Kan inte annat än hålla med dig här, samt det @Vaniljvodka skrev i föregående inlägg.Det stämmer absolut men det har ju direkt offentligt uttalat att DY är deras främsta konkurrent (se bara "satsningen" på soldestinationer) och att de skall vara the "Membership airline"därför är det konstigt och motsägelsefullt att de försämrar extra i min mening just för denna kategori. 100% på billiga biljetter gjorde att det var lönsamt även för en som gör ca 5 kortare resor per år att vara medlem. Kryddat med COOP, shopping och något betalkort så bör SAS ha både en lojal, nöjd och lönsam återkommande kund om de skulle gett det lite tid.
Visa bifogad bild 29897
Sådär ser det ut för eropa, kolasala försämringar för oss som tycker om flyga till EU3... vi lär ju få 1500 i plus istället för 8 000 idag...
Nu tror jag inte att det är så lite som 5-10%, speciellt destinationer som Milano etc. som inte är rena turistorter. Men visst, det är troligen klart under hälften. Dock borde de flesta av dessa sällanresenärer få så lite poäng totalt per år att de på sin höjd kan ta ut en inrikes t/r (kanske rentutav köper öl för poäng??), vilket göra att SAS egentliga kostnad för dessa poäng blir lägre än för de som tar ut det på något 'dyrare'. Tror också att en hel del av dessa poäng brinner inne efter 5 år, men det tar ju 5 år innan detta skulle neutralisera sig i SAS bokföring.Av SAS alla kunder som reser till Spanien/Italien/Grekland eller resten av Europa, hur många tror ni bryr sig om antalet poäng de tjänar?
5%? 10%?
Personligen bryr jag mig inte så mycket, utan kan bara konstatera att med mitt resemönster kommer jag att lägga om en hel del av mitt icke-nordiska resande på andra bolag (jag kommer att kvalificera på legs mest troligt i alla fall till EBG). Det bör dock vara i SAS intresse att ha kvar mig som kund - och dessa förändringar i EB-programmet uppmuntrar inte tillräckligt till lojalitet med de förutsättningar som en hel del av oss har.Vet att en hel del här reser väldigt mycket både privat och i tjänsten och påverkas av den minskade poängintjäningen men förstår inte att man kvällstidningsrasar när det handlar om att SAS ska överleva.
Vad exakt gör eko hos SAS så "konsekvent sämre" än motsvarande hos LH Group? Avsaknad av snack och bar? Jag tycker att det är rätt fattigt. På SK kan du ju dessutom boka enkelbiljetter till vettigt pris. Inte ens LH C är ju enligt min mening något särskilt på ARN/CPH- Tyskland.Med intjäningen nästan på samma nivå som LH-group, och ombordprodukten i Y konsekvent sämre blir inte SAS ett särskilt kul alternativ .