Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

Förståligt men min resa till Gran Canaria då? Den kostade 6000kr och jag tjänar 3000 poäng t&r. Den jämställs med en billig plus till Prag. Där avspeglas inte priset.
Jag tycker @Senator prickade rätt i sin analys. Att spend påverkar är nog inte så konstigt, men det blir väldans skevt med en EU-zon. För mig känns det som att de inte vill att man ska flyga till södra europa och därmed försöker styra det så, men det verkar ju helt orimligt, men konsekvensen blir ju det. Om nu inte deras priser är halva priset mot konkurenterna, då kan de ju vinna resenärer på det.

En sån cirkus.
Screen Shot 2014-11-27 at 14.20.00.png
Screen Shot 2014-11-27 at 14.20.09.png

Stockholm-Köpenhamn-Tokyo t/r med SAS i Economy (SAS Go)
(500 + 4.500) x 2 = 10.000 poäng
Kvalificeringskrav för SAS EuroBonus Gold (Star Alliance Gold): 45.000 poäng
5 t/r med SAS i billigaste Economy class ger SAS EuroBonus Gold

Billigaste SAS Go inom Norden sänks dock till 250 poäng, så det blir:

(250+4500)*2 = 9500 poäng...

Enhancements, enhancements...

Det är mycket ruttspecifikt och vilken klass du reser i. Om man reser i Economy class, är SAS fortfarande lättare att uppnå Star Alliance Gold (vilket motsvarar ungefär som oneworld Sapphire eller BAEC Silver).

Stockholm-London-Tokyo t/r med British Airways i Economy
(10 + 40) x 2 = 100 TP
Kvalificeringskrav för BAEC Silver (oneworld Sapphire; motsvarar Star Alliance Gold): 600 TP
6 t/r med British Airways i billigaste Economy class ger BAEC Silver

Stockholm-Köpenhamn-Tokyo t/r med SAS i Economy (SAS Go)
(500 + 4.500) x 2 = 10.000 poäng
Kvalificeringskrav för SAS EuroBonus Gold (Star Alliance Gold): 45.000 poäng
5 t/r med SAS i billigaste Economy class ger SAS EuroBonus Gold

Ska man vara helt korrekt så ger arn-cph numera bara 250 poäng i billigaste economy. Det ändrar inte totala utslaget förstås.

Men generellt är väl sas fortfarande ok i low economy då de ger 50%. Många andra bolag ger ju bara 25%.

Plus att man som gold får 25% extra *baspoäng*. Det är det väl rätt få andra program som ger?

• Gilla
Reactions: Pho
Jag sk*ter egentligen högakteliga i detta, men jag förstår inte hur SAS lyckats anställa så många okapabla i samma organisation.

Supporten kan inte leverera, ekonomerna kan inte räkna, ledningen svänger åt höger o vänster, marknadsförarna tycks inte läst de mest grundläggande av kurser, och kabinpersonalen har gått charmkurs i Sevastopol 1983.

Hur många gånger ska man behöva göra om en enda sak för att få den ens hyfsat rätt? Man kunde ju räkna ut med bakdelen att 10.000p till Sydeuropa inte skulle vara gångbart, men inte SAS.... Nu måste man kompensera marknadens mest generösa intjäning med marknadens minst generösa.

Detta är lite som om Apple skulle leverera en gigantisk 8'' skärm i en ny Iphone 7, för att i Iphone 8 ta en på 2.5''.
Den med ens grundläggande marknadskunskaper (eller åtminstone vanligt vett) skulle ju lista ut det är VÄRRE att ta bort bra saker än att alls inte instifta desamma...

Jag tycker @Senator prickade rätt i sin analys. Att spend påverkar är nog inte så konstigt, men det blir väldans skevt med en EU-zon. För mig känns det som att de inte vill att man ska flyga till södra europa och därmed försöker styra det så, men det verkar ju helt orimligt, men konsekvensen blir ju det. Om nu inte deras priser är halva priset mot konkurenterna, då kan de ju vinna resenärer på det.
Det kanske blev för många mileage runners som tog upp plats på Sydeuropa flygen, och att man hellre vill få bort dessa för att kunna göra plats åt stolar som man säljer i bulk till reseoperatörerna. Bara en gissning ;)

Toppen