Senaste nytt

För låg kredit på Amex för mina behov

A87

Medlem
Skall jag behöva vänta ännu ett år...(?)

Skaffade AMEX förra året. Har varit bosatt ett par år utomlands så deklarerad inkomst var nära noll, vilket kan förklara att kreditgränsen hamnade på futtiga 15 kSEK. Försökte påtala att jag kan visa upp anställningsintyg med (tillräckligt) hög lön från välkänd svensk arbetsgivare sedan >20 år. Men det hjälpte inte, utan först efter 6 månader skulle det gå att höja krediten. Nu när 6 månader gått, och jag ber om att få upp kreditgränsen till ca: 100 kSEK (för familjens flygresor etc) visar det sig omöjligt att göra mer än en dubblering var 6'e månad :-(

Så det blev 30 KSEK nu, och tydligen ytterligare 1 år med en kreditgräns som förhindrar större inköpsposter. Det verkar ju inte heller vara så populärt att betala in extra inför ett större köp. Ingen som vet någon väg runt detta?
Det är väl om din partner har en lön så ni kan använda det kontot? Alternativet är att du sätter in pengar var 10e dag pch fyller på och att när du väl har en högre utgift ansöker om en tillfällig kredit på amex hemsida.
 

palmen

Moderator
Det verkar ju inte heller vara så populärt att betala in extra inför ett större köp. Ingen som vet någon väg runt detta?
Amex får inte agera bank, därmed får du inte ha plus saldo på kontot.
Det bästa man kan göra med amex är att ha en lång relation och bevisa att man alltid betalar faktura i tid. Som helt ny kund är de väldigt restriktiva med en del saker. Om amex nu har dessa regler och följer dom blir det ju svårt att komma runt, men fortsätt att sköta dig så kommer det förr eller senare bli större kredit.
 

samet

Medlem
Amex får inte agera bank, därmed får du inte ha plus saldo på kontot.
Det bästa man kan göra med amex är att ha en lång relation och bevisa att man alltid betalar faktura i tid. Som helt ny kund är de väldigt restriktiva med en del saker. Om amex nu har dessa regler och följer dom blir det ju svårt att komma runt, men fortsätt att sköta dig så kommer det förr eller senare bli större kredit.

Jag vet att det skall vara så... men de är rätt flexibla också...

Jag betalade förra månadens räkning två gånger av någon anledning, tankspridd gissar jag. Så nu har jag 86k innestående. Får då ett mail om att kontakta dem för återbetalning.

Kontaktar kundtjänst. Jag frågar dem. -Kan ni inte bara hålla på pengarna till nästa faktura? -Jovisst, det går bra, är svaret jag får.
 

ante_77

Medlem
Personligen har jag inte kommit upp i min kreditgräns någonsin på AMEX. Jag har ingen inkomst i Sverige heller men har säkert angett något belopp på ett papper någongång i tiden.
Tror min gräns går på 235k.

På MC har jag det dock tyngre och orkar inte ens höja den då arbetsgivarintyg måste skickas in.
 

SK989

Medlem
På MC har jag det dock tyngre och orkar inte ens höja den då arbetsgivarintyg måste skickas in.

Har du SAS MC? I somras skulle jag betala en saftig hotellräkning med Amex och då visade det sig vid utcheckningen att hotellet inte tar Amex, trots att det står så på hotellets hemsida och på hotellets entrédörr :mad: Min kreditgräns på SAS MC var för låg att klara hotellräkningen och utanför stod den förbeställda transporten till flygplatsen och väntade...

Jag ansökte då via bank-ID att höja kreditgränsen på SAS MC med 50 000 kr, vilket beviljades omgående. Inga papper eller löneintyg krävdes och jag kunde betala hotellräkningen.
 

ante_77

Medlem
Har du SAS MC? I somras skulle jag betala en saftig hotellräkning med Amex och då visade det sig vid utcheckningen att hotellet inte tar Amex, trots att det står så på hotellets hemsida och på hotellets entrédörr :mad: Min kreditgräns på SAS MC var för låg att klara hotellräkningen och utanför stod den förbeställda transporten till flygplatsen och väntade...

Jag ansöte då via bank-ID att höja kreditgränsen på SAS MC med 50 000 kr, vilket beviljades omgående. Inga papper eller löneintyg krävdes och jag kunde betala hotellräkningen.

Ja, jag har SAS MC. Man får tänka för när man har semester då 40.000kr inte räcker långt.
Således blir det för mig att nyttja ställen som tar Amex.
Jag tror jag försökte höja krediten med 10.000kr och efter många om och men så fick jag besked att MC hade skickat ett brev hem till mig……..
Sket i att höja gränsen och kommer att göra allt för att ligga så långt under gränsen som möjligt.
 
Toppen