Senaste nytt

Fördelar som Skyteam guld/platinum med SAS från 1 september

Jag stöter på denna attityd då och då från folk som är fast på en plats i sin yrkesroll. De har som oftast bilden av att affärsrelaterade resor är helt omgivet av glam och flärd. I realitet är det tidiga mornar, sena kvällar och långa connections för att bo på ett urvattnat Marriott/Hilton borta från familj. Lägg därtill att vi i denna position ofta är övertidsavlösta.

Utifrån de förutsättningarna så är det fullt rimligt att göra kritiska jämförelser mellan olika tjänster och endast välja det som erbjuder bäst bekvämligheter
Din tolkning passar dock inte in på mig, så den får stå för dig. Någonstans väljer vi själv vårt arbete. Oavsett beskrivningen av ditt arbetsliv, har du i slutändan ändå tjänat din status på arbetstid, som du sedan kan utnyttja privat.

Din tolkning passar dock inte in på mig, så den får stå för dig. Någonstans väljer vi själv vårt arbete. Oavsett beskrivningen av ditt arbetsliv, har du i slutändan ändå tjänat din status på arbetstid, som du sedan kan utnyttja privat.

Väldigt konstig inställning. Jag har en global roll med personalansvar över anställda på olika platser i världen. Jag kan aktivt välja vilka bolag/rutter jag nyttjar i mitt yrkesliv för mig och mina team. Ska jag jag välja att gå ner i lön, förmåner och bonus för något hemmabundet ifall jag inte är nöjd med de förmåner hos flygbolag som jag kanaliserar väldigt höga belopp i resebudget till varje år? För gud förbjude, att ställa krav på dessa miljardföretag som jag köper tjänster från är "skamlöst"?

Då skulle man kunna säga, att den som har betalat allt själv, dvs med både tid och pengar, förlorar mer. Eller hur?
Det tycker faktiskt inte jag. Några kreditkort och en snabb optimal MR till F&F pris för EBG är en enkel och billig väg till bra status. Jag gör själv detta i deiverse andra program för status/fördelar delvis för nöjes skull. Några fakirflighter en vecka med dålig intjäning intra-scand till möten du måste till är inte riktigt lika roligt.

Last edited:
@ResenärenLars lättkränkt idag? :cool:

Står fast vid min åsikt, mycket roligare jobba för status privat. Som t ex Senator nu som är väldigt aktuell. Roligt tidsfördriv hitta lämplig MR till kanske flygplats/lounge som aldrig besökts tidigare. Fakiren till CPH -not so much hahaha

Inte alls. Det krävs ganska mycket för att jag ska känna mig kränkt. Jag reagerar mest på att rubriken är:

Fördelar som Skyteam guld/platinum med SAS från 1 september​

Hur vi då kan hamna i en diskussion, som jag för övrigt inte tror startades av dig, som handlar om ifall det är mer synd om dem som betalar själva eller dem som reser i jobbet förstår jag inte?

Jag har aldrig hymlat om att jag fått ihop min status i huvudsak genom jobbet. Jag hade gärna rest ännu mer privat, men mer än 1-2 gånger per år hinns helt enkelt inte med. Men jag håller med dig om att det är mycket roligare att resa privat än i jobbet.

Toppen