Senaste nytt

Fördelar som Skyteam guld/platinum med SAS från 1 september

Tycker inte att det gnälls så mycket, diskuteras mest. Folk här har detta som hobby och gillar att tjata och gnata om poängsamlande :)
Nu skrev jag "forum" i obestämd form, och menade inte just i detta forum där vi skriver nu. I detta forumet tycker jag att det finns många likasinnade och också resonabla åsikter, man kan ha nytta av.

Ja, de flesta har åtminstone inte tiden att lägga på att skrapa ihop poängen.
Ifall du enbart nämner tid, är det hur enkelt som helst att ta 2-3 flygrutter i businessklass över en helg, och då ha tjänat ihop tillräckligt för ett år :)

Codeshare är bara klart inom Europa än så länge, SAS skrev att longhaul kommer inom en snar framtid.
Det är just det att SAS har skrivit ut om det, men inte varken KL eller Air France. Det dyker heller inte upp mer än någon resa inom Europa. Men oavsett, är mest intresserad av longhaul. Det är ju ganska nära ändå nu till 1 sep, så om man ska hinna köpa något...

Nu skrev jag "forum" i obestämd form, och menade inte just i detta forum där vi skriver nu. I detta forumet tycker jag att det finns många likasinnade och också resonabla åsikter, man kan ha nytta av.

Ifall du enbart nämner tid, är det hur enkelt som helst att ta 2-3 flygrutter i businessklass över en helg, och då ha tjänat ihop tillräckligt för ett år :)

Det är just det att SAS har skrivit ut om det, men inte varken KL eller Air France. Det dyker heller inte upp mer än någon resa inom Europa. Men oavsett, är mest intresserad av longhaul. Det är ju ganska nära ändå nu till 1 sep, så om man ska hinna köpa något...

Ja, men vad är poängen med att ta guldet över en helg om du inte sen ska fortsätta flyga? Sitta hemma och titta på det?

AF/KLM gjorde ett långt inlägg om det på sin site, du hittar det här.

Det verkar ju inte finnas några boknigsbara SAS flygningar i september eller framöver om man söker på KLM eller Air france hemsida. Är det så att man skall boka på SAS och ange sitt Flying Blue nummer den vägen?

Det verkar ju inte finnas några boknigsbara SAS flygningar i september eller framöver om man söker på KLM eller Air france hemsida. Är det så att man skall boka på SAS och ange sitt Flying Blue nummer den vägen?

Om du vill boka med SK-kod ja, du kan inte boka SK-kodade flyg någon annanstans. Du kan boka samma flyg ibland via AF/KLM men då kommer de få AF/KL-nummer. Det är viktigt att ha koll på det i Skyteam eftersom det påverkar poängintjäningen.

Jag kollade lite flyg innan via Paris och då dök SAS upp på AF sida.

För mig som bara flyger privat och alltid gjort, verkar det som att de flesta i flygforum inte betalat speciellt många kronor för sina statusar, och gnäller sedan ovanpå allt om diverse angående mat, lounge, flygsäte, bagage osv... Shameless ;-)
Vi betalar ett högt pris som är värt mer än bara pengar och som är begränsad. Vår tid…

De som behandlar oss bra vinner därför i längden. Det viktigaste är allmän smidighet och varierat utbud av mat och dryck. Inte så roligt t ex få exakt samma måltid 5-6ggr på en arbetsvecka. Har hänt mig historiskt vid ett antal tillfällen.

För mig som bara flyger privat och alltid gjort, verkar det som att de flesta i flygforum inte betalat speciellt många kronor för sina statusar, och gnäller sedan ovanpå allt om diverse angående mat, lounge, flygsäte, bagage osv... Shameless ;-)

Jag stöter på denna attityd då och då från folk som är fast på en plats i sin yrkesroll. De har som oftast bilden av att affärsrelaterade resor är helt omgivet av glam och flärd. I realitet är det tidiga mornar, sena kvällar och långa connections för att bo på ett urvattnat Marriott/Hilton borta från familj. Lägg därtill att vi i denna position ofta är övertidsavlösta.

Utifrån de förutsättningarna så är det fullt rimligt att göra kritiska jämförelser mellan olika tjänster och endast välja det som erbjuder bäst bekvämligheter

Last edited:
Jag stöter på denna attityd då och då från folk som är fast på en plats i sin yrkesroll. De har som oftast bilden av att affärsrelaterade resor är helt omgivet av glam och flärd. I realitet är det tidiga mornar, sena kvällar och långa connections för att bo på ett urvattnat Marriott/Hilton borta från familj. Lägg därtill att vi i denna position ofta är övertidsavlösta.

Utifrån det är det fullt rimligt att göra kritiska jämförelser mellan olika tjänster och endast välja det som erbjuder bäst bekvämligheter
Lägg till att ni tvingas äta samma hotell-hamburgare varje kväll

Ett stort problem med allt resande tycker jag är att hålla matchvikten. Det blir ofta för mycket av det goda. Mycket lättare med sundare alternativ hemma. Jag pendlar konstant inom ett 8-10kg intervall. Inte bara matens fel dock, sover t ex sämre första natten i en ny säng. Jobbrelaterad stress och ibland lite för mycket (gratis) alkohol eller sockerhaltigt bidrar också.

Med det sagt hade jag aldrig bytt bort mitt val av liv ( om inte ekonomiskt totalt oberoende). :) Jag hade personligen stagnerat totalt i en kontorsstol utan variation.

Ja, men vad är poängen med att ta guldet över en helg om du inte sen ska fortsätta flyga? Sitta hemma och titta på det?

AF/KLM gjorde ett långt inlägg om det på sin site, du hittar det här.

Du skrev "Ja, de flesta har åtminstone inte tiden att lägga på att skrapa ihop poängen.".
Jag svarade på det, inget annat, dvs om någon beskriver ett scenario om äpplen, kan du inte ologiskt svara med ett motargument om bananer...

Tack för länken, men den beskriver tyvärr inte den infon jag efterfrågar.

Vi betalar ett högt pris som är värt mer än bara pengar och som är begränsad. Vår tid…

De som behandlar oss bra vinner därför i längden. Det viktigaste är allmän smidighet och varierat utbud av mat och dryck. Inte så roligt t ex få exakt samma måltid 5-6ggr på en arbetsvecka. Har hänt mig historiskt vid ett antal tillfällen.
Då skulle man kunna säga, att den som har betalat allt själv, dvs med både tid och pengar, förlorar mer. Eller hur?

Toppen