Förtydligande: Jag fick till slut betalt (återanskaffningsvärdet av poängen) men handläggningstiden samt att Tre Kronor nu ändrat villkoren till att inte ersätta poängresor gör att jag bytt till LF.
För er som är i tvist, Konsumenternas är till stor hjälp och principen är att återanskaffningsvärdet av poängen alt priset på resan skall ersättas.
Sparkar liv i tråden för att dela med mig av årets misstag. Sur avslutning på en bröllopsresa. Men man lär så länga man lever.
Ursprunglig resplan
28 juni OSL-AMS-IAD med KLM (på bokning #1)
30 juni BWI-MSP med Delta (på bokning #2)
12 juli MSP-RDU-DCA med Delta (på bokning #2)
12 juli IAD-CDG-OSL med Airfrance (på bokning 1)
Båda bokningarna är gjorda med poäng. Bokning#1 poäng plus Amex 2-4-1.
På hemresan när vi befinner oss på flygplatsen Raleigh/Durham RDU sitter vi vid gaten och väntar på att få kliva ombord på DL5310 som ska ta oss till DCA. Där förväntas vi landa 17:19 vilket ger oss fyra timmar innan vi ska vara ombord på nästa segment IAD-CDG. Uber bokad för transfern mellan DCA-IAD som förväntas ta 25-35 minuter.
Väskorna befinner sig ombord på DL5310. Vi hör många utrop om förseningar på grund av dåligt väder omkring Washington DC. Det tar inte lång tid innan vårt flyg meddelas vara försenat med 30 minuter. Sedan med en halvtimme till. Sedan med en timme till. Vi inser att vi aldrig kommer hinna med nästa segment. Delta meddelar att flighten ställs in och under ett samtal med kundtjänst bokas vi om via DTW till DCA. Vi anländer DCA 00:20 och tar in på ett Marriot i närheten av DCA. Där undersöker vi våra alternativ.
Jag brukar vara duktig på avtalstexter med går bet på att tolka både Amex Elite-försäkringen och vår utökade hemförsäkring från Trygg-Hansa. Det finns överraskande mycket biljetter att boka för rimliga kostnader, ca 10000 för två personer i Economy.
Osäkra på om vi skulle ersättas valde jag dessvärre att boka en poängresa i Plus med SAS (40000p plus en 2-4-1-voucher). Skatter och avgifter 478 kronor. Marknadspriset för SAS Economy var 24500/person och i SAS Plus skulle det kosta 29500/person.
Väl hemma (med väskorna fast på CPH) pratar jag med Trygg Hansa som glatt meddelar att får hemförsäkring täcker kostnaderna men att poäng/voucher inte ersätts. Hade vi bokat och betalt hade vi alltså ersatts. Surt att ha slösat bort 40000 EB-poäng och en 2-4-1-voucher.
Senare tar jag kontakt med Amex Elite-försäkringen och där finns det indikationer på att poängen/vouchern möjligen kan anses vara ersättnigsbara till del. Men jag hyser inga större förhoppningar...
Så - missar du en flight på grund av omständigheter du själv inte rår över - boka inte ersättningsresan med poäng. Åtminstone inte om du har Trygg Hansas utökade hemförsäkring. Eller kanske Amex Elite.