Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

upload_2014-11-29_0-37-26.png

Sådär ser det ut för eropa, kolasala försämringar för oss som tycker om flyga till EU3... vi lär ju få 1500 i plus istället för 8 000 idag...

Det stämmer absolut men det har ju direkt offentligt uttalat att DY är deras främsta konkurrent (se bara "satsningen" på soldestinationer) och att de skall vara the "Membership airline"därför är det konstigt och motsägelsefullt att de försämrar extra i min mening just för denna kategori. 100% på billiga biljetter gjorde att det var lönsamt även för en som gör ca 5 kortare resor per år att vara medlem. Kryddat med COOP, shopping och något betalkort så bör SAS ha både en lojal, nöjd och lönsam återkommande kund om de skulle gett det lite tid.
Kan inte annat än hålla med dig här, samt det @Vaniljvodka skrev i föregående inlägg.

Med intjäningen nästan på samma nivå som LH-group, och ombordprodukten i Y konsekvent sämre blir inte SAS ett särskilt kul alternativ på längre Europalinjer.

Justeringarna i poängintjäning i Plus på Europa/Norden är något jag kan leva med och förstår logiken bakom. När det gäller interkontinentalt gör det värdet på OT klart sämre, och SAS redan dåliga kabin står sig inte särskilt bra emot konkurrensen hos övriga bolag - men här har jag svårt att se hur det påverkar resenärerna. Åker själv klart begränsat med SAS på longhaul.

Läst hälften av inläggen och massa gnäll här, det har vart bra tider och delvis lättförtjänta poäng men livet går vidare.
25% och 50% för billiga biljetter är sunt och rättvist och kommer gynna SAS i längden.

Tycker att det är skevt med en Europazon men med rätt feedback i rätt forum tror jag att vi kommer tillbaka till en zondeling i Europa (1/2/3) till 2016

Efter att ha läst igenom resten av dagens inlägg kan jag bara säga att SAS svar i sig är genomtänkt - dock ifrågasätter jag om de förstår hur känsliga vissa av deras frekventa resenärer är. De som sitter på avtalspriser påverkas inte särskilt mycket här då det ofta bokas i höga bokningsklasser, men en stor del av de som reser måste av en eller annan anledning boka det billigaste (inom vissa gränser), vare sig det är billigaste flex eller oflex. Det finns väldigt lite incitament att boka SAS till Europa om intjäningen är nära övriga *A-bolag, och ombordprodukten är sämre (ej dryck/snacks etc.).

Speciellt att hela Europa är en zon blir barockt - som någon föreslog ovan - varför inte gå ned till två zoner (på intjäning och uttag), så blir det i alla fall någon logik... Att få 500 EB poäng för att åka Y till t.ex. Italien direkt från ARN. Varför skulle jag någonsin välja detta om priset är någotsånär likartat som LH group eller AF/KLM? Till och med LH's billigaste bokningsklasser blir ju samma intjäning då det automatiskt blir två legs.

Av SAS alla kunder som reser till Spanien/Italien/Grekland eller resten av Europa, hur många tror ni bryr sig om antalet poäng de tjänar?
5%? 10%?

Vet att en hel del här reser väldigt mycket både privat och i tjänsten och påverkas av den mimskade poängintjäningen men förstår inte att man kvällstidningsrasar när det handlar om att SAS ska överleva.

Av SAS alla kunder som reser till Spanien/Italien/Grekland eller resten av Europa, hur många tror ni bryr sig om antalet poäng de tjänar?
5%? 10%?
Nu tror jag inte att det är så lite som 5-10%, speciellt destinationer som Milano etc. som inte är rena turistorter. Men visst, det är troligen klart under hälften. Dock borde de flesta av dessa sällanresenärer få så lite poäng totalt per år att de på sin höjd kan ta ut en inrikes t/r (kanske rentutav köper öl för poäng??), vilket göra att SAS egentliga kostnad för dessa poäng blir lägre än för de som tar ut det på något 'dyrare'. Tror också att en hel del av dessa poäng brinner inne efter 5 år, men det tar ju 5 år innan detta skulle neutralisera sig i SAS bokföring.

Vet att en hel del här reser väldigt mycket både privat och i tjänsten och påverkas av den minskade poängintjäningen men förstår inte att man kvällstidningsrasar när det handlar om att SAS ska överleva.
Personligen bryr jag mig inte så mycket, utan kan bara konstatera att med mitt resemönster kommer jag att lägga om en hel del av mitt icke-nordiska resande på andra bolag (jag kommer att kvalificera på legs mest troligt i alla fall till EBG). Det bör dock vara i SAS intresse att ha kvar mig som kund - och dessa förändringar i EB-programmet uppmuntrar inte tillräckligt till lojalitet med de förutsättningar som en hel del av oss har.

Med intjäningen nästan på samma nivå som LH-group, och ombordprodukten i Y konsekvent sämre blir inte SAS ett särskilt kul alternativ .
Vad exakt gör eko hos SAS så "konsekvent sämre" än motsvarande hos LH Group? Avsaknad av snack och bar? Jag tycker att det är rätt fattigt. På SK kan du ju dessutom boka enkelbiljetter till vettigt pris. Inte ens LH C är ju enligt min mening något särskilt på ARN/CPH- Tyskland.

Edit: Ska förstås vara Plus. Men det finns ju ingen motsvarighet hos LH Group...

Toppen