Flyger jag t.ex. LX i Y via ZRH till en mellaneuropeisk (eller sydeuropeisk) destination får jag en klart ätbar paj och fri dryck inkl. vin/öl. Dessutom är pitch/benutrymme bättre än på vissa SAS-kärror. LH har lite sämre mat (läs inte så kul trekanter till mackor). Austrian är ett stort plus då du kan beställa riktigt käk för en liten peng (över 2,5 hr).Vad exakt gör eko hos SAS så "konsekvent sämre" än motsvarande hos LH Group? Avsaknad av snack och bar? Jag tycker att det är rätt fattigt. På SK kan du ju dessutom boka enkelbiljetter till vettigt pris. Inte ens LH C är ju enligt min mening något särskilt på ARN/CPH- Tyskland.
När det gäller korta flygningar typ CPH-FRA, CPH-TXL, CPH-HAM etc. spelar detta naturligtvis väldigt liten roll, men på typ ARN-NCE, ARN-BCN, ARN-ORY, CPH-ATH etc. är det trevligt att ha gratis dryck och lite mer att äta.
Visst går det då att boka Plus istället, men då beror det ju på kostnaden om det är prisvärt eller inte. Dessutom är det minst sagt jobbigt med vissa avgångar då det inte serveras 'matlåda' (i.e. före 16.00).
Allt beror på hur resandet passar in i schemat; om jag gör en dagstripp för möten är det skönt med direktflyg (väljer SAS); om jag istället ska vara kvar någon dag flyger jag gärna ut dag -1 på kvällen och kan gärna ta en lite längre routing då jag kan jobba på flyget och i loungen i vilket fall.