Senaste nytt

Förändringar i codeshare samarbeten med SAS

Känns som ett dåligt codeshare avtal mellan SAS och AF.

Tittar man i ExpertFlyer på denna resa så har inte AF publicerat några bokningsklasser som skulle medföra sittplats i SAS Plus:

1752687828519.png

Vill du ha businessklass seating på en businessklassbiljett på anslutningsflyget så får du se till att boka anslutningsflyget på en flygning som utförs av Air France. Ovanstående exempel är från augusti. Det är dock lika dåligt efter SAS infört Business i höst.

Ser för övrigt lika dåligt ut om man tittar på KLM:

1752688078894.png

Man får väl hoppas att åtminstone detta ändras om det blir ett fullständigt övertagande av AFKL.

Känns som ett dåligt codeshare avtal mellan SAS och AF.

Tittar man i ExpertFlyer på denna resa så har inte AF publicerat några bokningsklasser som skulle medföra sittplats i SAS Plus:

Visa bifogad bild 166525

Vill du ha businessklass seating på en businessklassbiljett på anslutningsflyget så får du se till att boka anslutningsflyget på en flygning som utförs av Air France. Ovanstående exempel är från augusti. Det är dock lika dåligt efter SAS infört Business i höst.

Ser för övrigt lika dåligt ut om man tittar på KLM:

Visa bifogad bild 166526

Man får väl hoppas att åtminstone detta ändras om det blir ett fullständigt övertagande av AFKL.
Tack. Bra översikt.
Får hoppas det blir ordning på detta den 1 oktober då, även om det inte ser så ut här ovan.
Jag kör SAS ekonomi på anslutningarna och får gratis dricka som alltid, sen äter jag dem ur huset på alla lounger istället.

Det är sjukt irriterande. SAS verkar själva tagit ett beslut om att enbart låta KLM/AF sälja ekonomiplatser på anslutningsflyg. Kostnadsbesparing gissar jag. Vi valde aktivt bort SAS för våra anslutningar till Paris vid nästa långresa.

Det verkar också som att möjligheten att köpa en AF marketed, SK operated nonstop flight mellan Stockholm och Paris helt saknas.

Detta är inte helt ovanligt när det kommer till bolag från tredjeland (exempelvis AA säljer inte biljetter enbart Stockholm-Helsingfors eller Stockholm-London) men när bolagen flyger mellan respektive hemmarknad (inom EU) brukar det gå. Väl?

Som jag ser det dyker AF-kodade flyg utförda av SAS enbart upp på sträckan ARN-CDG vid anslutning ut från CDG.

Samma sak för flyg till och från Amsterdan med KL.

Hoppas på förbättring här.

Det verkar också som att möjligheten att köpa en AF marketed, SK operated nonstop flight mellan Stockholm och Paris helt saknas.

Detta är inte helt ovanligt när det kommer till bolag från tredjeland (exempelvis AA säljer inte biljetter enbart Stockholm-Helsingfors eller Stockholm-London) men när bolagen flyger mellan respektive hemmarknad (inom EU) brukar det gå. Väl?

Som jag ser det dyker AF-kodade flyg utförda av SAS enbart upp på sträckan ARN-CDG vid anslutning ut från CDG.

Samma sak för flyg till och från Amsterdan med KL.

Hoppas på förbättring här.
Det är förvånande att SAS och Air France inte säljer biljetter för lokala resor Skandinavien - Paris på varandras flyg genom codeshare, och inte heller på någon av de andra SAS-destinationerna i Frankrike. Om man jämför med hur det var på Star Alliance-tiden sålde SAS och Lufthansa biljetter på varandras flyg på lokala resor mellan Skandinavien och Frankfurt genom codeshare, och även på direktflyg till några andra destinationer i Tyskland.

Frankrike är en stor marknad för SAS, särskilt för semesterresor. SAS flyger till fem olika destinationer i Frankrike, varav tre året runt. Ser man t.ex. på antalet SAS-flyg mellan Skandinavien och Frankrike imorgon så har SAS totalt 20 avgångar dit från de tre skandinaviska huvudstäderna (5 till Paris, 13 till Nice, 1 till Biarritz och 1 till Montpellier). Den femte destintationen, Lyon, har ingen avgång med SAS på lördagar just.

Last edited:
Toppen