Senaste nytt

Eurobonussystemet är ineffektivt

Detta förutsätter nog intjäning och uttag endast på SAS egna flighter, eller hur hade du tänkt hantera partners?
För intjäning ser jag inga problem, poäng precis som vanligt. Vid betalning kanske man får begränsa möjligheten till SAS-flighter.

För intjäning ser jag inga problem, poäng precis som vanligt. Vid betalning kanske man får begränsa möjligheten till SAS-flighter.
Sorry, det är inte logiskt. Hela systemet är mer komplext än så. Hela grejen att vara i en allians försvinner om du hanterar det på detta sätt.

SN har för övrigt infört ett sådant system nyligen. Det är dock ett helt separat program endast för intjäning och uttag på SN och ger inga som helst andra förmåner. Allt för att mota Ryan i grind.

Självklart är det inte rimligt att alla ska få lounge-access, men behöver de få samma förmåner som dagens silvermedlemmar? Min poäng är att få även de kunder som inte bryr sig om poäng eller kreditkort att vara lojala till flygbolaget, att skapa även skapa värde för dem.
Har du något exempel på vad det skulle kunna vara? Hur skulle man skapa mervärde för en som reser väldigt lite (1 gång per år), dessa personer bokar oftast billigast möjliga oavsett om det är SAS, BA, Ryanair, Norwegian eller något annat bolag. Tycker SAS har gjort en hel del för att attrahera de som reser väldigt lite, man har flera kampanjer med väldigt billiga resor, möjlighet att för en liten summa köpa plus och då få mat/dryck ombord samt tillgång till lounge.

Eurobonusprogrammet är som sagt ingen välgörenhet och det är ett lojalitetsprogram. Om man bara flyger 1 gång om året så kommer man aldrig vara målgruppen för något lojalitetsprogram. Om man däremot börjar nyttja alla tjänster kopplade till lojalitetsprogrammet, banksamarbeten, bensinbolag, elavtal, betalkort, coop-samarbetet mm så blir det helt plötsligt väldigt förmånligt för även den personen som åker 1 gång per år. Den resan skulle man utan problem kunna få gratis vartannat år eller varje år om man åker på kampanjpriser.

Har du något exempel på vad det skulle kunna vara? Hur skulle man skapa mervärde för en som reser väldigt lite (1 gång per år), dessa personer bokar oftast billigast möjliga oavsett om det är SAS, BA, Ryanair, Norwegian eller något annat bolag. Tycker SAS har gjort en hel del för att attrahera de som reser väldigt lite, man har flera kampanjer med väldigt billiga resor, möjlighet att för en liten summa köpa plus och då få mat/dryck ombord samt tillgång till lounge.

Eurobonusprogrammet är som sagt ingen välgörenhet och det är ett lojalitetsprogram. Om man bara flyger 1 gång om året så kommer man aldrig vara målgruppen för något lojalitetsprogram. Om man däremot börjar nyttja alla tjänster kopplade till lojalitetsprogrammet, banksamarbeten, bensinbolag, elavtal, betalkort, coop-samarbetet mm så blir det helt plötsligt väldigt förmånligt för även den personen som åker 1 gång per år. Den resan skulle man utan problem kunna få gratis vartannat år eller varje år om man åker på kampanjpriser.
Alltså, folk bryr sig inte som oss. Andra vet knappt vilket bolag dom flyger med. Har en kollega, väldigt smart för övrigt, som ska till Sir Lanka över jul men mindes inte vilket bolag hon bokat med. Å några poäng var hon inte intresserad av (erbjöd mig såklart).http:// Det viktiga var att det bara var ett byte, men det var ändå nervöst... Vi kan kalla dom "lågprisdirektarna". Söker på flygresor.se och väljer det billigaste direktflyget.

Alltså, folk bryr sig inte som oss. Andra vet knappt vilket bolag dom flyger med. Har en kollega, väldigt smart för övrigt, som ska till Sir Lanka över jul men mindes inte vilket bolag hon bokat med.

Stämmer in på alla (nästan) jag frågar. Vet inte flygbolag eller kabinklass bara vad resan kostade. Vanliga människor som inte har flyg som intresse bryr sig inte.

Det viktiga var att det bara var ett byte, men det var ändå nervöst... Vi kan kalla dom "lågprisdirektarna". Söker på flygresor.se och väljer det billigaste direktflyget.

Detta märktes väldigt tydligt på resan hem från Barcelona. Lufthansa flighten Barcelona-Frankfurt var fylld med massor av svenskar som sen skulle vidare med SAS till Stockholm eller Göteborg. Satt vid nödutgången och ett 10-tal sällskap stannade och frågade cabin crew som var stationerad vid rad 10 om de skulle hinna med sitt flyg till Sverige i och med att det bara var 50 minuter mellan planen. Det var uppenbart att de var väldigt oroliga för att inte hinna med (slutade med att det var ca 5 minuter mellan gaterna). Varför de åkte Lufthansa med mellanlandning och inte direkt med SAS/Norwegian var troligtvis pga att Lufthansas pris låg 1-2000 kronor lägre med mellanlandning än att fyga direkt.

En faktor till: folk vill inte vara med i massa olika bonusprogram eftersom att man vet att det kommer mest generera reklam i brevlådan/eposten. Har hört det från flera.

Sorry, det är inte logiskt. Hela systemet är mer komplext än så. Hela grejen att vara i en allians försvinner om du hanterar det på detta sätt.
Nu var jag nog lite otydlig. Min tanke var att allt funkar som nu, men att man vid "vanlig" sökning på SAS hemsida kan se "du har 1000 eb-poäng, du kan använda dessa för att delbetala 50 kr för denna bokning". Inget nytt egentligen, men idag måste man söka separat på "poäng + pengar" för att kunna delbetala med poäng. Frågan i tråden var ju hur man gör eb mer lockande för sällanresenärer, jag tror de skulle se ett tydligare värde av sina poäng med detta.

Nu var jag nog lite otydlig. Min tanke var att allt funkar som nu, men att man vid "vanlig" sökning på SAS hemsida kan se "du har 1000 eb-poäng, du kan använda dessa för att delbetala 50 kr för denna bokning". Inget nytt egentligen, men idag måste man söka separat på "poäng + pengar" för att kunna delbetala med poäng. Frågan i tråden var ju hur man gör eb mer lockande för sällanresenärer, jag tror de skulle se ett tydligare värde av sina poäng med detta.
Aha, du menar att det ska promotas (som det så fint heter på svenska), en enkel teknisk lösning? Det låter utmärkt tycker jag, allt som förenklar är bra. Men har det verkligen någon betydelse för att locka trådstartarens mamma att välja SAS före DY eller Ryanair?

Toppen