Senaste nytt

Försöker Sixt fiffla?

Homer

Medlem
Aah, du menar som sist jag hyrde hos Avis och bara hade bilen över dagen och körde 9 mil. Tankade inte upp bilen efteråt utan lät Avis göra det. När kvittot kom hade de fått i 20 liter bensin. Törstig liten Kia Picanto...

EZFuel™ = om man kör mindre än 120km/75miles måste man visa kvitto på att man tankat annars tar de ut en fast avgift på £12/$15/€12 + moms
mer än det ska de alltså inte ta betalt.
Decide which Avis refuelling option best suits your journey | Avis UK
Combustible
http://www.avis.com/car-rental/content/display.ac?navId=T4M28S12
 

Moco

Medlem
Trist att man tycker att det är värt att riskera en längre affärsrelation för några hundringars skull. Dum personal och ännu dummare ledning?
 

swb

Medlem
Problemet tror jag är att jag som anställd vid disken försöker maximera min egen ersättning genom upsales och genom att minimera min egna skit från Manager - "Varför är det skador på bilen och vem har gjort detta varför är det inte markerat" m.m. De som hanterar claims och ledningen sitter ju långt från golvet i organisationen. Incitamenten för den som hyr bilarna är inte samma som för ledningen helt enkelt. Alla som hållt på med Management har säkert haft samma dilemma någon gång.
 

Valley

Medlem
Tankning med Sixt har jag åkt på.
Tankade fullt och åkte direkt och lämnade tillbaka.
150,- peng för soppan dök upp på räkningen
= 16-17 mil stadskörning i förbrukning (420 G Coupe)

Orkade inte bråka utan jag tar det nästa gång.
Eller så går jag tillbaka till min gamla uthyrare och åker Skoda
 

rsimon

Medlem
Tankningsproblem med Sixt händer i snitt varannan gång för mig.

Hyrde över dagen i går för att behöva åka Sthlm-Västervik t o r, körde en Audi Q2 bensinare. Efter 30 mil tankade jag i Vvik och det gick på 28 liter. Ganska törstigt tänkte jag (0,93 milen) och anade det var bedrägeri på gång. Tankade sedan innan återlämning efter 28 mil och det gick på 18 liter (0,64 milen).

De på Sixtkontoret såg ut som frågetecken när jag påtalade problemet och de kunde inte besluta om något. Men de tog kopia på tankkvittona och jag ser på hyrkvittot i dag att jag fått 160 kr ersättning för det som föregående upptankare struntat i att fylla upp.

Var vaksamma.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Tankningsproblem med Sixt händer i snitt varannan gång för mig.

Hyrde över dagen i går för att behöva åka Sthlm-Västervik t o r, körde en Audi Q2 bensinare. Efter 30 mil tankade jag i Vvik och det gick på 28 liter. Ganska törstigt tänkte jag (0,93 milen) och anade det var bedrägeri på gång. Tankade sedan innan återlämning efter 28 mil och det gick på 18 liter (0,64 milen).

De på Sixtkontoret såg ut som frågetecken när jag påtalade problemet och de kunde inte besluta om något. Men de tog kopia på tankkvittona och jag ser på hyrkvittot i dag att jag fått 160 kr ersättning för det som föregående upptankare struntat i att fylla upp.

Var vaksamma.

Samma hände mig på Hertz i Malmö. Så det är inget specifikt Sixt-fenomen tror jag. Förutom möjligen att du fick pengar krediterat, det fick inte jag.
 

FF#1

Medlem
Det är ett himla fifflande och lurendendrejande hos alla hyrbilsfirmor, oftast brukar man komma överens men ibland får man ryta till.

Vet inte hur många gånger jag har råkat ut för att det saknas 8-10 liter när man hämtar ut bilen, bara för att jag är en petig jäkel så har jag när jag har tid börjat toppa upp direkt efter hämtning (ofta vill man ändå ha lite fika när man ska köra långt) och spara kvittot. För att sen klaga lite lätt vid återlämning....

Vet inte riktigt var jag ska börja... värst var nog hertz som uppmanade mig till försäkringsbedrägeri, hyrde en dyr jaguar.
Tog självriskreducering, lämnade igen bilen och fick ok på den. Sen efter 36h så hör de av sig om värdens buckla på passagerarsidan och vill att jag ska göra ett försäkringsärende. hade nog bilen ca 15h de hade den 36h innan de upptäckte nått....

Svarar att det kan de glömma att jag ska medverka till ett bedrägeri. Det blir livat med diverse "hot" varpå jag kontrar med att försäkringsbolaget och polisen är nog intresserad av ett försäkringsbedrägeri. det vart knäpptyst och sen så var den saken ur värden.

Sen är det alla sabla tilläg och extra försäkringar de försöker lura på en, värsta var när jag hyrde bil på Heatrow för ca 6 år sen... det datastrul så de lämnade ut bilarna manuellt. Tackade nej till allt extra, fick en Astra, roade mig med att upptäcka landet och lämnade tillbaka den i Aberdeen en vecka senare. Då hade hyreskostnaden stigit från 4000 till drygt 8000kr. vägrade skriva på och sa att det här blir det icke godkänt på. De skulle kolla och höra av sig.

Har fortfarande inte hört nåt av de nu 6 år senare och inga pengar har dragits, har inte använt den firman sen dess men nu borde det vara safe... :)
 

Dbodenfo

Medlem
Jag använder mig av Sixt uteslutet för mina 5-10 hyrningar per år. Jag kan hålla med att tank problemet är något som när jag tänker tillbaka är uppenbart - i minnet är det att räkvidden är väsentligt kortare än när man sen tankar fullt. Det har ju lite med körstil och sådan också men ändå.

Jag har också ett flertal gånger fått påpeka om status etc. för att få en uppgradering - men bästa var just en situation som med GPS:erna. "Du kan få en uppgradering till denna typ av bil för 50kr/dag" jag godkänner men snackar med en kille när jag kommer tillbaka och han säger "men du är X status - då ska du få det kostnadsfritt". Detta fixades snabbt av killen på plats.

Men vad jag förstår är det som skrivs att de får provision på extra grejor som säljs som är det som skapar detta beteende - dessvärre till kundernas förtret.

Dock har jag börjat "skämta" med dem på göteborgska (som jag kommer ifrån även om jag nu bor i Sthlm) "jag tar full försäkring extra allt - så ni kan skicka anmälan på försäkringen på det skador den redan har" efter jag har börjat med det så har jag faktiskt inte haft några problem med "extra skador".
____
Likt @FF#1 hade jag en hyra i Italien med Hertz som jag fick samma response på med "ni har en buckla på bilen". Jag skickade bilderna som jag tagit på bilen vid återlämnade och frågade om de kunde peka ut den på dem och sen blev det tyst.
 
Toppen