Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

Ska hjälpa en vän att beställa M Bilresa, hittar dock inte pris och var man kan beställa. Har de ändrat att man först måste bli medlem för att se pris och beställa?

Edit: de verkar ha inkluderat M Bilresa i ordinarie medlemskap. Det fanns ett digitalt medlemskap tidigare där man kunde välja till M bilresa, men det verkar ha försvunnit.
 
Last edited:

Tamas

Medlem

Edit: de verkar ha inkluderat M Bilresa i ordinarie medlemskap. Det fanns ett digitalt medlemskap tidigare där man kunde välja till M bilresa, men det verkar ha försvunnit.
Det stämmer, jag var lite sen på bollen men nu har AMEX Elite avvecklats och behöver ny försäkring. Skaffade M medlemskap idag och tydligt framgår att M bilresa ingår då. 650 riksdaler/år.
 

haobey

Ny medlem
Tjena BC!

Hyr bil regelbundet inom Europa i tjänst och använder alltid Amex Platinum för att slippa teckna extra försäkringar.
Nu åker vi inom kort till Mexiko privat och har bokat som vanligt (Sixt blev det denna gången) genom Amex Platinum men läser att i Mexiko så kräver de ändå att man tecknar deras extra försäkringar. Någon som har koll på om det verkligen är så?

Ps. Uppfyller kraven för försäkringen dvs. 75% av resan betald med kortet.
 

mrestes

Medlem
Från Sixt.coms hemsida. Var hittade du något annat? Skulle ringa Sixt för att vara säker
Screenshot_20240106_144620_com.android.chrome.jpg
 

Loud

Ny medlem
Jag har valt att förnya Questor (Riverside Malta för oss i EU) för om det är tredje eller fjärde året.

Mitt behov:
-Extended rental 40-62 dagar (i mitt fall 55 dagar)
-Hyrbil på samma ort, dvs ej på resa

Vad jag kommit fram till föregående år finns det inget CC som täcker båda ovan krav. Om något har belägg för att sådant CC finns kollar jag gärna upp det igen. Blev bränd av Norwegian Banks CC för fem år sedan då jag fick stenskott på resa men likväl inte kunde nyttja försäkringen då jag inte plockat ut hyrbilen på annan ort än den jag är skriven på.

Questor har dock gott bananas:
-2022 betalade jag ca 85 EURO för Annual + Extended + Renewal-rabatt
-2023 blev priset för detsamma 121,50 EURO (där enbart Extended står för 45 EURO innan rabatt). Med en svag krona blev det drygt 1300 SEK för ett år. Ett rån men det bästa/billigaste trots allt. Att enbart addera motsvarande försäkring via Avis för de 55 dagarna skulle kosta mer än så. Nu får jag resterande del av året också (har ca 25 weekend-hyror utöver den längre).


Har även jag Riversida Malta och är inne på det 3:e året, går in på den 4:e förnyelsen till sommaren.

Eftersom jag landat i samma resultat jag med, att alla CC har hyrbil inbakat i reseförsäkringen och då tappar man alla hyrbilar som hyrs över helgen som hämtas ut på hemorten.

Förvånad att inte Amex Platinum har självriskeliminering inbakad på det sättet med tanke på priset.
För vad jag kan läsa mig till så är det som alla övriga att det är i samband med resan.

Någon annan som har annat resultat? :)
 

pswe

Medlem
Har även jag Riversida Malta och är inne på det 3:e året, går in på den 4:e förnyelsen till sommaren.

Eftersom jag landat i samma resultat jag med, att alla CC har hyrbil inbakat i reseförsäkringen och då tappar man alla hyrbilar som hyrs över helgen som hämtas ut på hemorten.

Förvånad att inte Amex Platinum har självriskeliminering inbakad på det sättet med tanke på priset.
För vad jag kan läsa mig till så är det som alla övriga att det är i samband med resan.

Någon annan som har annat resultat? :)
Delar dina slutsatser.
Jag har haft Riverside i flera år (aldrig behövt använda, så vet inte om den skulle fungera).

Bytte precis till M efter tips ovan. Primärt hyror i hemorten jag behöver få täckta. M vinner prismässigt nu och sedan föreställer jag mig att det kan vara enklare att hantera eventuella diskussioner den vägen än via Malta.
 

hco

Medlem
Har förnyat Worldwide Travel Insure för ett nytt år med Deluxe. Hyra på hemort och kommersiella bilpoolar där operatören äger fordonen ingår (jag tolkar som att tex Aimo ingår men inte GoMore/Getaround).

Upp från GBP 87 till GBP 95. Nästan 1300 spänn.

Aldrig behövt använda än. "Nöjd" kund (med peace of mind). Men gladast är nog räven...
 

Hopalong

Ny medlem
Cover4rentals har både förbättrat och försämrat villkoren sedan jag använde dem senast.
Beloppsgränsen för bilen är något höjd till €65.000 men samtidigt får det inte finnas fler än 7 sittplatser i bilen.
Där rök nästan alla minibussar.

Det blir Riverside denna gången då även worldwideinsure har en begränsning på 7 sittplatser.
 
Last edited:
Toppen