Senaste nytt

Förnamn på biljett kontra pass hos Air France

Väcker liv i en gammal tråd. Mrs.SK989 har två förnamn, A och B. Hennes tilltalsnamn är B men A står först i passet. Biljetter har alltid bokats i förnamn B. Detta har aldrig varit ett problem. Vi har rest med olika bolag till olika länder såsom USA, Kanada, Kina och med lågprisbolag till länder utanför Schengen var man måste ange passuppgifter i bokningen, vilket kollas noga vid incheckning. Det har aldrig vara några problem att checka in, inga problem i säkerhetskontrollen, inga problem i någon passkontroll och ingen har ens någonsin kommenterat att biljetten är utfärdad i förnamn B och att förnamn A står först i passet. Tills nu, när vi skulle resa med Air France till Kanada.

Helt omöjligt att skanna passet för incheckning när biljetten är bokad i förnamn B, eftersom förnamn A står först i passet. Det löste sig nu hyfsat enkelt. Ett samtal till Air France och de la in förnamn A i bokningen, följt av förnamn B och utfärdade biljetterna på nytt. Då gick det bra att skanna in passet för incheckning. Men nu stämmer ju förstås inte namnet i SAS Eurobonus så det går inte att registrera Elite Plus-status i bokningen...

Som sagt, aldrig någonsin varit några problem med bolag som SAS, Lufthansa, Delta, Austrian etc. eller med lågprisbolag som Ryanair eller Norwegian till länder utanför Schengen. Men hos Air France var det "the computer says no" att resa med förnamn B utan att förnamn A står först i bokningen.

Väcker liv i en gammal tråd. Mrs.SK989 har två förnamn, A och B. Hennes tilltalsnamn är B men A står först i passet. Biljetter har alltid bokats i förnamn B. Detta har aldrig varit ett problem. Vi har rest med olika bolag till olika länder såsom USA, Kanada, Kina och med lågprisbolag till länder utanför Schengen var man måste ange passuppgifter i bokningen, vilket kollas noga vid incheckning. Det har aldrig vara några problem att checka in, inga problem i säkerhetskontrollen, inga problem i någon passkontroll och ingen har ens någonsin kommenterat att biljetten är utfärdad i förnamn B och att förnamn A står först i passet. Tills nu, när vi skulle resa med Air France till Kanada.

Helt omöjligt att skanna passet för incheckning när biljetten är bokad i förnamn B, eftersom förnamn A står först i passet. Det löste sig nu hyfsat enkelt. Ett samtal till Air France och de la in förnamn A i bokningen, följt av förnamn B och utfärdade biljetterna på nytt. Då gick det bra att skanna in passet för incheckning. Men nu stämmer ju förstås inte namnet i SAS Eurobonus så det går inte att registrera Elite Plus-status i bokningen...

Som sagt, aldrig någonsin varit några problem med bolag som SAS, Lufthansa, Delta, Austrian etc. eller med lågprisbolag som Ryanair eller Norwegian till länder utanför Schengen. Men hos Air France var det "the computer says no" att resa med förnamn B utan att förnamn A står först i bokningen.
Skumt
Jag reste nyss ARN-CDG-SXM med air France och hade inga problem med namnet
Jag har samma namnsekvens som din fru

Checkade in online och fick digitala boardingkort

Skumt
Jag reste nyss ARN-CDG-SXM med air France och hade inga problem med namnet
Jag har samma namnsekvens som din fru

Checkade in online och fick digitala boardingkort
Intressant! Kan det ha att göra med att Saint Martin (SXM) är ett europeiskt territorium? Eller hade du båda förnamnen i bokningen? I min frus fall hade hon bara förnamn B i bokningen.

Last edited:
Vet inte om det hjälper men jag har mina scannade passuppgifter i min profil hos Flying Blue. Då har jag kunnat flyga utanför Schengen med B EFternamn trots att mitt fulla namn är A B Efternamn.

