Senaste nytt

Försenad med Singapore Airlines

Hej rutinerade flygrävar,

Vår fight SQ361 30dec fick problem med landningsstället efter pushback i Moskva. Vi blev efter ca 15 min bogserade till en nån avskild plats. Ytterligare någon timme senare var felet avhjälpt. Men då hade en tillfällig snöstorm dragit in över Moskva som innebar startförbud (förutom en del lokala ryska som startade).

Totalt ca 4h efter tidtabell lyfte vi mot Singapore där vi landar om ca 40 min, 10.00 lokal tid.

Vi skulle flugit vidare till Denpasar med SQ942 09:05 med ankomst 11:50.

Jag har under flygresan mot Singapore fått mejl om att vi blivit ombokade till SQ946 16:20 med ankomst 19:05.

Nu är frågan, vilken rätt till ersättning/hjälp har vi - det var ju odiskutabelt dåligt väder som gjorde att vi inte kunde lyfta efter att man hade fixat landningsstället. Å andra sidan, hade felet aldrig uppstått hade vi kommit iväg, och då sannolikt inte missat vårt anslutningsflyg.

Jag hade bokat transport via vårt hotell på Bali men de har svarat mig i luften om att de är fullbokade till kvällen. Kan (bör) vi få hjälp av SIA för transport?

Vi kommer ha ca 6h att döda på Changi och kommer säkert kunna prata med personal i loungen. Givet att vi har tillgång till mat i loungen, har vi rätt till annan mat/restaurang.

Tacksam för alla kloka inspel och råd :)
 

Tonton

Medlem
Jag tror inte du har mycket att komma med. Lika givet som du hävdar att det var pga tekniska problem förseningen skedde så kommer Singapore Airlines hävda att det var väder. Du kommer få kämpa långt för att det ska gå igenom.

Jag skulle istället fokusera på att njuta av resan, och därefter skicka in kvitton i efterhand och försöka få ersättning för taxi/transport om det nu är någon större kostnad. Taxi (exempelvis Bluebird) eller Grab kostar inte alls mycket på Bali. Är det ingen större kostnad så skulle jag inte lägga någon tid på det.
 
Tack
Jag tror inte du har mycket att komma med. Lika givet som du hävdar att det var pga tekniska problem förseningen skedde så kommer Singapore Airlines hävda att det var väder. Du kommer få kämpa långt för att det ska gå igenom.

Jag skulle istället fokusera på att njuta av resan, och därefter skicka in kvitton i efterhand och försöka få ersättning för taxi/transport om det nu är någon större kostnad. Taxi (exempelvis Bluebird) eller Grab kostar inte alls mycket på Bali. Är det ingen större kostnad så skulle jag inte lägga någon tid på det.
Tack för svar! Helt rätt inställning. Vi får njuta lite extra av en dag på en trevlig flygplats :)
 
Det var full uppställning direkt vid ankomst. Imponerande uppstyrt.

Vi spenderar nu några timmar på Crowne Plaza (T3) för att återvända till T2 och vår eftermiddagsflight om några timmar

Innan vi lämnade T2 för att ta skyrail till hotellet tog jag en sväng förbi SilverKris loungen för att se vilken hjälp vi kunde få med transport på Bali. Även här full pott, det var aldrig något snack om saken. Den mycket tillmötesgående damen ringde ett par snabba samtal och vips så har vi SIA personal som möter oss vid ankomst och ombesörjer transport till hotellet, free of charge. Imponerande service!

Visst, vi missar nyårsfesten på hotellet som vi hade bokat men vi hade gärna lika kunnat fira nyår i Moskva. Så med en fantastisk flight på SQ361 och deras hantering av vår försening så känns situationen mer än okej!

Vi är bortskämda resenärer som får allt.

Hatten av för Singapore Airlines

Hej från Changi Airport
 
Toppen