Senaste nytt

Förändringar i codeshare samarbeten med SAS

Tror vi att detta ökar sannolikheten att virgin clubhouse LHR kan bli tillgängligt för EB elites? Den är ju undantagen från Skyteam men både Skymiles och Flying blue platinums har tillgång (om man flyger minst premium eco)
Potentiellt möjligt, SAS flyger ju dock inte från LHR T3 så kommer inte kunna nyttjas direkt frekvent.

De flesta skyteam bolag flyger från T4 så lounge i T3 kommer inte vara möjligt att använda direkt ofta.

Hm, en puff på sas.se om nya destinationer 2026, jag klickar in och hamnar i "Lågpriskalendern" där allt finns. Ser att det finns ett "nya destinationer" filter, använder det och ser att BOD servas både från CPH, ARN och OSL. Intressant, går in i bokningen. Och ser att det är Air France som flyger, men med SK97xx-kod.

OK, jag fattar att det för medelsvensson är att räkna som en ny möjlighet att boka via CDG på sas hemsida, men är det bara jag som tycker att "Våra nya destinationer" betyder att SAS faktiskt flyger från A till B?
Låt gå för om det är en codeshare med SK-nummer, men att det går att flyga med SK-nummer till en Skyteam-hub och sedan vidare därifrån med Skyteam känns inte som en ny SAs-destination i min bok.
[Rant over]

Hm, en puff på sas.se om nya destinationer 2026, jag klickar in och hamnar i "Lågpriskalendern" där allt finns. Ser att det finns ett "nya destinationer" filter, använder det och ser att BOD servas både från CPH, ARN och OSL. Intressant, går in i bokningen. Och ser att det är Air France som flyger, men med SK97xx-kod.

OK, jag fattar att det för medelsvensson är att räkna som en ny möjlighet att boka via CDG på sas hemsida, men är det bara jag som tycker att "Våra nya destinationer" betyder att SAS faktiskt flyger från A till B?
Låt gå för om det är en codeshare med SK-nummer, men att det går att flyga med SK-nummer till en Skyteam-hub och sedan vidare därifrån med Skyteam känns inte som en ny SAs-destination i min bok.
[Rant over]
SAS börjar flyga till Bordeaux i egen regi från Köpenhamn den 15 maj 2026 med en frekvens av två - tre flyg i veckan (måndag+fredag, under högsäsong även onsdag). Så det är ju en ny SAS-destination men jag gissar att de flesta som bokar via SAS hamnar på ett codeshare-flyg med Air France eftersom SAS har få egna flyg till Bordeaux och inga alls på torsdagar och söndagar som är stora resdagar för leisure-resor.

SAS utökar därmed till sju destinationer i Frankrike från Skandinavien, varav fyra åretrunt.

Last edited:
SAS börjar flyga till Bordeaux i egen regi från Köpenhamn den 15 maj 2026 med en frekvens av två - tre flyg i veckan (måndag+fredag, under högsäsong även onsdag). Så det är ju en ny SAS-destination men jag gissar att de flesta som bokar via SAS hamnar på ett codeshare-flyg med Air France eftersom SAS har få egna flyg till Bordeaux och inga alls på torsdagar och söndagar som är stora resdagar för leisure-resor.

SAS utökar därmed till sju destinationer i Frankrike från Skandinavien, varav fyra åretrunt.
Tack!
Det förklarar lite, men inte allt.

Jag sökte datum före 15/5 så bara codeshares via CDG fanns och för mig.

Var jag då tycker det går fel är att man explicit talar om "Nya destinationer 2026" men att länken inte går till de nya destinationer. Istället går det bara rakt in i kalendersöket och det är ju inte alls ett sätt att driva köp på just sina nya destinationer. Filtret "Nya destinationer" filtrerar bara på orten och säger inget om frekvens eller säsong och vilseleder än mer.

Om man vill puffa för just sina nya flyg-rutter borde reklamen för nya destinationer gå till en sida som presenterar destinationerna, gärna med info om schema, när destinationen öppnar, osv osv Sedan får det gärna finnas länk rakt in i sök därifrån.

Som det är nu kommer många att få samma upplevelse som jag, att det var ren bulll om en ny destination och sedan går man därifrån och funderar inte mer på att boka via sas.se
Den som kommer till BC och gnäller får reda på exakt hur det ligger till ;), men de flesta kommer att missa. Och eftersom Norwegian verkligen flyger direkt både på CPH-BOD och OSL-BOD kanske det hade varit lite smart att vara supertydlig med sin nya destination.

Toppen