Senaste nytt

Eurobonus strategi med Amex Elite/MC Premium

naeem

Medlem
Hej!

Jag har nu efter ett antal år bestämt mig för att åter igen flyga och spendera lite smartare. Min målsättning är att kunna flyga med Premium och Business till eller under priset av Economy. Jag har beställt följande kort:
  • SAS Amex Elite
  • SAS MC Premium
Jag brukar generellt flyga till UK varannan månad, med 1-2 längre resor runt klotet någonstans, och tänker därför att följande prioritering vore vettig:
  1. Nå spend på 150k på Amex Elite för 2-4-1 voucher för årets längre resa, speciellt då vouchern gäller Star Alliance.
    Betala alltid med Amex Elite, om det inte går så Curve (för GBIT till MC Premium vid kampanj)
  2. Nå 200k EB poäng för max Fly Premium
    Alltid med Curve (GBIT till MC Premium vid kampanjer)
  3. Nå spend på 300k på Amex Elite för 2-4-1 voucher
    Betala alltid med Amex Elite, om det inte går så Curve (för GBIT till MC Premium vid kampanj)
  4. Fortsätta använda Curve för GBIT till MC Premium vid kampanj
Min tanke är att först prioritera en intjäning av en 2-4-1 voucher, och därefter maximera intjäningen av EB poäng med MC Premiums poängkampanjer. När maxnivå är uppnådd på Fly Premium så kan man plocka nästa voucher och därefter fortsätta tjäna poäng med Curve/GBIT tills nästa omgång av vouchers.
  • Ser detta vettigt ut eller har ni tips på förbättringar i strategin?
  • Finns det någon nackdel med att använda Curve generellt? Ser inget syfte med att någonsin använda MC Premium direkt då poängintjäningen under kampanjerna är såpass bra.
  • Borde jag prioritera båda 2-4-1 vouchers först? Vad är mest "värt"? Har tänkt att använda Fly Premium för flygen till UK, inget att slösa vouchers på såklart.
Ser fram emot er input!

Bra strategi! Jag skulle prioritera att få båda 2-4-1 voucher först. Amex ger mer poäng/kr. Högsta Flypremium nivån gäller bara SAS, och man är mycket begränsat att hitta SAS longhaul business bonusbiljetter

Spend i utländsk valuta är MC Premium generellt att föredra då Amex har dyrare valutakostnader. Personligen hade jag inte lagt 180k poäng om året på resor till UK, då det snarare kan bli en långresa i business till fjärran land för två med voucher.
Hoppas att du lyckades knipa Elitet med 100k bonus på sign-up!

Ser ut som en bra plan!

Att tänka på med Curve är beloppsbegränsningen för GBIT, ifall att du planerar stora inköp.

Huruvida du bör fokusera på 2 st 2-4-1 beror väl främst hur mycket poäng du tror att du kan samla. Ingen idé att slita för dubbla vouchers som sedan förfaller innan du hinner boka något. Men kommer du ha nog med poäng för att använda både varje år är det ju värt det. Samt ditt resemönster, flyger du oftast med SAS ger FlyPremium bra värde, vill du kunna flyga mer med Star Alliance så satsa på 2-4-1.

Poängen till FlyPremium är just poäng som noterats in på ditt Eurobonus från alla källor så du behöver inte spendera på SASMC för att nå högre FlyPremium. Dvs spend från Amex räknas mot FlyPremium också. Detta besvarar nog de flesta frågor.

Använder inte mitt Curve särskilt mycket så jag är inte den mest erfarna här, men nackdelarna jag upplever är täta kontroller i självbetjäningskassor på Coop/ICA (pga utländskt kort?) och att köp tar länge tid i kassan generellt. Curve ska ju kontakta underliggande kort så det kan stå och tugga 5-10 sek istället för typiska 2-3 sek utan Curve.

Kör allt som går på Amex Elite förutom när det är dubbla poäng på SAS MC.
Enda avvikelsen bör vara utlandsspend samt om det krisar för att lösa ut en voucher.
Som redan konstaterats så räknas fly premium på ditt totala intjänade EB saldo och inte enbart det från SAS MC.

Handla bör du göra på coop för att bygga en poängbank att växla till EB när så behövs och då alltid under kampanj när du får 20% extra. Presentkort på coop ör klockrent att bunkra med när det är dubbla poäng på SAS MC, mat behöver man ju årets alla månader.

