Senaste nytt

För många EB poäng på mitt konto

Erik M

Medlem
Jag är i en liknande situation. Bolaget ifråga har gjort två fel. Ett litet till min nackdel och ett lite större till min fördel. Jag väljer att inte säga något då nettot av dessa missar är positivt för mig. Men det stör mig att de gör fel!
 
Det finns ju många sätt att kolla upp dessa saker då man inte är så anonym på internet som man ibland önskar att vara. Finns ju fler poster av denna person som visar på andra resor som har gjorts på mer eller mindre specifika datum och destinationer.
Om man verkligen vill ta reda på detta så kan man absolut få fram informationen. Risken att SAS skulle lägga ner den tiden för att jaga 50k poäng är ju dock minimal.
Det är ju väldigt uppenbart att denna person väl känner andra på detta forum som är mindre anonyma så att matcha ihop detta är långt ifrån svårt om man nu skulle vilja.
Du har helt klart rätt. Vi är inte så anonyma som vi vill tro om någon verkligen vill få reda på vilka vi är. Dock pratar vi om SAS här, som rullar ut en hemsida som knappt fungerar, och har en webshop som lämnar mycket övrigt att önska etc. Så för att göra en sannolikhetsbedömning så finner jag det ytterst osannolikt att SAS kommer lägga dessa resurser på att ta reda på Mr C-klass riktiga namn (om de ens har de resurserna).

Sen vet jag inte hur GDPR kommer påverka detta. Får företag samla data från forum och samköra med sina register tex?
 

Agö

Medlem
Du har helt klart rätt. Vi är inte så anonyma som vi vill tro om någon verkligen vill få reda på vilka vi är. Dock pratar vi om SAS här, som rullar ut en hemsida som knappt fungerar, och har en webshop som lämnar mycket övrigt att önska etc. Så för att göra en sannolikhetsbedömning så finner jag det ytterst osannolikt att SAS kommer lägga dessa resurser på att ta reda på Mr C-klass riktiga namn (om de ens har de resurserna).

Sen vet jag inte hur GDPR kommer påverka detta. Får företag samla data från forum och samköra med sina register tex?
Eller så är det just detta i kombination med gymverksamhet och inopererade NFC-chip man satsar på...
 

mha321

Medlem
Du har helt klart rätt. Vi är inte så anonyma som vi vill tro om någon verkligen vill få reda på vilka vi är. Dock pratar vi om SAS här, som rullar ut en hemsida som knappt fungerar, och har en webshop som lämnar mycket övrigt att önska etc. Så för att göra en sannolikhetsbedömning så finner jag det ytterst osannolikt att SAS kommer lägga dessa resurser på att ta reda på Mr C-klass riktiga namn (om de ens har de resurserna).

Sen vet jag inte hur GDPR kommer påverka detta. Får företag samla data från forum och samköra med sina register tex?

Får är ett ulligt djur på Gotland..

Det behöver dessutom inte samköras. Det räcker med ett tips och sedan kan de i sina egna system söka på fel prisade biljetter enligt vissa villkor... Så länge den slagningen sker helt i deras egna system kommer knappast gdpr in i bilden.

Sedan håller jag med om att det är ytterst osannolikt att de skulle göra det av en sådan post på ett forum. Det är en annan sak om det har hittats ett systematiskt fel som många utnyttjar...
 

Dr. Miles

Expert
Sedan håller jag med om att det är ytterst osannolikt att de skulle göra det av en sådan post på ett forum. Det är en annan sak om det har hittats ett systematiskt fel som många utnyttjar...
Jag tycker också att sannolikheten att de letar efter felkreditering/feldebitering till/från "enskild persons" konto p g a att någon har skrivit ett inlägg här är liten, men ett sådant tips kan leda till att de sätter igång felsökning på alla konton. Speciellt med tanke på att de har uppgraderat deras IT system nyligen.
 
Får är ett ulligt djur på Gotland..

Det behöver dessutom inte samköras. Det räcker med ett tips och sedan kan de i sina egna system söka på fel prisade biljetter enligt vissa villkor... Så länge den slagningen sker helt i deras egna system kommer knappast gdpr in i bilden.

