Senaste nytt

Försenat bagage bonusresa amex elite

henke12

Medlem
Ska man skriva vad som finns i för att de ska hitta väskan lättare eller är det för eventuell ersättning?

När jag hittade mina gamla väskor i Budapest stod det ca 300 väskor och ingen i personalen gjorde något med dom. Jag har ju taggar på bagaget med namn, adress och tel nummer så om flygplatserna vill bli av med väskorna så är det inte så svårt att hitta ägaren.

Såg likadant ut på Landvetter, stora högar med väskor som väntar på att ägarna ska hitta dit själva? Kommer inte hjälpa att skriva i vad man har i väskan då är känslan. :D

Ah! Det är 2 olika spörsmål!

- Försäkring, när väskan är försvunnen(efter 3v+ försening anses den som borta)
Då bör du vara så detaljerad du kan ner på kalsongnivå så att säga,
2 par Björn Borg, kostnad 299kr osv

- För att underlätta väsksöket, exempelvis om taggen åkt av.
Då kan man lägga in i Worldtracer(tror även man kan göra det själv online!)
typ
2 PAIR BLACK JEANS
1 BLUETOOTH SPEAKER
1 POSTCARD
2 PAIR INDOOR SHOES
osv



Det stora problemet nu är att personalen som jobbar med lost luggage är helt chokade...
De ser inte väskan för alla väskorna så att säga :)
 

KED

Medlem
Har också ”drabbats” av att Amex/AXA kräver att jag först claimar hos ansvarigt flygbolag. Flygbolaget har erbjudit ersättning som täcker 2/3 av mitt ersättningskrav. Jag hade tänkt begära resten av Amex/Axa. Kruxet är dock att för att få ersättningen frånflygbolaget måste jag skriva under på att jag inte kommer ha ytterligare krav på dem. Som @taxvalp skriver driver AXA, i sina försäkringshändelser, krav mot flygbolagen som orsakat förseningen. Kommer mitt ”förliknings godkännande” gentemot flygbolaget förhindra att jag får resterande ersättning från Amex/axa försäkringen då de då möjligtvis är förhindrade att driva processen vidare? Vad tror ni?
 

plover

Medlem
Jag skulle inte räkna med 100 % ersättningsköpskostnad om det inte är så att allring är splitternytt. du får avdrag för ålder och slitage hos alla bolag, att avstå från framztida krav tycker jag är ok men då hade jag fördt velat ta ett snack med amex om deras ersättning on top.
 

fiffig

Medlem
Har också ”drabbats” av att Amex/AXA kräver att jag först claimar hos ansvarigt flygbolag. Flygbolaget har erbjudit ersättning som täcker 2/3 av mitt ersättningskrav. Jag hade tänkt begära resten av Amex/Axa. Kruxet är dock att för att få ersättningen frånflygbolaget måste jag skriva under på att jag inte kommer ha ytterligare krav på dem. Som @taxvalp skriver driver AXA, i sina försäkringshändelser, krav mot flygbolagen som orsakat förseningen. Kommer mitt ”förliknings godkännande” gentemot flygbolaget förhindra att jag får resterande ersättning från Amex/axa försäkringen då de då möjligtvis är förhindrade att driva processen vidare? Vad tror ni?

Jag har åkt på sam a sak nu i veckan, har ringt AMEX och förklarat hur SAS inte har hört av sig ang. förseningen i nov 2021, då kunde han öppna ärendet som blev ”declined” så jag kan skicka in allt per mail. Jag kan inte redigera något på deras sida nu och det står ”claim not submitted” så jag antar att de gör det manuellt. Får se hur det blir…

Extremt irriterande, var tvungen att köpa in lite saker varje dag i hopp om att bagaget kommer, nu har det gått en hel vecka och jag åker hem om 2 dagar, precis allt jag behöver även hemma, som jag inte har mer av, är packade i väskan. Träningskläder, bälte, handledstöd, knästöd, marklyftstrumpor, lyft-skor, runningskor, alla möjliga utrustningar för styrkelyft, som man inte har dubbla av. Precis alla träningskläder jag har är i väskan också…:( Det går inte alls att ordna sådär lätt och hittar inte heller min storlek någonstans. Tränat med kilklack jag hade på mig en vecka men idag har jag köpt in ett par runningskor…det här har blivit väldigt dyrt :(
 

plover

Medlem
Någon som fått ersättning för förlorat bagage kanske kan sprida lite kunskap om detta? Om jag har säg 13,000 i inköpskostnad inkl ny väska, prylarna mellan 0 och 10 år gamla, hur räknas ersättningen ut ?

