Senaste nytt

Försöker Sixt fiffla?

toer00

Medlem
Hade bolagen BMW X1/X2 Hybrid fr. SIXT i Palma (PMI) i dag. Hade hyrt via SIXT hemsida och walk-in, kom dit en halvtimme förtidigt och fick då beskedet
att eftersom jag kom förtidigt påstod de att ”bilen inte hade hunnit komma in ännu”…efter lite dividerande så fick jag en BMW X3 diesel mot ett tillägg på 50 % av ordinarie mellanskillnad. Totalt 171 € för hyra i 3 dagar. Som hastigast nämnde säljaren jag borde ta en ”helförsäkring” dvs 0 kr i självrisk vilket jag gick med på. Inga dokument eller priser visades på plats, vi fick nycklarna och åkte i väg, efter 10 min kom kontraktet per e-post, då hade SIXT lagt på 270 € i försäkringar…

Åkte tillbaka ett par timmar senaste och konfronterade samma försäljare. Då jag var lite argsint/upprörd så lovade han att kreditera dessa extra 270 € vid återlämning… Blir intressant att se..konstigt att de alltid blir tjafs och strul på SIXT. I somras i Frankrike då kom jag 30 min senare än uppgivet, då hade man ingen kvar…nu kom jag 30 min för tidigt (iofs i Spanien) och då hade inte bilen inte kommit in ännu… Säger bara en sak…skurkbranch!
 

NotRyan

Medlem
Hade bolagen BMW X1/X2 Hybrid fr. SIXT i Palma (PMI) i dag. Hade hyrt via SIXT hemsida och walk-in, kom dit en halvtimme förtidigt och fick då beskedet
att eftersom jag kom förtidigt påstod de att ”bilen inte hade hunnit komma in ännu”…efter lite dividerande så fick jag en BMW X3 diesel mot ett tillägg på 50 % av ordinarie mellanskillnad. Totalt 171 € för hyra i 3 dagar. Som hastigast nämnde säljaren jag borde ta en ”helförsäkring” dvs 0 kr i självrisk vilket jag gick med på. Inga dokument eller priser visades på plats, vi fick nycklarna och åkte i väg, efter 10 min kom kontraktet per e-post, då hade SIXT lagt på 270 € i försäkringar…

Åkte tillbaka ett par timmar senaste och konfronterade samma försäljare. Då jag var lite argsint/upprörd så lovade han att kreditera dessa extra 270 € vid återlämning… Blir intressant att se..konstigt att de alltid blir tjafs och strul på SIXT. I somras i Frankrike då kom jag 30 min senare än uppgivet, då hade man ingen kvar…nu kom jag 30 min för tidigt (iofs i Spanien) och då hade inte bilen inte kommit in ännu… Säger bara en sak…skurkbranch!
Det är ju iofs välkänt sedan länge...
Refererar till sjunde budet: Agehall's tio budord för resenären | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor
 

Berglund

Medlem
Som hastigast nämnde säljaren jag borde ta en ”helförsäkring” dvs 0 kr i självrisk vilket jag gick med på. Inga dokument eller priser visades på plats, vi fick nycklarna och åkte i väg, efter 10 min kom kontraktet per e-post, då hade SIXT lagt på 270 € i försäkringar…
Fast här får du ju faktiskt skylla dig själv. Om du går med på något, då bör ju du
- som i alla fall har rest fler än en gång -
förstå att en försäkring inte är gratis???!!! Alla vet att hyrbilsbolagen tar bra betalt för sina tilläggsförsäkringar, att fråga efter pris är en självklarhet. Särskilt i sådana här ruffel och bågländer.
 
Last edited:

Moco

Medlem
Du måste väl ha förstått att en helförsäkring med 0 kr i självrisk kostar pengar och var du helt ointresserad av vad den kostade?

Att det blir strul på SIXT när du kommer antingen för tidigt eller för sent är ju inte bara deras fel

Hehe, traskar du fram (stegar kanske parant förbi kön om det nu skulle vara en sådan) och smäller plånboken i disken exakt kl XX:XX:XX och basunerar att nu har du minsann anlänt?

