största dilemmat jag har när jag ska välja kort att betala med om det så är för en tv eller en resa.
Bra försäkring men noll poäng eller Dålig försäkring och gott om poäng.

Tycker både Amex Premium, Elite och Platinum har helt okej försäkringar. Komplettera det med min utökade reseförsäkring hos Länsförsäkringar så har jag nästan ett fullgott skydd.

Nej, det brukar inte ingå i någon försäkring, eftersom man då är hemma.

För att förtydliga/bygga vidare på detta:

Amex elites förseningsförsäkring gäller inte vid "Bagageförsening på den sista destinationen i den försäkrades hemresa". Det står tydligt i försäkringsvillkoren. Men du kan alltid vända dig till flygbolaget.

Lagstiftningen gör ingen skillnad på ”utresa” eller ”hemresa”; detta har jag fetmarkerat i länken. Alltså: har du drabbats av ekonomisk skada pga bagageförseningen, och kan visa detta, så har du rätt till ersättning på upp till ~11kSEK. I ditt fall har du ju inte ens varit hemma (vilket inte alltid är samma sak som hemorten, om nu Linköping skulle klassas som en förort till Sthlm)
Försenat bagage - Konsument Europa
Gällande transportörens ansvar vid försenat bagage så görs det ingen skillnad i lagstiftningen om det är för utresa eller hemresa. Dock är du som resenär skyldig att begränsa dina kostnader, och då kan vissa kostnader anses nödvändiga enbart i samband med utresa, men inte vid hemresa.
Då detta är en bedömningsfråga i det individuella fallet är det bra att alltid handla sparsamt och spara dina kvitton.”

Detta citat kommer från min gamla tråd om bagageförsening: https://www.businessclass.se/forum/threads/bagageförsening-på-sas-vad-gäller.94029/

För att förtydliga/bygga vidare på detta:

Amex elites förseningsförsäkring gäller inte vid "Bagageförsening på den sista destinationen i den försäkrades hemresa". Det står tydligt i försäkringsvillkoren. Men du kan alltid vända dig till flygbolaget.

Detta citat kommer från min gamla tråd om bagageförsening: https://www.businessclass.se/forum/threads/bagageförsening-på-sas-vad-gäller.94029/

Tack för svar. Det är en poängresa som jag åkt på så SAS Tallinn som bokat. Men jag åkte hem med Singapore airlines och Austrian hem. Med Austrian som sista leg. Är det Austrian man ska höra av sig till då?

Lyckats få ersättning från SAS för försenat bagage vid hemkomst en gång. Fast på den tiden såg mitt konto ut som en speceriräkning så det var nog ren och skär godwillgest.

Japp, alltid "last carrier" - i detta fall troligen Austrian om du flög med dom VIE-> Sverige
Tack för svar. Det är en poängresa som jag åkt på så SAS Tallinn som bokat. Men jag åkte hem med Singapore airlines och Austrian hem. Med Austrian som sista leg. Är det Austrian man ska höra av sig till då?

Tack för svar! Har gått 48h nu och har inga förhoppningar om att få den idag eller imorgon.

Kan vara i Singapore, Rom eller Wien. Jag gissar på Rom

Toppen