Senaste nytt

Få Eurobonuspoäng med elavtal från Fortum

Jag har idag ett annat avtal hos Fortum/Ellevio och tänkte byta till Eurobonus-dealen men fick då veta att välkomsbonusen på 10,000 poäng "bara gällde nya kunder". Det går visserligen inte att läsa sig till någonstans men "så är det".

Någon som har fått bonusen som befintlig kund? Läge att HUACA?

Jag har idag ett annat avtal hos Fortum/Ellevio och tänkte byta till Eurobonus-dealen men fick då veta att välkomsbonusen på 10,000 poäng "bara gällde nya kunder". Det går visserligen inte att läsa sig till någonstans men "så är det".

Jag har försökt flera gånger men aldrig lyckats.

Konstigt. Det borde gå igenom i alla fall tycker man eftersom det är ett dyrt elavtal med lång bindningstid.

Jag har Fortum EuroBonus-avtal på en lägenhet som jag hyr ut i andrahand och när jag skulle teckna ett nytt abonnemang för mitt nuvarande boende fick jag bonus även för det avtalet. Så det är möjligt.

Jag har Fortum EuroBonus-avtal på en lägenhet som jag hyr ut i andrahand och när jag skulle teckna ett nytt abonnemang för mitt nuvarande boende fick jag bonus även för det avtalet. Så det är möjligt.
Det står i villkoren att om man har flera bostäder kan man tjäna mer poäng, men om man har Fortum på ett boende o sedan hoppar på kampanjen för samma boende bör man inte få poäng.

Fortums abonnemang som ger poäng är dyrare än deras standardavtal, så det borde vara möjligt att byta till det dyrare. Man kanske inte får sign upbonusen dock.

Liten prisjämförelse (förutsätter dock att man inte är kund sedan tidigare)

Fortums avtal utan Eurobonus har månadsavgift på 39 kr, men har också en rabatt på 42 kr första året. Total årsavgift inkl rabatt blir då -36 kr
Fortums avtal med Eurobonus har månadsavgift på 79 kr, men ger 13 000 poäng första året. Total årsavgift blir då 948 kr.

Prisskillnad 984 kr, men man får 13 000 Eurobonuspoäng eller motsvarande 7,57 öre per poäng.
Övriga priser är lika, t ex pris per kWh osv.

Fortum | EuroBonuspoäng på din el!
Se aktuella elpriser och teckna elavtal| fortum.se

En vanlig lägenhet drar typiskt sett 2000 kWh per år. Pris med Fortum Eurobonus 2460 kr per år, pris med Fortum utan Eurobonus 1476 kr per år. Billigaste elavtalet på t ex elskling.se kostar med Telje Energi 990 kr, så för att i rättvisans namn jämföra pris med eller utan Eurobonuspoäng så blir kostnaden för 13 000 Eurobonuspoäng 1470 kr, eller 11,30 öre per poäng.

Ekonomen hälsar också att det i princip alltid är billigare att byta elavtal oavsett vad man har. Så var det längesen du bytte så gör ett aktivt val och spara någon eller några tusenlappar per år.

Konstigt. Det borde gå igenom i alla fall tycker man eftersom det är ett dyrt elavtal med lång bindningstid.
Det står i villkoren att om man har flera bostäder kan man tjäna mer poäng, men om man har Fortum på ett boende o sedan hoppar på kampanjen för samma boende bör man inte få poäng.
Möjligt att det finns en sån regel men frågan är var man kan ta del av den? När kundtjänstkvinnan, lätt mästrande, skulle vägleda mig till villkoren så slutade det ändå med att vi kom till den ursprungliga sidan. Och slutklämmen blev istället "så är det bara". Lite för svagt tycker jag.

En vanlig lägenhet drar typiskt sett 200 kWh per år. Pris med Fortum Eurobonus 2460 kr per år, pris med Fortum utan Eurobonus 1476 kr per år. Billigaste elavtalet på t ex elskling.se kostar med Telje Energi 990 kr, så för att i rättvisans namn jämföra pris med eller utan Eurobonuspoäng så blir kostnaden för 13 000 Eurobonuspoäng 1470 kr, eller 11,30 öre per poäng.

Ekonomen hälsar också att det i princip alltid är billigare att byta elavtal oavsett vad man har. Så var det längesen du bytte så gör ett aktivt val och spara någon eller några tusenlappar per år.
Håller med. Men du menar 2,000 kWh/år, va? :)

Och vet att dealen i sig inte är så spännande men jag har mina skäl i det här fallet (om jag får bonusen).

Möjligt att det finns en sån regel men frågan är var man kan ta del av den? När kundtjänstkvinnan, lätt mästrande, skulle vägleda mig till villkoren så slutade det ändå med att vi kom till den ursprungliga sidan. Och slutklämmen blev istället "så är det bara". Lite för svagt tycker jag.

Håller med. Men du menar 2,000 kWh/år, va? :)

Och vet att dealen i sig inte är så spännande men jag har mina skäl i det här fallet (om jag får bonusen).
Ja, såklart det ska stå det. Lite för snabb där!

Har inte läst det i villkoren men står längst ner på ordersidan.

Avtalet har 12 månaders bindningstid. Erbjudandet avser endast privatpersoner och kan inte kombineras med andra erbjudanden från Fortum. * Gäller endast för nya kunder eller befintliga kunder som tecknar avtal på ett nytt boende där Fortum inte är elleverantör sedan tidigare.

Toppen