Sedan håller jag med om att det är ytterst osannolikt att de skulle göra det av en sådan post på ett forum. Det är en annan sak om det har hittats ett systematiskt fel som många utnyttjar...
OT Jag skulle säga att risken att få böta 4% av företagets globala omsättning (eller 20 M€) gör att GDPR är många företags huvudvärk just nu. Däremot så är den ju inte implementerad ännu.

Om alla här hade skrivit att de bara behöver betala 140k istället för 190k så hade de kunnat reagera (på samma sätt som många skrev att de beställt väldigt många City Gross-kassar eller Office-licenser...).
 

chazzie

Medlem
Mindre troligt men informationen går definitivt att få fram om man vill
Så är det, vill man absolut inte kunna bli spårad på nätet får man vara väldigt paranoid :)

Jag tycker också att sannolikheten att de letar efter felkreditering/feldebitering till/från "enskild persons" konto p g a att någon har skrivit ett inlägg här är liten, men ett sådant tips kan leda till att de sätter igång felsökning på alla konton. Speciellt med tanke på att de har uppgraderat deras IT system nyligen.
Mycket bra poäng där, även om en eller två kanske inte föranleder någon stor utredning (förmodligen fel hos den på SAS som "knappat"), men ser de att det är en hel del så kan de så klart göra en djupdykning i det.

OT Jag skulle säga att risken att få böta 4% av företagets globala omsättning (eller 20 M€) gör att GDPR är många företags huvudvärk just nu. Däremot så är den ju inte implementerad ännu..
Intressant synpunkt, vi brottas med GDPR även i offentlig sektor nu men en "utredning" kan så klart gå emot dem också om de blir granskade på hur de hanterar personuppgifter...
 
Skämt åsido...
Jag ringde SAS då jag behövde ändra hemresan på denna biljett.
Då upptäckte dom sitt fel dvs. att de de dragit 140 t poäng i stället för 190 t poäng.

Resan det gällde ser ut så här : ARN (LH)-FRA (TG) -BKK (TG) -NRT; KIX (OZ)-ICN (OZ)-FRA (TG)-ARN.
Syftet är helt enkelt semester i Japan, inget typ att maximera F segment eller dyl.

Nu ville jag dock ändra så hemresan så att jag kunde stanna 3 dagar i Seul (ICN), detta betydde att "hemresan" fr. Osaka (KIX) behövde påbörjas 3 dagar tidigare. Så ändringen skulle bli att de cancellerade sträckan KIX-ICN och att hemresan s.a.s utgick fr. ICN istället. Hade jag haft tur skulle vi kunnat utnyttja våra 2 ggr - 50 t "överblivna" poäng till två st Business KIX-ICN och då på en ny separat biljett...

I samband med omskrivning så upptäckte de sitt tidigare misstag. Dom var väldigt artiga och gav mig två val:

1. Iom at de hade gjort fel så kunde jag "hoppa över ändringen" och låta original biljetten bestå och då skulle jag få behålla poängen och biljetten dvs. fått allt för 140 t poäng :). De hade gjort fel och då skulle de (SAS) stått för det, inga problem där... lagt kort skulle ligga...

2. Boka om enligt ovan dvs. ta bort KIX-ICN då skulle biljetten skrivas om och då skulle poänggapet rättas till...

Jag valde då nr. 2 och bokade 2st separata biljetter (för pengar) i business KIX-ICN.
Säkert många som tycker att vi gjorde en "dålig affär" förlorade 2 * 50 000 p plus att jag fick betala ca 7 000 Kr (för 2 pers) för de nya biljetterna... ;) . Men behovet att stanna några extra dagar i Korea och hälsa på polaren Kim... blev för starkt.

Det blir första gången jag kommer att vara på dessa breddgrader och bara 3:e gången i mitt liv jag flyger riktig F och vet inte när vi kommer dit igen. Så därav tog jag smällen... och Farbror Blå kunde åka hem med oförrättat ärende... o_O
 
Toppen