Senaste nytt

Eventuell tidigare leverans av A350 till SAS?

Någon som vet vilken månad nästa år de får sitt första plan? Kommer de välja den uppdaterade motorn Trent XWB EP tro? Tillsammans med den nya viktreduceringen samt wingletsen så blir det en besparing på mellan 2-3%. Det är riktigt bra och blir mycket sparade pengar på fotogen per år...

Det skulle väl vara förvånande om de valde en äldre modell än den som började levereras 2016 med så pass mycket bättre prestanda.

Tolkar jag Daniel Kifs bild fel eller kommer SAS fasat in alla åtta A350 till 2020? Tidigare var det väl fram till 2023? "8 A350 to be phased in by 2020".

Skärmavbild 2018-10-06 kl. 11.15.08.png

Då återstår ju frågan om de kommer att köra A340-300 och A350 parallellt under en period och sedan ersätta A340 med optionerna för ytterligare 8 A350. Om SAS nu har som avsikt att växa sin long haul flotta.
Jag tror absolut de behåller A340 flygplanen. SAS har kommunicerat tidigare att de har för avsikt att utöka sin longhaul flotta från 2020 och framåt . 6 optioner har de på A350 och åtta fasta beställningar i dagsläget.
Fr. 20.png

Visserligen är det SAS men att behålla A343 har jag faktiskt lite svårt att tro med tanke på att andra bolag fasar ut den med argumentet "törst". Hade vi talat om A346 hade det varit lite annorlunda men -300 med sina CFM56 är ju på väldigt mycket utgående.

Logiskt vore att ersätta A343 med A350 och sedan titta på antingen A330neo eller A321LR som alternativ. Med ökande bränslepriser blir ju också fördelen med nyare motorer än tydligare.

Visserligen är det SAS men att behålla A343 har jag faktiskt lite svårt att tro med tanke på att andra bolag fasar ut den med argumentet "törst". Hade vi talat om A346 hade det varit lite annorlunda men -300 med sina CFM56 är ju på väldigt mycket utgående.

Logiskt vore att ersätta A343 med A350 och sedan titta på antingen A330neo eller A321LR som alternativ. Med ökande bränslepriser blir ju också fördelen med nyare motorer än tydligare.
På Diamondmötet i september visade SAS sin plan om hur deras flotta ska se ut.
Där sa de att "Option to delay phase-out of A340 if the market conditions are right", så behåller de A340 så länge bränslepriset är lågt och det finns behov av widebody flygplan.

b67e7ce6cdc1735eeb65e05f95ec7fed.jpg

(Foto: @DanielKif, SAS Diamod event Stockholm den 27 september | Sida 8 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor )

Intressant det där. A343 är ju också tämligen billig på begagnatmarknaden så det är klart att det går att hålla den igång utan större problem (köpa bra begagnade delar från maskiner som skall skrotas etc). Dock känns det som att SAS går mot strömmen med tanke på att fyrmotoriga långdistansmaskiner är iskalla (man kan ju bara jämföra orderingången på A340-familjen med A330 och A350).

Något säger mig att SAS nog bör sikta på en rent tvåmotorig långdistansflotta.

Toppen