Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

Vad exakt gör eko hos SAS så "konsekvent sämre" än motsvarande hos LH Group? Avsaknad av snack och bar? Jag tycker att det är rätt fattigt. På SK kan du ju dessutom boka enkelbiljetter till vettigt pris. Inte ens LH C är ju enligt min mening något särskilt på ARN/CPH- Tyskland.
Flyger jag t.ex. LX i Y via ZRH till en mellaneuropeisk (eller sydeuropeisk) destination får jag en klart ätbar paj och fri dryck inkl. vin/öl. Dessutom är pitch/benutrymme bättre än på vissa SAS-kärror. LH har lite sämre mat (läs inte så kul trekanter till mackor). Austrian är ett stort plus då du kan beställa riktigt käk för en liten peng (över 2,5 hr).

När det gäller korta flygningar typ CPH-FRA, CPH-TXL, CPH-HAM etc. spelar detta naturligtvis väldigt liten roll, men på typ ARN-NCE, ARN-BCN, ARN-ORY, CPH-ATH etc. är det trevligt att ha gratis dryck och lite mer att äta.

Visst går det då att boka Plus istället, men då beror det ju på kostnaden om det är prisvärt eller inte. Dessutom är det minst sagt jobbigt med vissa avgångar då det inte serveras 'matlåda' (i.e. före 16.00).

Allt beror på hur resandet passar in i schemat; om jag gör en dagstripp för möten är det skönt med direktflyg (väljer SAS); om jag istället ska vara kvar någon dag flyger jag gärna ut dag -1 på kvällen och kan gärna ta en lite längre routing då jag kan jobba på flyget och i loungen i vilket fall.
 
Flyger jag t.ex. LX i Y via ZRH till en mellaneuropeisk (eller sydeuropeisk) destination får jag en klart ätbar paj och fri dryck inkl. vin/öl. Dessutom är pitch/benutrymme bättre än på vissa SAS-kärror. LH har lite sämre mat (läs inte så kul trekanter till mackor). Austrian är ett stort plus då du kan beställa riktigt käk för en liten peng (över 2,5 hr).

När det gäller korta flygningar typ CPH-FRA, CPH-TXL, CPH-HAM etc. spelar detta naturligtvis väldigt liten roll, men på typ ARN-NCE, ARN-BCN, ARN-ORY, CPH-ATH etc. är det trevligt att ha gratis dryck och lite mer att äta.

Visst går det då att boka Plus istället, men då beror det ju på kostnaden om det är prisvärt eller inte. Dessutom är det minst sagt jobbigt med vissa avgångar då det inte serveras 'matlåda' (i.e. före 16.00).

Allt beror på hur resandet passar in i schemat; om jag gör en dagstripp för möten är det skönt med direktflyg (väljer SAS); om jag istället ska vara kvar någon dag flyger jag gärna ut dag -1 på kvällen och kan gärna ta en lite längre routing då jag kan jobba på flyget och i loungen i vilket fall.
Ja, där har vi olika åsikter helt enkelt. Jag vill inte påstå att det är "konsekvent sämre service". Vill du kan du ju köpa en sallad på SK och ett glas vin (av dålig kvalitet givetvis). Det kan man enligt min erfarenhet inte göra på LH. Kostar väl en dryg hundring eller så. I min värld är det ytterst få bolag inom Europa som erbjuder något märkvärdigt i eko.
 
Ja, där har vi olika åsikter helt enkelt. Jag vill inte påstå att det är "konsekvent sämre service". Vill du kan du ju köpa en sallad på SK och ett glas vin (av dålig kvalitet givetvis). Det kan man enligt min erfarenhet inte göra på LH. Kostar väl en dryg hundring eller så. I min värld är det ytterst få bolag inom Europa som erbjuder något märkvärdigt i eko.
"konsekven sämre service" kanske var lite hårda ord från mig - men det är i alla fall mindre service än hos konkurrenterna. En sallad och en eller två vin är lättkonsumerat när man kopplar av lite framför datorn på flyget efter en arbetsdag - det blir snabbt 150-250 kr per flight, ur privat ficka.

