Senaste nytt

Förnamn på biljett kontra pass hos Air France

Jag har varit i samma problem som din fru med ordningen på namnen, under det senaste året blev det får mycket problem så ändrade ordningen på mina namn så mitt tilltallsnamn nu står först för att slippa liknande problem igen. Mina problem har mest varit i USA, aldrig råkat ut för att inte kunna checka in alls.

Samma här. Även om jag aldrig INTE kunnat checka in upplever jag att det varit "nära ögat" några gånger framför allt i USA då personal i säkerhetskontrollen eller incheckning tvingats kalla till sig en supervisor. De har aldrig sagt anledningen men jag har gissat att det berodde på namnordningen. Troligtvis har jag räddats av att alla namn stod med om än i fel ordning.

Nåja namnordningsbytet var en snabb affär och då det var dags att förnya passet var det lämpligt att göra det. Tvingades också förnya mitt körkort...

Väcker liv i en gammal tråd. Mrs.SK989 har två förnamn, A och B. Hennes tilltalsnamn är B men A står först i passet. Biljetter har alltid bokats i förnamn B. Detta har aldrig varit ett problem. Vi har rest med olika bolag till olika länder såsom USA, Kanada, Kina och med lågprisbolag till länder utanför Schengen var man måste ange passuppgifter i bokningen, vilket kollas noga vid incheckning. Det har aldrig vara några problem att checka in, inga problem i säkerhetskontrollen, inga problem i någon passkontroll och ingen har ens någonsin kommenterat att biljetten är utfärdad i förnamn B och att förnamn A står först i passet. Tills nu, när vi skulle resa med Air France till Kanada.

Helt omöjligt att skanna passet för incheckning när biljetten är bokad i förnamn B, eftersom förnamn A står först i passet. Det löste sig nu hyfsat enkelt. Ett samtal till Air France och de la in förnamn A i bokningen, följt av förnamn B och utfärdade biljetterna på nytt. Då gick det bra att skanna in passet för incheckning. Men nu stämmer ju förstås inte namnet i SAS Eurobonus så det går inte att registrera Elite Plus-status i bokningen...

Som sagt, aldrig någonsin varit några problem med bolag som SAS, Lufthansa, Delta, Austrian etc. eller med lågprisbolag som Ryanair eller Norwegian till länder utanför Schengen. Men hos Air France var det "the computer says no" att resa med förnamn B utan att förnamn A står först i bokningen.
Vi hade samma problem med Virgin i julas och det var tvär nej att ändra några namn från Virgins sida. SAS skulle göra det men dom kan inte på award resor. Det blev till att namn ändra och beställa nya pass och körkort istället.

Din situation är inte riktigt samma. Henke12 är ditt första namn i passet och i bokningen. I min frus fall heter hon Förnamn1 Förnamn2 i passet men bara Förnamn2 i bokningen. Det är det där med att Förnamn1 måste stå i bokningen som verkar skilja Air France från t.ex. SAS och Lufthansa.

Vi har flugit med Air France inom Schengen utan att det där med att Förnamn1 saknats varit ett problem, men de verkar ha andra regler för flyg utanför Schengen.
Vi har faktiskt samma, för jag skrev fel !
Men det var ju lite svårt att veta :)

Rätt:
Namn i passet:
Henkan Henke12 Efternamn

Namn på Eurobonus:
henke12 Efternamn

Namn på SXM-bokningen:
henke12 Efternamn

Men ja, jag har också slagits av tanken att fimpa mitt första namn "Henkan" som aldrig används och mest ställer till

Toppen