Senaste nytt

För den som bara reser med carry-on

Det blir ju inte korrekt viktfördelning om 50 personer längst bak i planet stoppar på sig 20kg / styck.
Finns en anledning till att man väger baggage och lastar korrekt. (jag har jobbat som flygplatsman)

Nu händer det med största sannolikhet ingenting med sådana små viktskillnader men det är ett onödigt koncept i fel riktning enligt mig. Tummen ner.

I vår värld är det tyvärr vanligare med 20 kg lekamlig övervikt än 20 kg i fickorna.

Finns kortdistansplan där det finns en maxvikt för passgerare , där man vägs innan takeoff , är väl bara Samoa Air som tar betalt för XL pax

Jag förstår inte ditt påstående ovan. :confused:
Förutom när man åker med ett mindre flygplan, väger flygbolaget varken passagerare eller handbagage så piloten kan inte veta exakta vikten ändå.

Måste finnas en felmarginal uppåt , man ser ju vad folk släpar ombord på planen , en gång på planet hem från BKK håll jag på att bli knockad av ett handbagage där mannen inte orkade lyfta upp det i hatthyllan , han tappade väskan och blev träffad av det på vägen ner

Det blir ju inte korrekt viktfördelning om 50 personer längst bak i planet stoppar på sig 20kg / styck.

Det har inte direkt med saken att göra då man drar ett snitt. Några kommer väga 100kg och några andra vuxna män bara 60kg. Därav snittet man använder på cargo papprena på 80kg.

Nu argumenterar du faktiskt emot dig själv. Massa är massa och det spelar ingen roll om det är fett eller prylar som orsakar den.

Det går inte med sunt förnuft att få ihop logiken att planet måste vara välbalanserat med hur flygbolagen agerar. Om det var så viktigt skulle de väga alla passagerare, vilket man inte gör. Istället räknar man med ett snitt och det spelar ingen roll varifrån vikten kommer.

Nu var det ett tag sedan jag jobbade med detta men varje vuxen manlig person räknas som ca 80kg om jag inte minns fel. Kvinnor - strax över 55kg och barn runt 35kg.

Så ja, det blir klart fel i beräkningen om 50-100 personer väljer att ta en "jacka" med 20kg extra vikt.

Jag vet inte hur mycket du varit i USA, men det kan inte vara mycket. Det är inte alls ovanligt att ha 50-100 pax ombord som har bra mycket mer övervikt än 20kg.

Toppen