Senaste nytt

För låg kredit på Amex för mina behov

mmarcuss

Medlem
Tjenixen!

Kollegan har ett Amex SAS eurobonus premium. Vi använder det för att köpa Star Alliance biljetter i business klass med när vi reser tillsammans. Mest Thai.
Cirka 200k i månadsspend (inte på flygresor, på annat). Haft det i flera år. Han skulle uppgradera till Elite men fick nej av ngn skum anledning.

Som jag förstår det är de nya korten kreditkort och inte betalkort som förr (trots att man ju har ngn form av kredit då man betalar av i slutet av månaden).

Jag ansökte då om ett Elite kort, men fick bara 35k i kredit (har flera andra kreditkort, så nog därför jag fick så låg, men nu går det inte att ansöka om en ny kredit förens om 6 mån). Vi kan alltså inte flytta över vår spend till det kortet då spenden är på 200k.

Vad är bäst att göra? Köra platinum? Då får man väl inte andra fördelar som t.ex att boka för halv poängpriset etc. Han på Amex rekommendera mig att köra platinum och konvertera till eurobonus poäng för att platium är ett betalkort.

Eller ska jag bara skaffa ett premium, handla för 150k under några månader och casha ut resan/föra över poäng. Och sedan avsluta kortet?

Och vad ska kollegan göra, bita i sura äpplet o vara kvar på Premium, vi får ju trots allt några resor per år...
 

Berglund

Medlem
Precis som sagts ovan, betala in via bank, det är ju ständigt samma OCR nummer, i samband med resebokningarna.

När du efter sex månader kan uppvisa för Amex att du är en bra kund, som omsätter stora belopp och betalar för sig, då blir det inga problem att höja krediten i nästa läge.

Ladda samtidigt ned Aftonbladet/Lendo/Upplysningscentralens gemensamma app, Kreddy, som hjälper dig att se och förstå vad du har för kreditvärdighet. Appen är helt gratis att ladda ned och använda.
 

apknug

Medlem
Kreddy appen bör du kanske inte fästa för stor vikt vid dock, det är en kommersiell produkt som vill få dig att köpa finansiella tjänster hos leverantören.

50% av Sveriges befolkning har enligt den appen absolut högsta kreditvärdighet 0,1 på en 100 gradig skala, dvs det är inte ens trubbigt, det är en skog.
 

NotRyan

Medlem
Kreddy appen bör du kanske inte fästa för stor vikt vid dock, det är en kommersiell produkt som vill få dig att köpa finansiella tjänster hos leverantören.

50% av Sveriges befolkning har enligt den appen absolut högsta kreditvärdighet 0,1 på en 100 gradig skala, dvs det är inte ens trubbigt, det är en skog.
Det värdet är det dock UC som tillhandahåller, och det som bl.a Amex och andra seriösa aktörer går efter (dock inte den enda parametern) då dom beviljar kredit.

Gå direkt till källan, UC ID-Skydd - minska risken för ID-kapning så kommer man att se samma värde.
 

mmarcuss

Medlem
Först och främst, har ni (deklarerad) inkomst i Sverige?

Den låga beviljade krediten kan ni komma runt genom att betala in pengar kontinuerligt under månadens lopp.

Ja, vi har deklarerad inkomst, dock inte så hög. Ca 500k per år.

Okej, för jag frågade dem om jag kunde föra över den summan jag vet att jag ska spendera men de sa att de måste skicka tillbaka allt överskott.
Att betala in kontinuerligt per typ ett par ggr i veckan skulle ju iofs fungera om det är samma OCR, det tänkte jag inte på, bra ide!

Jag gör ju inte resebokningar utan har spend på olika saker online.

Platinum är inget alternativ alltså? :)
 
Last edited:

Abbs

Medlem
Jag har lägsta möjliga kredit på Premium, och kan ej höja min spend(än). Jag har mycket utgifter som min inkomst ej är relaterad till, så vad jag gör är att jag sätter in pengar veckovis.
 

mmarcuss

Medlem
Jag har lägsta möjliga kredit på Premium, och kan ej höja min spend(än). Jag har mycket utgifter som min inkomst ej är relaterad till, så vad jag gör är att jag sätter in pengar veckovis.

Okej. Så det är samma OCR hela tiden då eller ändras det månad per månad sedan? Jag skulle behöva sätta in pengar 2 ggr i veckan typ haha, men går väl att sätta automatisk överföring antar jag, så ska ju funka isåfall. Och då får man alltså poäng på allt precis som vanligt?
 

Abbs

Medlem
Okej. Så det är samma OCR hela tiden då eller ändras det månad per månad sedan? Jag skulle behöva sätta in pengar 2 ggr i veckan typ haha, men går väl att sätta automatisk överföring antar jag, så ska ju funka isåfall. Och då får man alltså poäng på allt precis som vanligt?
Alltid samma OCR. Precis som vanligt.
 

NotRyan

Medlem
Okej. Så det är samma OCR hela tiden då eller ändras det månad per månad sedan? Jag skulle behöva sätta in pengar 2 ggr i veckan typ haha, men går väl att sätta automatisk överföring antar jag, så ska ju funka isåfall. Och då får man alltså poäng på allt precis som vanligt?
OCR är alltid kortnumret följt av 75 :)
 
Toppen