I WT måste man också lägga in inköpsdatum och pris, vem sitter och håller koll på sånt ? 1 par kallingar, inköpta 2020 gör 400 spänn osv…
 
Last edited by a moderator:

Hachans

Medlem
Jag har åkt på sam a sak nu i veckan, har ringt AMEX och förklarat hur SAS inte har hört av sig ang. förseningen i nov 2021, då kunde han öppna ärendet som blev ”declined” så jag kan skicka in allt per mail. Jag kan inte redigera något på deras sida nu och det står ”claim not submitted” så jag antar att de gör det manuellt. Får se hur det blir…

Extremt irriterande, var tvungen att köpa in lite saker varje dag i hopp om att bagaget kommer, nu har det gått en hel vecka och jag åker hem om 2 dagar, precis allt jag behöver även hemma, som jag inte har mer av, är packade i väskan. Träningskläder, bälte, handledstöd, knästöd, marklyftstrumpor, lyft-skor, runningskor, alla möjliga utrustningar för styrkelyft, som man inte har dubbla av. Precis alla träningskläder jag har är i väskan också…:( Det går inte alls att ordna sådär lätt och hittar inte heller min storlek någonstans. Tränat med kilklack jag hade på mig en vecka men idag har jag köpt in ett par runningskor…det här har blivit väldigt dyrt :(

Jag har haft samma grej. Men efter att flygbolaget fått en månad på sig att höra av sig och inte gjort det skickade jag in Claim till Axa. Förklarade att flygbolaget inte hört av sig och sen betalade de ut ersättning. Så jag anar att det finns någon gräns för när Axa tycker det är rimligt att man hör av sig, men man får skicka med ärendenummer och så tänker jag.

Till saken hör också att mitt under perioden jag väntade med att höra av sig till Axa hör ett av bolagen av sig (Alitalia... jag menar ITA av alla) och betalar ut delvis ersättning. Detta skickade jag vidare till Axa som sen sänkte ersättningen med motsvarande belopp. Det andra ärendet hörde jag aldrig av igen från flygbolaget.
 

fiffig

Medlem
Jag har haft samma grej. Men efter att flygbolaget fått en månad på sig att höra av sig och inte gjort det skickade jag in Claim till Axa. Förklarade att flygbolaget inte hört av sig och sen betalade de ut ersättning. Så jag anar att det finns någon gräns för när Axa tycker det är rimligt att man hör av sig, men man får skicka med ärendenummer och så tänker jag.

Till saken hör också att mitt under perioden jag väntade med att höra av sig till Axa hör ett av bolagen av sig (Alitalia... jag menar ITA av alla) och betalar ut delvis ersättning. Detta skickade jag vidare till Axa som sen sänkte ersättningen med motsvarande belopp. Det andra ärendet hörde jag aldrig av igen från flygbolaget.

Det låter rimligt att de har någon gräns eller så. I mitt fall så förklarade jag hur SAS inte ens hört av sig ang. bagageförseningen i nov 2021 och att det var därför jag ville redan efter en vecka anmäla skadan hos AXA. Mina utgifter har tyvärr överstigit deras gräns på 6000kr med nu en veckas försening och jag har inte ens köpt in en ny resväska för att kunna åka hem om 2 dagar, planen var att frakta lite grejer härifrån till Sverige (packade en liten resväska packat med mina grejer och den har jag packat in i annan större resväska). Nu saknar jag 2 väskor och precis alla mina träningsredskap och kläder. Tränat en vecka med kilklack jag hade på mig när jag flög. Jag hoppas ändå att SAS ersätter något och resten AXA…Det jag har i väskan är betydligt dyrare än 6000kr och jag har inte dubbla uppsättningar av dem, använder de precis varje dag och jag behöver dem även när jag är hemma om några dagar. Funderar på att köpa in allt jag behöver redan på nätet, för det inte finns på fysiska butiker…ersättning eller ej, jag behöver dem…känns väldigt surt för det blir så dyrt och jag behöver inte dubbla uppsättningar på dem…(jag kanske kommer att behöva dem om eller NÄR de slarvar bort min väska igen :p Jag tränar dagligen och jag resar aldrig utan dem…omöjligt att ta dem allt i carry-on). Jag insåg att mina absolut nödvändiga inköp ligger väl mycket högre än ”vanliga” människor nu, efter att ha spenderat 7000kr och känns som att jag fortfarande saknar precis allt.
 

Tonton

Medlem
Talade med Axa i går. De har en anhopning av ärenden (ingen överraskning) och ligger efter. Normalt brukar det ta fem arbetsdagar men väntetiden är nu veckor (snarare än månader): enligt kundtjänst.


15:05 in i gårdagens 19:30-rapportsändning så tar de upp hur bagage- och förseningsärenden skjutit i höjden under sommaren för försäkringsbolagen. Siffror som nämns är "Fördubbling av ärenden gentemot hur det vanligtvis ser ut".

Det kan förklara både den extratid det tar i processen just nu, men också hur försäkringsbolagen försöker skjuta över det på flygbolagen direkt.

Rapport – Igår 19:30 | SVT Play
 

taxvalp

Medlem
Fick i går positivt besked från AXA angående ett bagageclaim från i somras. Ärendet dröjde eftersom de krävde bevis på att resan till största delen var betalad med Amex. Det var den inte, eftersom hotell och stuguthyrare inte accepterade Amex.

Jag kunde däremot visa att vi använt Amex till andra inköp så långt det gick samt mejlkonversationer med hotellen där jag bett om att få betala med Amex/Paypal/Cash utan framgång. Hade således gjort mitt bästa vilket räckte för Axa. Snyggt!
 
Toppen