Tidigare har jag motiverat min lojalitet till SAS med god poängintjäning och att försöka nå EBD (vilket jag gör ganska lätt nu på poäng, men legs blir knapert även om jag klarar EBG på det). EBD har visat sig att inte ge några större förmåner alls, och nu är poängintjäningen på de biljetter jag åker på nere på nivåer som liknar andra flygbolag, så incitamenten försvinner. Om priset på flyget är lika (ofta faktiskt billigare!) blir det LH group för mig på en del av dessa flighter i fortsättningen.
 
Förändringarna är inte positiva för mig personligen men allihop (ja, även zonerna) helt förståeliga på affärsmässiga grunder. Möjligtvis lite sur smak av "switch-and-bait" på upplägget för någon månad sedan med billiga plusresor till södra Europa men vad jag minns var EB poäng inte någon större "selling point" i reklamen.
 
Det är kanske fler än 5-10% som bryr sig till viss del om poängintjäningen. Frågan är dock hur många frekventa resenärer till södra Europa som väljer ett stopp i Europa pga detta. Försvinnande få gissar jag. Tid är pengar och ett stopp tar tid.
 
I de fall där man slåss om Norwegians passagerare är det ju uppenbarligen så att dessa enbart funderar på pris, pris och sedan pris. Så, nej, dessa passagerare kommer inte välja mellanlandningar.

Hur många av oss andra kommer välja nya rutter? Jag tillhör troligen dem då jag åtminstone kommer titta på Swiss Business Saver och liknande erbjudanden. För en av anledningarna till att jag valt SAS Plus på slutet är för att det är hygglig (inte bra) produkt som gett ett bra intjänande till Eurobonus. Nu försvinner den ena komponenten och helt plötsligt tittar jag på vad som Plus egentligen erbjuder. Det är lite som när taklamporna tänds på diskoteket klockan 3 på morgonen...
 
SAS måste verkligen kompensera sina trogna EB-jagande kunde om de inte ska tappa stort. OK att man vill strypa en del poängutbetalning, men man
måste hitta sätt att hålla igång "idiotresandet". Jag är inte alls sugen på spontanbokningar inom europa för att nå EBD. Tror jag under 2014 bara gjort 10 t.o.r nöjesresor av detta slag.

Förslag är att höja procentpåslaget på EBD och EBG, alternativt verkligen mata ut erbjudanden på kärror man vill fylla för att hålla igång mitt "idiotresande" där poängen är dubblade och tripplade (inkl trippling av baspoäng).

Det kommer bli klart färre EBG/EBD av detta.
 
Färre EBG och EBD är väl något som folk här har efterfrågat?

@AABack2ARN, jag har svårt att se att en affärsresenärer som har ett möte i södra Europa frivilligt väljer att resa med stopp faktiskt. Resan blir betydligt längre och man tappar tid.

Sen att det finns 30+ personer på ett forum för poängjagande (eller var det premiumresande?!) som går i taket är nog inget som skall likställas med alla resenärer.
 
SAS måste verkligen kompensera sina trogna EB-jagande kunde om de inte ska tappa stort. OK att man vill strypa en del poängutbetalning, men man
måste hitta sätt att hålla igång "idiotresandet". Jag är inte alls sugen på spontanbokningar inom europa för att nå EBD. Tror jag under 2014 bara gjort 10 t.o.r nöjesresor av detta slag.

Förslag är att höja procentpåslaget på EBD och EBG, alternativt verkligen mata ut erbjudanden på kärror man vill fylla för att hålla igång mitt "idiotresande" där poängen är dubblade och tripplade (inkl trippling av baspoäng).
Frågan är väl hur många "idiotresor" som verkligen görs och hur mycket det ger SAS...
 
Toppen