Senaste nytt

Eurobonussystemet är ineffektivt

Det är väl priset i relation till behovet av produkten. ICA Basic funkar för toapapper, såvida man inte är inredningsfanatiker och vill att mönstret på toapappret ska matcha badrumsmattan.

Det är samma med flygbolag. Ryanair/Norwegian fungerar för att ta oss till Palma. Varför betala 99:- p.p mer för att förflytta oss mellan punkt A och B.

Det är samma med flygbolag. Ryanair/Norwegian fungerar för att ta oss till Palma. Varför betala 99:- p.p mer för att förflytta oss mellan punkt A och B.

Vel, jeg synes ICA basic sine produkter ofte er produsert av annenrangs innhold. ICAs meierivarer er gjerne importert fra EU, det samme gjelder mye annet. Når jeg handler vil jeg helst ha Svenske produkter - enda bedre om de er lokalprodusert her i Uppland - og selv med min shite PhD-lön så tar jeg meg råd til både kjøtt og basisvaror fra kvalitetsleverandører. Det kan godt hende at smaken på noe fra Lövsta kött (lokalprodusent i Uppland) er precis lik som ICA importköt från Irland, men jeg føler meg 10 ganger bedre med lokalprodusert kjøtt. Samme gjelder flyselskap :) Derfor kjøper jeg aldri importkött, og kjøper aldri billett hos "fulflyg".

Jag tycker som flera här också att EB är rätt generöst program. Jag kommer oftast nätt och jämt upp i 10 resor per år men har ändå mycket nytta av programmet. Med de kopplade korten, Coop med mera och så vidare har jag och min fru åkt en business tur och retur årligen nu i några år till en mycket modest kostnad. Men det kräver ju att man ser det lite som en hobby. Jag tror inte på sänkta krav för nivåerna men någon ytterligare förmån som att kunna välja sittplats ett par dygn innan avgång gratis skulle säkert vara uppskattat utan att kosta mycket tex. Förmånerna måste dock kommuniceras tydligare, ingen vits med förmåner om folk inte förstår att de har rätt till dem. Finns ofta en tveksamhet om hur och när förmånerna gäller tex incheckning inrikes? Incheckning vid anslutninsresa till interkontinentalflyg? Bagage vid sådana resor? Borde tydligt synas på resedokumenten vilka förmåner man har vid aktuell flygning många silverkunder är inte så resvana alltid. Hänvisade nyligen en kollega som suckade tungt över den långa bagdropkön till businessincheckningen på Arlanda då han var silver men inte visste att han hade rätt till det. Han blev glad och sannolikt uppskattade han programmet mer därefter. Bagageförmånen är ju mycket bra nu i och med lanseringen av SAS go light. Kan också tycka att förmånerna på silvernivån borde gälla alla resor som man köper via SAS.se eller appen. Är ju inte alls självklart för alla att man fått en code-share med i bokningen då alla har SK nummer.

Det är väl priset i relation till behovet av produkten. ICA Basic funkar för toapapper, såvida man inte är inredningsfanatiker och vill att mönstret på toapappret ska matcha badrumsmattan.

Omedveten badrumsbrukare. Toapappers pris måste jämföras relativt densiteten per rulle. På exempelvis Willys står därför KG-priser på toapapper. Det papper som kostar minst per rulle och -eller förpackning är aldrig billigast per löpmeter papper utan bara som pris per enhet.

Och nej. Toapappers diskussionen är inte OT. Detta är exakt samma oekonomiska beteende som får människor att välja billigaste flygbiljett före den som ger mest och bäst resande (långsiktigt) per kortsiktigt spenderad krona.

Nu var jag nog lite otydlig. Min tanke var att allt funkar som nu, men att man vid "vanlig" sökning på SAS hemsida kan se "du har 1000 eb-poäng, du kan använda dessa för att delbetala 50 kr för denna bokning". Inget nytt egentligen, men idag måste man söka separat på "poäng + pengar" för att kunna delbetala med poäng. Frågan i tråden var ju hur man gör eb mer lockande för sällanresenärer, jag tror de skulle se ett tydligare värde av sina poäng med detta.

Som BA alltså, 750 poäng = 60kr

BA Avios.jpg

När jag bodde på Malta så var det ganska så intressant att se hur många som valde Ryanair framför SAS när de skulle flytta till eller ifrån ön. Majoriteten valde att boka det första valet och sedan betala multum för de extra väskorna. När jag då påpekade att en biljett med SAS Plus (inräknat två bagage) inte skulle kosta så mycket mer och att det desutom ingick fri dryck, måttid etc. Så fick jag ändå svaret att det inte spelade någon roll att Ryanair dög gott och väl trots längre transportsträcka till hemmet och sämre förbindelser.

Så jag tror faktiskt precis som många har skrivit innan att den där kronan man kan tjäna många gånger är viktigare än helheten. Att det desutom skulle vara enkelt att nå ett Silverkort för dessa resenärer var inte heller intressant. Trots att dem gjorde ett par hemresor per år till familjen.

Tycker att silvernivån på SAS är ett smart drag för att slåss om kunder som direkt skulle tittat på pris hos andra bolag. Lojaliteten tror jag kan bli en dealbreaker för resenärer som reser ett par ggr om året.

Utöver okunskap och lågt intresse för flygpoäng, slås jag över antalet 'vanliga bankkort' jag ser framför mig i olika köer för betalning.

Annars letar jag fortfarande efter något som är köpbart i basic sortimentet. Tips mottages då vi just slutat med ICA tops - basic toapapper kommer inte in genom dörren. Livet är för kort för att använda hårt papper.

Toppen