Senaste nytt

Förkortad utcheckningstid på Nordic Choice?

intuition

Medlem
Nu har jag på kort tid fått 2 "inför din vistelse"-mail som säger:
"Check in är garanterad från 15.00, och check ut är möjlig fram till kl. 11.00. Glöm inte att ni kan checka in via våra Self Check-in ipads i receptionen."

Om jag kollar framtida bokningar är det blandat, vissa står som 11.00 andra som normala 12.00.

Den här nya, förkortade, utcheckningen är inte nämnd någonstans som jag hittar. Inte när man bokar och inte i bokningsbekräftelsen. Har jag missat någon kommunikation eller har de ändrat utcheck i smyg?
 

intuition

Medlem
Clarion Sea U (Helsingborg)
Clarion Collection® Hotel Post (Oskarshamn)

Sea U är jag rätt säker på att de hade kl 12.00 senast jag var där. Post Oskarshamn är mitt första besök-
 

Brogren

Medlem
Vilka in- och utcheckningstider gäller?
  • Generell tid för incheckning: Garanterat från kl. 15.00
  • Generell tid för utcheckning: Fram till kl. 12.00
Lokala avvikelser kan förekomma på enskilda hotell.

För att vara riktigt säker på när du kan checka in och ut, besök hotellets egen sida här på vår sajt. Här hittar du länkar till alla hotell.

  • Comfort Hotel har du alltid möjlighet till sen utcheckning (kl. 18.00) på söndagar vid överenskommelse med receptionen.
  • Är du SILVER-, GOLD,- eller PLATINUM-medlem i Nordic Choice Club kan du också ha möjlighet till kostnadsfri sen utcheckning/tidig incheckning. Detta måste avtalas med receptionen före eller vid ankomst. Här ser du vilka medlemsnivåer som har denna fördel. För dig som inte har dessa förmåner i ditt medlemskap kan det tillkomma en extra avgift för servicen.
Hur sent kan man checka in? Behöver jag meddela om jag kommer sent?
Om du har garanterat ditt rum med kreditkort eller Nordic Choice Club-medlemsnummer så kan du checka in när du vill efter hotellets ordinarie incheckningstid. Meddela gärna om du tror att du kommer att ankomma väldigt sent (efter midnatt). Om du inte har lämnat garanti för ditt rum behöver du checka in före klockan 16.00 på ankomstdagen.

Vanliga frågor och svar om att bo hos oss | Nordic Choice Hotels
 
Vet att det varierar mellan olika hotell, men något har ändrats nyligen på vissa ställen. Jag har en bokning där jag är säker på att det stod utcheck 12.00 när jag bokade, för det var viktigt för mig i det fallet, och nu står det 11.00 i appen.
9e20c70ee8e18aba80e9f5505350e09b.jpg
 

intuition

Medlem
Jag vet inte exakt vad @Brogren tänker med att posta ett utdrag ur FAQ. Jag skulle kanske nämnt att jag som långvarig medlem och platinum de senaste 5 åren är fullt medveten om att utcheckning normalt är 12.00 och att lokala avvikelser kan förekomma.

Det jag är ute efter är om det är fler hotell som kortat ner vistelsetiderna och om någon har sett info om detta. Det har nämligen gått mig förbi och tiderna inte (inte ens när de avviker från standarden) visas vid bokningstillfället.

PS
FAQ-postens länk till "alla hotells in- och utcheckningstider" länkar till den generella info-sidan för hotell, där det helt saknas info om in- och utcheckningstider.
Länken "hotellets ordinarie incheckningstid" länkar bara tillbaka till samma FAQ-post och ger heller inga ledtrådar.
 

intuition

Medlem
Vet att det varierar mellan olika hotell, men något har ändrats nyligen på vissa ställen. Jag har en bokning där jag är säker på att det stod utcheck 12.00 när jag bokade, för det var viktigt för mig i det fallet, och nu står det 11.00
...

11.00 i Eskilstuna med...där ser man.

Tack för observationerna! Ja, då verkar det vara något mer allmänt på G. Typ att hotell väljer att optimera t.ex. städkostnader genom att få fler timmar tillgängliga för städning.
 

Olle K

Medlem
Blev också förvånad över utcheckning kl 11.00 på Quality i Skövde igår. Bad om senare utcheckning som Platinum men kunde bara få till kl 14, trots ”garanti till kl 18”. Men bra att jag blev uppmärksammad av er att det gäller nu kl 11 på fler ställen.
 

Jönsson

Medlem
Har också stött på utcheckning 11:00 på några hotell i sommar. Undrade om det handlade om att man ville ha mer tid till städning när det är ”covid-städ”.
 
Toppen