Intressant! Kan det ha att göra med att Saint Martin (SXM) är ett europeiskt territorium? Eller hade du båda förnamnen i bokningen? I min frus fall hade hon bara förnamn B i bokningen.
Använder inte Flying blue

Namn i passet:
Henke12 Henkan Efternamn

Namn på Eurobonus:
henke12 Efternamn

Namn på SXM-bokningen:
henke12 Efternamn

-------
Vill inte tro att det är pga destinationen, SXM verkar ses som icke-schengen vad jag förstått på CDG med passkontroll osv

• Gilla
Reactions: Gus
Använder inte Flying blue

Namn i passet:
Henke12 Henkan Efternamn

Namn på Eurobonus:
henke12 Efternamn

Namn på SXM-bokningen:
henke12 Efternamn

-------
Vill inte tro att det är pga destinationen, SXM verkar ses som icke-schengen vad jag förstått på CDG med passkontroll osv
Din situation är inte riktigt samma. Henke12 är ditt första namn i passet och i bokningen. I min frus fall heter hon Förnamn1 Förnamn2 i passet men bara Förnamn2 i bokningen. Det är det där med att Förnamn1 måste stå i bokningen som verkar skilja Air France från t.ex. SAS och Lufthansa.

Vi har flugit med Air France inom Schengen utan att det där med att Förnamn1 saknats varit ett problem, men de verkar ha andra regler för flyg utanför Schengen.

Last edited:
Se upp med det här! Blev nekad incheckning med Fiji Airways från Auckland-Nadi pga att biljetten var utställd på mitt tilltalsnamn som står som andra förnamn i passet. Känns som att de europeiska länderna ser mellan fingrarna medan andra länder kan vara betydligt hårdare. Eller så hade jag bara otur.

@SK989: När du säger scanna in passet menar du hos en incheckningsagent på flygplatsen eller vid online-incheckning?

Jag har tidigare haft olika ordning på mina namn i bokningarna och i passet. Alla namn varit med men på biljetten i ordningen Namn3 Namn1 Namn2 Efternamn och i passet (självklart) Namn1 Namn2 Namn3 Efternamn. Har aldrig lyckats med att scanna passet vid digital incheckning men inga problem att checka in vid disk och de kollar att jag är jag och så har jag fått boardingpass med Namn3 Namn1 Namn2 Efternamn. Hos EuroBonus och AAdvantage har jag hetat Namn3 Namn1 Namn2 Efternamn och poängen har bokats korrekt (inte alltid men det har inte berott på namnet utan annat strul).

Bytte namn hos Skatteverket delvis av anledningen att jag vill kunna skanna passet utan att prata med folk på flygplatsen.

@SK989: När du säger scanna in passet menar du hos en incheckningsagent på flygplatsen eller vid online-incheckning?
Online-incheckning. Då ringde jag Air France som sa att min fru inte skulle kunna checka-in på flygplatsen heller om inte Förnamn1 stod i bokningen. Jag vet att kundtjänstmänniskor kan hitta på lite vad som helst, så kanske hade det gått ändå. Skillnaden i ditt fall är att du haft alla namn i bokningen, om ändå i fel ordning, medan i mitt frus fall saknades Förnamn1 i bokningen helt (d.v.s. endast tilltalsnamnet, Förnamn2, stod med). Som sagt första gången efter mycket resande världen över som detta varit ett problem. Hon har alltid bara haft Förnamn2 i bokningen.

Last edited:
Online-incheckning. Då ringde jag Air France som sa att min fru inte skulle kunna checka-in på flygplatsen heller om inte Förnamn1 stod i bokningen. Jag vet att kundtjänstmänniskor kan hitta på lite vad som helst, så kanske hade det gått ändå. Skillnaden i ditt fall är att du haft alla namn i bokningen, om ändå i fel ordning, medan i mitt frus fall saknades Förnamn1 i bokningen helt (d.v.s. endast tilltalsnamnet, Förnamn2, stod med). Som sagt första gången efter mycket resande världen över som detta varit ett problem. Hon har alltid bara haft Förnamn2 i bokningen.
Jag har varit i samma problem som din fru med ordningen på namnen, under det senaste året blev det får mycket problem så ändrade ordningen på mina namn så mitt tilltallsnamn nu står först för att slippa liknande problem igen. Mina problem har mest varit i USA, aldrig råkat ut för att inte kunna checka in alls.

Toppen