Budgetresenär
Medlem
Köra platinum? Då får man väl inte andra fördelar som t.ex att boka för halv poängpriset etc. Han på Amex rekommendera mig att köra platinum och konvertera till eurobonus poäng för att platium är ett betalkort.
Eller ska jag bara skaffa ett premium, handla för 150k under några månader och casha ut resan/föra över poäng. Och sedan avsluta kortet?
Och vad ska kollegan göra, bita i sura äpplet o vara kvar på Premium, vi får ju trots allt några resor per år...
Platinum är ett kort som har ganska breda förmåner (status hos hotellkedjor och hyrbilsföretag, Priority Pass, man kommer in i AMEX-lounger, etc. Läs mer på AMEX hemsida) men man tjänar mindre Eurobonuspoäng (efter inväxling av AMEX bonuspoäng) jämfört med Premium/Elite och precis som du säger kan man inte få någon 2-4-1 voucher. Ska ni maximera bonusresor så vill ni helt klart ha 2-4-1 vouchern och då ska ni välja Premium eller Elite, beroende på hur mycket ni kan tänka er att betala i årsavgift för kortet. Avsluta inte kortet direkt efter att ni har fått vouchern, AMEX noterar sånt och kommer inte bevilja fler ansökningar i framtiden om ni ångrar er och vill ha kortet igen.Platinum är inget alternativ alltså?![]()
AMEX tycker inte om att man har positivt saldo på sitt konto för då agerar de i princip bank och då kan de få finansinspektionen på sig. Därför ska ni inte betala in i förskott, ni ska betala in efter att ni har gjort inköpen och beloppet ni betalar in får inte överstiga beloppet ni har handlat för.Okej, för jag frågade dem om jag kunde föra över den summan jag vet att jag ska spendera men de sa att de måste skicka tillbaka allt överskott.
Att betala in kontinuerligt per typ ett par ggr i veckan skulle ju iofs fungera om det är samma OCR, det tänkte jag inte på, bra ide!
Last edited: