Senaste nytt

Får man ersättning för poäng från försäkringsbolaget vid avbeställning av bonusresan?

Någon som lyckats landa i denna fråga? jag hade en lång diskussion med amex utan att riktigt få någon klarhet i detta.

Låt oss säga att man har ett platinumkort. Spenderar många miljoner kr per år på resor och hotell. Detta genererar en massa membership rewards-poäng. Man konverterar dem till Eurobonus och HHonors. bokar en bonusresa till USA i sas business och bor gratis på det dyraste hotellet inom det bonusprogrammet. Något händer: t ex blir påkörd av en taxi. Sjukvårdsnotan slutar på 1 miljon kr.

Vad händer nu? jag har alltså inte på långa vägar betalat 75% av resan med amex(om poängbokningarna ses som ett värde). Men jag har använt kortet precis som det är tänkt. Tjänat in membership rewards och använt dem till amex partners.

Aldrig varit ett problem i praktiken.

Väcker liv i denna tråden.

Är det någon som vet på rak arm vilka hemförsäkringar som räknar bonuspoäng på flyg som betalmedel? Tänker att det vore bra med en sådan hemförsäkring inför framtida bonusresor.

Vad jag vet är att Hedvig INTE täcker flyg bokade med poäng och har det skrivit i sina villkor.

Länsförsäkringar!
Har haft ärenden med dem när jag blivit sjuk i USA. Ersättningen beräknades med 1000kr/dag, men ersättningen kunde inte bli högre än vad man har betalat för resan (rimligt).

Då jag hade bokat hela resan med poäng både flyg och hotell så hade resan inte kostat något i pengar, men då fick jag räkna om vad resan HADE kostat om jag betalt med pengar och vips så kunde de se att resan borde kostat mer än ersättningen blev.

Totalt fick jag ersättning 16000kr av LF (Jag var sjuk 4 dagar och vi var 4 resenärer). Med annat försäkringsbolag hade jag fått 0kr.

@Najk Detta kan jamföras med min upplevelse med Tre Kronor:
Under en resa till Thailand (januari 2024) var min son sjuk 3 av 16 resdagar. Förutom direkta utlägg/medicin skulle jag ersättas för 3/16 Resekostnader (flyg+hotell) för en vårdnadshavare.
När jag skickade in återanskaffningsvärdet för EB-poängen tog det tvärstopp, och vi har tvistat fram till idag innan jag fick betalt. Lång svarstid där försäkringsbolaget tom ifrågasatte återanskaffninsvärdet som grund för ersättning gör att jag nu kommer byta till LF.

Toppen