Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

Jag rensade mailboxen precis & hittade mailet från Rickard Gustafson. Dags för ett nytt mail kanske? Det vore trevligt med ett nytt mail från SAS där Rickard utvecklar lite vad han menar samt hur detta brev står sig mot de här förändringarna. Det kan ju vara så att de planer de hade när mailet skickades ut nu har ändrats.

SAS skrev:
Det som skiljer dig och oss är att du kan välja vem du flyger med. Därför har vi bestämt oss för att en sak är viktigare än någonting annat för SAS. Varje resa du gör med oss ska resultera i att din dag blir lite bättre.Vi arbetar därför bland annat med att utveckla en av våra viktigaste tillgångar, vårt EuroBonus-program, till att belöna och berika dig på så många sätt som möjligt. Lojalitet handlar som du vet inte bara om ekonomisk belöning, även om möjligheten till resor och uppgraderingar alltid kommer att vara centralt inom EuroBonus. Lika viktigt är alla små serviceförbättringar och förmåner hos oss och våra samarbetspartners som du som en av våra mest trogna resenärer kommer att erbjudas.Så håll ögon och öron öppna. Vi kommer fortsätta att göra allt för att leva upp till dina förväntningar på varje enskild flygresa. Från januari uppgraderar vi dessutom inredningen i våra långdistansplan, vi öppnar nya linjer och förbättrar tidtabeller. Och från hösten 2015 börjar leveransen av helt nya plan.Tack för ditt tålamod med SAS under de senaste åren. Som sann resenär är du det värdefullaste vi har. Det ska vi göra allt för att bevisa härifrån och framåt.

Med vänlig hälsning,

Rickard Gustafson
CEO SAS

Mailet diskuterade i denna tråden:
Trevligt brev från SAS CEO | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Pho: För SAS överlevnads skull hoppas jag du har rätt. Men strategiskt är det ytterst märkligt att hatta fram och tillbaka, säga att man är till för frekventa resenärer för att nästa sekund sätta dolken i dom.

Känns som att det är rejäl kris i bolaget.

Det enda med den nya poäng tabellen jag tycker riktigt illa om är att zon 2 och 3 i Europa försvunnit.
Så det blir ju naturligtvis inga MR till södra Europa mer.
Att det sedan blir sämre poäng för alla plus biljetter är inte bra men ändå ok.
Nu får man hitta på nya sätt att få in poängen för EBG.
Det kommer bli mindre SAS och mer av annat.

Jag har flera bekanta som pendlar regelbundet i arbetet med SAS till Oslo & Köpenhamn, Amsterdam, Bryssel, Helsingfors & Moskva.
För alla pendlare verkar ju det nya bli bättre... 45 flygningar.

Vilket är det vanligaste sättet att kvalificera för EBG för resenärer som reser i tjänsten...antal flygningar eller på antal poäng?
SAS har garanterat statistik på det.

Om en absolut majoritet av de lönsammaste EBG kunderna kvalificerar på antal SK flygningar har ju SAS kött på benen som påstår att man inte tror det blir någon kundflykt efter nyår.

Att göra en MR till söda Europa efter dessa förändringar är inte riktigt aktuellt längre, det håller jag med om. Skall man se det från den positiva sidan är att jag sparar lite tid eftersom en resa till Hamburg t/r går betydligt snabbare och jag kan använda dagen till något annat - eller göra två MR samma dag :)

@AABack2ARN, jag har svårt att se att en affärsresenärer som har ett möte i södra Europa frivilligt väljer att resa med stopp faktiskt. Resan blir betydligt längre och man tappar tid.

Nu tänkte jag faktiskt främst på mina egna privatresor. För övrigt skulle jag nog vilja påstå att SAS destinationer i södra Europa inte är speciellt betydande för affärsresenärer. Möjligtvis med undantag för Madrid som de la ner och Barcelona som väl inte ens går att flyga till med SAS på vintern.

Athen, Rom (som skulle kunna ha en betydande andel affärsresenrärer) och några andra desitnationer har tidtabeller som är anpassade för turism/weekendturism. Chania, Thessaloniki, Antalya etc är inte affräsdestinationer anser jag. Om SAS lyckas få en stackars affärsresenär eller två är det nog mer tur än skicklighet. Flertalet stora flygbolag har betydligt mer affärsanpassade tidtabeller och ett byte är nästan en nödvändighet redan idag.

Efter en del funderande noterar jag en ganska stor fördel för mej.
SAS AMEX Elite samt sänkt guldgräns innebär att endast 25000 baspoäng måste flygas ihop mot tidigare 50000.
Slutsats: Totalt inkl. alla förändringar och nytt Amexkort för mej enbart positivt.

Vill också tillägga att T.ex två st P klass med LX till BKK ger Star Gold för kanske 27000 vilket kan vara billigast?(plus såklart årsavgift kort)

Att göra en MR till söda Europa efter dessa förändringar är inte riktigt aktuellt längre, det håller jag med om. Skall man se det från den positiva sidan är att jag sparar lite tid eftersom en resa till Hamburg t/r går betydligt snabbare och jag kan använda dagen till något annat - eller göra två MR samma dag :)
Jag log när jag läste ditt inlägg eftersom det är i linje med allt nörderi här på forumet. :) Tummen upp för keativiteten.
Sedan har vi ju dem som faktiskt vill till destinationen också ;) Det finns väldigt många som reser från Sverige till södra Europa utan att göra MR.

Från DNs artikel:
Tio i topp utland resor med övernattning
1. Spanien
2. Danmark
3. Finland
4. Norge
5. Tyskland
6. Storbritannien
7. Turkiet
8. Frankrike
9. Italien.
10. USA

Hit reser svenskarna mest - DN.SE

Vilket är det vanligaste sättet att kvalificera för EBG för resenärer som reser i tjänsten...antal flygningar eller på antal poäng?

Jag tror att majoriteten kvalificerar sig med poäng. Och då blir det lättare för SAS att sänka kraven till att kvalificera sig med segment. Om en av orsakerna till förändringen är att SAS vill minska antalet med *A Gold-status.

Vore kul att se statistik på detta dock.

Toppen