Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

Points+Cash blir ju en ännu sämre deal med det här nya upplägget.
Nu behöver jag en bonusprogramkonsult ;) som tar om hur jag ska lägga upp intjäningen nästa år. Har redan på börjat ett excelark med resor & bokningsklass.
Med EBD är det ju soft landning till EBG så egentligen skulle jag kunna kreditera alla redan bokade resor nästa år till annat program men det kanske inte är någon mening med det om de också sänker.
Vad tror ni om poängintjäning på optiontown-uppgraderade resor? Det står ju i texten att uppgraderade resor vid gate ger poäng enligt orginal biljett. "If you buy an upgrade at gate for money; the original class booked applies for point earnings."

Alltså, SAS måste ju gjort en undersökning som visar att deras kunder inte bryr sig. Jag har ju aktivt valt Plus till vissa europeiska destinationer men med dessa förändringar finns det ju inga incitament att vara SAS trogen inom Europa. Alltså måste de väl ha någon statistik som säger att folk inte bryr sig om poängen... Jättekonstigt tycker jag.

Vad tror ni om poängintjäning på optiontown-uppgraderade resor? Det står ju i texten att uppgraderade resor vid gate ger poäng enligt orginal biljett. "If you buy an upgrade at gate for money; the original class booked applies for point earnings."

Kommer säkert fungera som tidigare - så där har det ju alltid stått. Frågan är väl vilken klass en OT-uppgradering ommer hamna i - troligen blir det ju motsvarande en "saver", och alltså sämre intjäning.

Kommer säkert att klara av EBG men EBD blir desto svårare. Tur att jag redan klarat av kvalificeringen till nästa period. Sen får det väl bli en utvärdering för att se om det är värt att byta program.

Visst är det tråkigt att de sänker intjäningen rejält, det enda som skulle kunna rättfärdiga det i mina ögon och få mig att fortsätta flyga SAS är om man höjer upplevelsen på EBG/EBD. Annars är det ju lika bra att satsa på ett annat program.

Alltså, SAS måste ju gjort en undersökning som visar att deras kunder inte bryr sig. Jag har ju aktivt valt Plus till vissa europeiska destinationer men med dessa förändringar finns det ju inga incitament att vara SAS trogen inom Europa. Alltså måste de väl ha någon statistik som säger att folk inte bryr sig om poängen... Jättekonstigt tycker jag.
De kanske refererade till samma statistik som angav att skandinaviska resenärer inte gillar Champagne... Något som bevisligen inte stämmer då jag aldrig sett folk dricka så mycket Champagne som på min senaste SAS long haul i vintras. Man kan ju undra vem denne hypotetiske resenär är som varken vill ha skumpa eller poäng :p

Points+Cash blir ju en ännu sämre deal med det här nya upplägget.
Nu behöver jag en bonusprogramkonsult ;) som tar om hur jag ska lägga upp intjäningen nästa år. Har redan på börjat ett excelark med resor & bokningsklass.
Med EBD är det ju soft landning till EBG så egentligen skulle jag kunna kreditera alla redan bokade resor nästa år till annat program men det kanske inte är någon mening med det om de också sänker.

Jo, jag tänkte också på det - "best availability" blir ju ganska mycket sämre nu än när det lanserades. Dyrare poängpris och dessutom lägre intjäning gör ju att den totala poängkostnaden ökar ännu mer. Detta samtidigt som priset per poäng i allmänhet ökar pga sämre intjäningstabell.

Kollade en gammal bekräftelse från OT för lyckad uppgradering från Go->Business och då ställdes den nya biljetten ut i bokningsklass Z, dvs Business Saver, så gissar att det är Plus/Business Saver som OT kommer att ge.

Det blir som sagt var intressant att se vad de kommer att ha för inställning till resor som är bokade innan detta offentliggjordes. Jag förutsätter att man per automatik kommer att få poäng enligt nya intjäningstabellen, men det intressanta blir ju att se vad de säger när man klagar.

Toppen