Använd eurobonusshoppen när du ska handla online för att dra in lite extra på den vägen, kan lätt bli 10k+ EB poäng utan större ansträngning på ett år, med lite planering.

Lycka till!

@Dawes enig i allt med två tillägg:

Om det krisar att nå voucher med svensk spend kör jag hellre räkningar med betalo till 2,4% avgift numera än utlandsspend med Amex, undantaget USD framförallt helger. All annan utlandsspend växlas genom Curve vardagar och Revolut helger i lokal valuta.

SAS everyday drar jag in en hel del poäng på, varför inte besöka någon av alla dessa restauranger ibland?

Hoppas att du lyckades knipa Elitet med 100k bonus på sign-up!
You know it!

Stort tack för alla tips - förväntade mig inte så mycket bra info så snabbt!

Jag justerar strategin enligt följande:
  1. Nå 300k spend på SAS Amex för att plocka båda 2-4-1 vouchers.
    Räknar med att göra detta inom max 5 månader.
    All utlandsspend samt köp där Amex ej funkar sker via Curve med underliggande icke-SAS-kort. GBIT till SAS MC vid kampanj (om jag förstått det rätt så får man 30p för svensk spend och 40p för utlandsspend då
  2. Därefter använda Curve för allt för GBIT till SAS MC vid kampanj.
    Med 90 dagars GBIT kan man nog täcka alla transaktioner mellan kampanjerna.
  3. Slutligen, börja handla på Coop och kika på SAS Everyday!
Om jag gör allt korrekt enligt mina spenderingsvanor som jag kikat på för senaste året så kan jag nog få hem 240k EB-poäng på rent spend (hoppas jag räknat rätt):
bild1.png

Slutresultatet blir ju då 2 st longhaul med Star Alliance, samt något flyg med Fly Premium. :)

Två funderingar:
  • Matchas valutan vid GBIT så att utlandsköp räknas som utlandsköp när de hamnar på SAS-kortet?
  • Finns det något som talar för att fortsätta använda Amex när man fått sina 2-4-1 vouchers istället för Curve/GBIT/SAS MC som 50-100% mer poäng?

Två funderingar:
  • Matchas valutan vid GBIT så att utlandsköp räknas som utlandsköp när de hamnar på SAS-kortet?
  • Finns det något som talar för att fortsätta använda Amex när man fått sina 2-4-1 vouchers istället för Curve/GBIT/SAS MC som 50-100% mer poäng?
Kör du Curve utomlands så är det normala att Curve gör själva växlingen och underliggande kort debiteras i SEK. Alltså inga utländska valuta-poäng men i gengäld får du de bättre avgifterna på Curve.

Amex Elite har iaf tidigare haft bättre reseförsäkringar än SASMC så jämför där innan du köper en resa.

I Curve sätter man vilken valuta det underliggande kortet ska debiteras i. Så om du t.ex. är i USA och vill GBIT:a transaktionerna när det är kampanj, så sätter du valutan för ditt underliggande kort till USD, då skickas transaktionerna bara vidare (och valutaväxling sker med det underliggande kortets kurs och avgifter). När du kör GBIT flyttas USD-transaktionen till SAS MC, återigen med valutaväxling enligt dess kurs och avgifter.

Jag skulle dock rekommendera att du funderar på just den biten. Jag debiterar alltid mina underliggande kort i SEK, för att Curves valutaväxling är mycket mer förmånlig. Den lägre kostnaden brukar vara värt mer än 10 extra poäng. Dessutom slipper jag fundera på någon valutarisk (om kursen förändrats på 90 dagar kan saker kosta betydligt mer eller mindre än tänkt).

Sen vad gäller att fortsätta använda Amex istället för MC (med GBIT/dubbelpoängshelg), så skulle jag rekommendera att vara lite lagom. Om du debiterar allting du kan på ett underliggande kort under 90 dagar, och sen på en dag ser de en återbetalning på varenda krona, och detta mönster upprepar sig, så löper man nog en viss risk att fastna i diverse kontroller. Det är förmodligen bättre att sprida sina transaktioner över flera kort, se till att man har en debitering på underliggande kort som ändå är "rimlig" efter att återbetalningar räknats av, och att inte överoptimera genom att flytta varenda liten transaktion. Och där kan det vara klokt att ändå ha Amex med i spel, och veta att man åtminstone får 20 poäng på de transaktionerna.

Edit: Justja, som @folo skriver, försäkringarna! Stor anledning att ta vissa kostnader på Amex. Poäng är mycket här i livet, men inte allt.

Toppen