Personligen diffar det säkert alltid någon minut när jag hämtar upp min bil. När det gäller återlämning har man ju, exempelvis på Hertz, dessutom en grace period på några timmar som det får diffa. Har aldrig varit sen på just Sixt, däremot tidig, men generellt sett tycker jag att man nästan alltid får påpeka något i prisbilden, oavsett bolag, men rimligtvis kollar man ju att det någorlunda stämmer innan man kör iväg. Det brukar alltid lösa sig, men det finns mycket man kan önska skulle fungera bättre i denna bransch.
 

toer00

Medlem
Njaa.. nu blev det lite missförstånd här
Förstås kostar försäkringen pengar, men förutom självriskelimineringen som hade tecknat så var det

Glas, Roadside Protection samt Interior Protection som jag inte hade bett om och som dom sedan tog tillbaka…
Men känslan är att de oftast försöker skylla på att bilen man beställt inte hunnit in eller ”nyss blivit såld”.
Till saken är att det är ganska lugnet nu i Palma (relativt). Så ingen kö…

Men grejen som gör mig sur att man väldigt sällan kan gå in få nyckeln och åka i väg med den biltyp man beställt.
I Frankrike i somras så tjejen som tog emot bilen då, erkände att de inte har riktigt koll på vad som kommer in och går ut…
Man borde kunna tänka sig att om vald grupp inte finns så borde man friktionsfritt bli uppgraderad utan något tjafs alls..

Skall kolla graceperioden nästa gång…
 

Olofdorren

Ny medlem
Hade bolagen BMW X1/X2 Hybrid fr. SIXT i Palma (PMI) i dag. Hade hyrt via SIXT hemsida och walk-in, kom dit en halvtimme förtidigt och fick då beskedet
att eftersom jag kom förtidigt påstod de att ”bilen inte hade hunnit komma in ännu”…efter lite dividerande så fick jag en BMW X3 diesel mot ett tillägg på 50 % av ordinarie mellanskillnad. Totalt 171 € för hyra i 3 dagar. Som hastigast nämnde säljaren jag borde ta en ”helförsäkring” dvs 0 kr i självrisk vilket jag gick med på. Inga dokument eller priser visades på plats, vi fick nycklarna och åkte i väg, efter 10 min kom kontraktet per e-post, då hade SIXT lagt på 270 € i försäkringar…

Åkte tillbaka ett par timmar senaste och konfronterade samma försäljare. Då jag var lite argsint/upprörd så lovade han att kreditera dessa extra 270 € vid återlämning… Blir intressant att se..konstigt att de alltid blir tjafs och strul på SIXT. I somras i Frankrike då kom jag 30 min senare än uppgivet, då hade man ingen kvar…nu kom jag 30 min för tidigt (iofs i Spanien) och då hade inte bilen inte kommit in ännu… Säger bara en sak…skurkbranch!

Liknande hände mig på Sixt PMI i oktober. Hade lagt på zero excess vid onlinebokning, men vid upphämtningstillfälle var det ingen diskussion om försäkring alls. Efter inlämning såg jag på slutfakturan att glass protection och personal insurance hade lagts på.

Mailade kundtjänst och fick det krediterat. I övrigt kanon med fri uppgradering och ingen kö, så tråkigt när sånt här ska dra ned upplevelsen.
 

Mr Basic

Medlem
Och vad gör man när det man bokat inte finns…Har man bokat t.ex. en BMW vill man inte ha en Citroen… .
Man ger sig inte. :cool:
Utgår alltid från att det blir ngn form av strul vid uthämtning av hyrbil (vilket det oftast också blir). När du var 30 min tidig skulle jag tveklöst sagt ”då väntar jag”! Jag har dock inte drabbats av några extra kostnader utan bara att bokad klass ”inte finns”. Att jag då ska betala extra för att de klantat sig finns inte på kartan.
 
Toppen