Senaste nytt

Eurobonussystemet är ineffektivt

Nu var jag nog lite otydlig. Min tanke var att allt funkar som nu, men att man vid "vanlig" sökning på SAS hemsida kan se "du har 1000 eb-poäng, du kan använda dessa för att delbetala 50 kr för denna bokning". Inget nytt egentligen, men idag måste man söka separat på "poäng + pengar" för att kunna delbetala med poäng. Frågan i tråden var ju hur man gör eb mer lockande för sällanresenärer, jag tror de skulle se ett tydligare värde av sina poäng med detta.
Japanska elektronikhandlarna (t ex Yodobashi, Bic Camera etc) erbjuder ofta en stor procent av summan som cashback till nästa köp i form av poäng. I vissa fall går det uppemot 20%.
På det viset kan handlarna få kunderna att stanna (handla) hos dem, annars blir det ingen rabatt om man inte använder poäng hos dem.

Norwegians modell liknar detta dock de inte erbjuder så hög procentsats i cashback (som man får använda till nästa köp).

Men har det verkligen någon betydelse för att locka trådstartarens mamma att välja SAS före DY eller Ryanair?
Kanske inte i sig. Men jag gillar Norwegians enkla system där man vid varje köp använder sina gamla poäng, och direkt får nya. På så sätt har man alltid "pengar" på kontot för nästa bokning.

Sen var Norwegians system bättre förr, då man vid köp av icke ombokningsbar biljett fick poängen direkt...

Dock har jag sedan 15 månader övergivit Norwegian. Detta efter att hittat BusinessClass.se, nu är jag i stället eb-junkie. Letar nu First Class-bonusbiljetter till Tokyo för mig och frugan för mina eb-poäng.

Varför köper folk Ica Basic?
Det är väl priset i relation till behovet av produkten. ICA Basic funkar för toapapper, såvida man inte är inredningsfanatiker och vill att mönstret på toapappret ska matcha badrumsmattan.
Då är det extremt safe att gå med i diverse flygprogram - de skickar i princip aldrig något, inte ens om de borde.
Får i princip aldrig mail från SAS EuroBonus, trots att jag använder det aktivt utan att kreditera flyg dit.

Toppen