reseledarn
Medlem
Hej rutinerade flygrävar,
Vår fight SQ361 30dec fick problem med landningsstället efter pushback i Moskva. Vi blev efter ca 15 min bogserade till en nån avskild plats. Ytterligare någon timme senare var felet avhjälpt. Men då hade en tillfällig snöstorm dragit in över Moskva som innebar startförbud (förutom en del lokala ryska som startade).
Totalt ca 4h efter tidtabell lyfte vi mot Singapore där vi landar om ca 40 min, 10.00 lokal tid.
Vi skulle flugit vidare till Denpasar med SQ942 09:05 med ankomst 11:50.
Jag har under flygresan mot Singapore fått mejl om att vi blivit ombokade till SQ946 16:20 med ankomst 19:05.
Nu är frågan, vilken rätt till ersättning/hjälp har vi - det var ju odiskutabelt dåligt väder som gjorde att vi inte kunde lyfta efter att man hade fixat landningsstället. Å andra sidan, hade felet aldrig uppstått hade vi kommit iväg, och då sannolikt inte missat vårt anslutningsflyg.
Jag hade bokat transport via vårt hotell på Bali men de har svarat mig i luften om att de är fullbokade till kvällen. Kan (bör) vi få hjälp av SIA för transport?
Vi kommer ha ca 6h att döda på Changi och kommer säkert kunna prata med personal i loungen. Givet att vi har tillgång till mat i loungen, har vi rätt till annan mat/restaurang.
Tacksam för alla kloka inspel och råd
Vår fight SQ361 30dec fick problem med landningsstället efter pushback i Moskva. Vi blev efter ca 15 min bogserade till en nån avskild plats. Ytterligare någon timme senare var felet avhjälpt. Men då hade en tillfällig snöstorm dragit in över Moskva som innebar startförbud (förutom en del lokala ryska som startade).
Totalt ca 4h efter tidtabell lyfte vi mot Singapore där vi landar om ca 40 min, 10.00 lokal tid.
Vi skulle flugit vidare till Denpasar med SQ942 09:05 med ankomst 11:50.
Jag har under flygresan mot Singapore fått mejl om att vi blivit ombokade till SQ946 16:20 med ankomst 19:05.
Nu är frågan, vilken rätt till ersättning/hjälp har vi - det var ju odiskutabelt dåligt väder som gjorde att vi inte kunde lyfta efter att man hade fixat landningsstället. Å andra sidan, hade felet aldrig uppstått hade vi kommit iväg, och då sannolikt inte missat vårt anslutningsflyg.
Jag hade bokat transport via vårt hotell på Bali men de har svarat mig i luften om att de är fullbokade till kvällen. Kan (bör) vi få hjälp av SIA för transport?
Vi kommer ha ca 6h att döda på Changi och kommer säkert kunna prata med personal i loungen. Givet att vi har tillgång till mat i loungen, har vi rätt till annan mat/restaurang.
Tacksam för alla kloka inspel och råd