Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

Det är ju bra att dom kom med det här nu innan årsskiftet, då kan jag skicka alla poäng/miles på Star Alliance från början av nästa år till United Mileage Plus, samt byta primär allians/FFP till Oneworld/BAEC...
Med AMEX Elite blir det ju fortsatt ganska enkelt att behålla EBG. Tycker att EB har en bättre uttagstabell än United, såvida inte de har planer på att ändra den också.

Alltså, SAS måste ju gjort en undersökning som visar att deras kunder inte bryr sig. Jag har ju aktivt valt Plus till vissa europeiska destinationer men med dessa förändringar finns det ju inga incitament att vara SAS trogen inom Europa. Alltså måste de väl ha någon statistik som säger att folk inte bryr sig om poängen... Jättekonstigt tycker jag.

Det som jag finner mycket konstigt med detta är ju att SAS på sistone varit väldigt tydliga med att de ser Eurobonus som en viktig konkurrensfördel (underförstått mot Norwegian), och att de vill attrahera även sällanresenärer till programmet (t.ex. genom att göra det enklare att bli EBS). Detta är ju de resenärer som alltid kommer att resa med billigaste biljetten och därmed få ännu svårare att samla ihop nog med poäng för att någonsin kunna använda dem till en resa. Givetvis så är det ekonomiskt fördelaktigt för SAS med poäng som brinner inne, men för att bygga lojalitet så är det nog bra om folk åtminstone kan plocka ut en inrikesresa nu och då...

Känns som det rätt tydligt är det de vill göra - lite svårare med status men fortfarande ganska lätt, men betydligt färre poäng att spendera om man inte köper dyra biljetter.

Dessa poäng ska väl säljas via partners som amex och coop istället. Den delen följer ju ett ganska tydligt mönster i branchen ent allmänt.

Exakt mina tankar

För mig som flyger mest billiga coach inom EY blir det som bäst kvala EBG på segment istället för poäng (hoppas att de billigast coach prisena sjunker), och sedan utnyttja OneWorld eller Turkish så mycket som möjligt. Trist.

Nu är det bara att pusha min statusmatch hos TK som jag sökt 3 månader sedan men aldrig hört svar...

Vissa tycker att företaget bör belöna dem som spenderar mer pengar (läs en tråd om servicearvode vid bokning per telefon), och det är just SAS försöker att göra. Därmed inte sagt att det är förbättring men de försöker att hitta balans mellan spend och kredit.

Nu far man ju tanka till ordentligt, man tjanar ju redan nu daligt med EB poang pa vissa resor. Kan bara jamfora med BA dar jag far 200 TP for £470 for en resa mellan MAN - LHR - HEL, medans en SAS Plus for MAN - ARN - HEL ger 7500 EB poang for ca £300-500. Jag behover 3 resor med BA for BAEC Silver medans jag i nulaget behover 7 resor for att uppna EBG. Jag orkar inte ens rakna pa hur manga extra resor som kommer kravas for ett EBG, aven om just denna rutt verkar vara en av de minst drabbade.

Edit: Raknade just och skulle behove 8 istallet for 7 om gransen for EBG andras till 45K. Inta sa farligt for mig med andra ord.

Last edited:
Hum... Känns väldigt SASiskt... Med andra ord, extrema svängningar från en extrem till en annan (nästan) extrem.

Jag tror nog de flesta håller med att "A" klass till 2 000kr och Medelhavsdestinationer var "too good to be true". Jag har hellre inga åsikter att man delar upp i 150% och 200% baserat på pris.

Men att lägga hela Europa under en grupp känns lite konstigt. Det är Miles & Moreianskt.

OK, så en klassisk "enhancement". Allt blir sämre utom C och D på longhaul som blir marginellt bättre?

Några spridda tankar:

Lite märkligt upplägg dock. Man får mer och mer poäng på allt annat än just flyg, men minskar intjäningen när man flyger. Själv ligger jag ju på "ganska många" segment om året (räknade till 145 segment på 12 månader med alla olika bolag), men tjänar ändå in fler poäng på kreditkorten än på flygandet.

Givetvis kommer nu färre personer att få status. Men vad är det SAS egentligen vill göra med denna förändring? Få färre statuskunder eller dela ut färre poäng? Tycker SAS att antalet EBG som man har nu är rätt? Att man gör detta samtidigt som man höjer uttagstabellen för Cash+Points är lite oroväckande.

Minskning till 150% på "billig" Plus är egentligen inte så farligt. Den värsta smällen är dock att man tar bort EU2 och EU3 helt.

Jag ska se om jag han sätta mig och gå igenom mitt eget resande under 2014 och göra en kalkyl på hur intjäningen skulle slå på mitt resemönster. Kan bli spännande.

Att man gör förändringar i EB är jag dock inte ett dugg förvånad över. Det måste ju vara ett av de förmånligaste programmen, och är fortfarande ganska bra efter denna "enhanecement".

Minskning av kvalificeringskraven med 10% väger inte på långa vägar upp försämringen, så jag hoppas att man har lite mer "socker i godispåsen" att strössla ut. Givetvis väntar man med de goda nyheterna tills man närmar sig "lansering". Nya EBG/EBD-förmåner nu när antalet med status blir färre?

Känns som det är fler frågor än svar efter dagens besked...

Vissa tycker att företaget bör belöna dem som spenderar mer pengar (läs en tråd om servicearvode vid bokning per telefon), och det är just SAS försöker att göra. Därmed inte sagt att det är förbättring men de försöker att hitta balans mellan spend och kredit.
Förståligt men min resa till Gran Canaria då? Den kostade 6000kr och jag tjänar 3000 poäng t&r. Den jämställs med en billig plus till Prag. Där avspeglas inte priset.

Nu far man ju tanka till ordentligt, man tjanar ju redan nu daligt med EB poang pa vissa resor. Kan bara jamfora med BA dar jag far 200 TP for £470 for en resa mellan MAN - LHR - HEL, medans en SAS Plus for MAN - ARN - HEL ger 7500 EB poang for ca £300-500. Jag behover 3 resor med BA for BAEC Silver medans jag i nulaget behover 7 resor for att uppna EBG. Jag orkar inte ens rakna pa hur manga extra resor som kommer kravas for ett EBG, aven om just denna rutt verkar vara en av de minst drabbade.
Det är mycket ruttspecifikt och vilken klass du reser i. Om man reser i Economy class, är SAS fortfarande lättare att uppnå Star Alliance Gold (vilket motsvarar ungefär som oneworld Sapphire eller BAEC Silver).

Stockholm-London-Tokyo t/r med British Airways i Economy
(10 + 40) x 2 = 100 TP
Kvalificeringskrav för BAEC Silver (oneworld Sapphire; motsvarar Star Alliance Gold): 600 TP
6 t/r med British Airways i billigaste Economy class ger BAEC Silver

Stockholm-Köpenhamn-Tokyo t/r med SAS i Economy (SAS Go)
(250 + 4.500) x 2 = 9.500 poäng
Kvalificeringskrav för SAS EuroBonus Gold (Star Alliance Gold): 45.000 poäng
5 t/r med SAS i billigaste Economy class ger SAS EuroBonus Gold

EDIT: rättat till siffrorna

Last edited:
Toppen